Speelronde 5

De opdracht van de week is: Vandaag kan ik vrienden maken

Deze week staat de opdracht van de week in het teken van ‘samenwerken’. Zo bespreken we met de kinderen wat er komt kijken bij het maken van het eerste contact. Wanneer kinderen contact maken, is het belangrijk dat je open staat voor een ander. Het eerste contact kun je leggen door bijv. een vraag te stellen aan een ander kind. Hierbij kun je denken aan: Wat zijn je hobby’s? Op welke school zit je? Hoe oud ben je? Op deze manier kun je ander beter leren kennen. Ook wanneer je samen aan een opdracht moet werken, kun je dit proberen toe te passen. Thuis en op school kunt u de opdracht van de week met het kind bespreken en het kind laten vertellen op welke momenten je deze opdracht kunt toepassen. Wanneer een kind aan de opdracht van de week heeft gewerkt, kunt u hem/haar complimenteren. Op het moment dat een kind het lastig vindt om het eerste contact te leggen, kunt u bespreken wat hij/zij bij Playing for Success heeft geleerd en welke vragen er gesteld kunnen worden om het eerste contact te leggen. Vervolgens kunnen er afspraken gemaakt worden en gedurende de week kunt u het kind de opdracht van de week laten herhalen.

Drie kinderen mochten al direct mee met juf Femke. Zij maakten samen een appeltaart. Tijdens het bakken van de appeltaart kregen de kinderen een coaching kaartje. Een coaching kaartje is een kaartje dat het kind kan helpen om aan zijn/haar leerdoel te werken. Hier kunnen ze de komende week ook op school mee aan de slag. Naast het bakken van de appeltaart wordt er ook aandacht besteed aan het begrijpend lezen en rekenen. Wat staat er op de achterkant van het pak en hoe ga je dat gebruiken voor je eigen appeltaart?

         Stop Motion deel 4

Vorige week zijn de kinderen aan de slag gegaan met het uitwerken van hun ideeën. Ze werkten samen aan een achtergrond en maakten voorwerpen die ze nodig hadden voor hun verhaal. Vandaag werkten de kinderen hier verder aan en maakten ze hun definitieve filmpje.  Samenwerken, overleggen, en planmatig werken staan tijdens deze opdracht centraal.

In de tweede akte werkten de kinderen aan de opdrachten ‘Hit ‘em’, ‘Videostar’ en maakten twee  kinderen een vlog.

Hit ‘em

Bij deze opdracht werken de kinderen in tweetallen. In hun tweetal werken ze drie verschillende onderdelen van een circuit af: gooien, schieten en rollen. Voordat ze hiermee gaan beginnen, wordt er onderling afgesproken wat ‘raak’, ‘bijna raak’ en ‘mis’ is. Per onderdeel krijgt het tweetal tien minuten de tijd om hun opdracht wisselend uit te voeren. Wanneer de een aan de beurt is, is het aan de ander van het tweetal om de score bij te houden d.m.v. turven.
Als alle opdrachten door alle tweetallen zijn gedaan, berekent ieder kind (met hulp van een begeleider) van één onderdeel zijn/haar percentages ‘raak’, ‘bijna raak’ en ‘mis’. Behalve de rekenvaardigheid (het omzetten van een score naar een percentage), staan bij deze opdracht ook het overleggen en samenwerken centraal.

Vlog

In tweetallen spreken de kinderen af waar ze over willen vloggen. Nadat ze dit met elkaar afgesproken hebben, gaan ze aan de slag en maken ze hun eigen vlog over Playing for Success. Het resultaat zullen we tijdens de afsluiting laten zien. 

Videostar

Bij deze opdracht werken de kinderen gezamenlijk aan een videoclip. Met elkaar kiezen de kinderen eerst een liedje uit. Daarna mogen ze in het theater hun videoclip gaan opnemen. De kinderen mogen zelf effecten kiezen en samen overleggen over de bewegingen die ze aan hun clip willen toevoegen. Overleggen, samenwerken, jezelf presenteren en mondelinge taalvaardigheid staan tijdens deze opdracht centraal. De begeleider kijkt bij de opdracht op welke manier er met elkaar overlegd wordt en hoe de kinderen zichzelf presenteren.

Wist u dat?

  • Fiene een olifant liet vliegen?
  • Benjamin heel blij keek toen hij hoorde dat hij appeltaart mocht maken?
  • Cerah de foto’s maakte voor ‘Stop Motion’?
  • Desteny heel goed kan touwtje springen?
  • Quinty vandaag een vlog mocht maken?
  • Lisa meer dan 70 foto’s maakte?
  • Max zijn lievelingsfruit meloen is?
  • Sterre haar spullen goed van pas kwamen bij het filmpje van ‘Stop Motion’?
  • Mats weer beter was?
  • Toine veel trucjes met zijn touw kon uitvoeren?
  • Bruni de basket als jurk gebruikte?
  • Nayana wist hoe je een titelpagina aan het filmpje moest toevoegen?
Dit bericht is geplaatst in Geen categorie. Bookmark de permalink.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.