Opdracht van de week: Vandaag laat ik mezelf zien, ook wanneer ik verlegen ben
Deze en komende weken staat de opdracht van de week in het teken van ‘zelfvertrouwen’. Zo bespreken we met de kinderen dat je bij het maken van een (moeilijke) opdracht altijd tegen jezelf kunt zeggen: “Ik ga het proberen” (i.p.v. te zeggen “Ik kan het niet). Door in oplossingen te denken zullen kinderen ervaren dat ze meer kunnen dan ze in eerste instantie dachten. Thuis en op school kunt u de opdracht van de week met het kind bespreken en het kind laten vertellen op welke momenten je deze opdracht kunt toepassen. Wanneer een kind aan de opdracht van de week heeft gewerkt en doorgezet heeft, kunt u hem/haar complimenteren. Op het moment dat een kind het lastig vindt door te zetten, kunt u bespreken wat hij/zij bij Playing for Success heeft geleerd en op welke manier een opdracht aangepakt kan worden. Vervolgens kunnen er afspraken gemaakt worden en gedurende de week kunt u het kind de opdracht van de week laten herhalen.
Vandaag een keer geen appeltaart, maar wel ouders die een kijkje kwamen nemen in het leercentrum. Samen met hun kind werkten ze aan de opdracht in de eerste of tweede akte.
De eerste akte werkten we als groep aan de opdracht ‘gastvrijheid’.
Gastvrijheid
Vandaag werden de kinderen in de eerste akte meegenomen door een medewerker van het AFAS Circustheater. Hij vertelde de kinderen over wat er allemaal wel niet komt kijken om de gasten een fantastische avond te bezorgen. In een rollenspel werden de kinderen meegenomen in het traject van binnenkomst tot en met het plaatsnemen in de zaal. Een kind was portier. Twee kinderen mochten de kaartjes verkopen; zij stonden achter de kassa. Daarnaast waren er twee kinderen die de gekochte kaartjes scanden. En tot slot waren er twee kinderen die de kaartjes controleerden en de gasten naar hun plek in de zaal brachten. Degene die de rol van ‘portier’ en ‘scanner’ hadden, mochten zelfs een echt kostuum aan. De andere kinderen waren gast en brachten deze middag een bezoek aan het AFAS Circustheater. Zij hadden de rol om te letten op de gastvrijheid van het personeel. Nadat iedereen in de zaal zat, werd er gewisseld van rol. Tijdens deze opdracht wordt er door de begeleiders gekeken naar de manier waarop de kinderen met het begrip ‘gastvrijheid’ omgaan. Wat zeggen ze tegen de gasten? Hoe presenteren ze zichzelf? Op welke manier voeren ze de opdracht uit? Daarnaast wordt tijdens kopen van de kaartjes gekeken naar de rekenvaardigheden van het desbetreffende kind. Jezelf presenteren, samenwerken, overleggen, rekenen en het omgaan met elkaar (sociale vaardigheden) staan tijdens deze opdracht centraal.
In de tweede akte werkten de kinderen aan de opdracht ‘Crazy 10’ en ging een groepje kinderen aan de slag met ‘Het Babbelspel’.
Crazy 10:
Bij deze opdracht werken de kinderen eerst individueel aan een opdracht op taal- of rekenopdracht. Nadat de kinderen hieraan gewerkt hadden, mochten de kinderen tweetallen vormen en een sportief circuit volgen. Hiermee konden de kinderen als team punten verdienen. Het sportieve element, samenwerken en overleggen staan tijdens deze opdracht centraal.
Het Babbelspel:
De kinderen oefenen bij dit spel spelenderwijs hun sociale vaardigheden. Met behulp van foto’s moeten de kinderen bijvoorbeeld een verhaal vertellen of iets uitbeelden. Ook wordt er gebruik gemaakt van een rollenspel en op welke manier lossen kinderen spelenderwijs iets op. Daarnaast werden vragen gesteld als: ‘Waarom heeft een blinde een blindengeleidehond?’ of ‘Wat is een vegetariër?’
Wist u dat?
- Fiene vaak kon overgooien?
- Benjamin doorzette tijdens ‘Crazy 10’?
- Cerah er vandaag niet was?
- Desteny de bravo’s invoerde in de computer?
- Quinty de mensen naar hun plek in de zaal begeleidde?
- Lisa een echte portier was?
- Max hoopt dat hij nog een keer gaat karten?
- Sterre veel babbelde tijdens het babbelspel?
- Mats in het weekend aan zijn leerdoel heeft gewerkt?
- Toine klachten kreeg over de voorstelling?
- Bruni de bravo’s invoerde op de computer?
- Nayana het jammer vindt dat ze een week moet wachten voordat ze weer naar PfS kan?