Speelronde 2

De opdracht van de week is: Vandaag ga ik niets uit de weg, ook niet de moeilijke dingen.

Vandaag was alweer de tweede speelronde van Playing for Success. Deze week hebben de kinderen hun eerste leerdoel gekozen. Hier kunnen ze de komende weken verder aan werken. Het domein motivatie staat de komende weken centraal. Om hier ook thuis en op school aan te kunnen werken kunt u de opdracht van de week met het kind bespreken. Wat betekent de opdracht van de week? Waar heeft het mee te maken? (doorzetten) Op welke momenten kan je hieraan werken? Zo kan een kind, bij een moeilijke opdracht, tegen zichzelf zeggen: “Ik kan het” of: “Ik ga het proberen”. Wanneer het dan nog niet lukt, mag het kind altijd om hulp vragen. Hiermee leert het kind zijn/haar eigen verantwoordelijkheid te nemen en leert het dat het niet erg is wanneer iets moeilijk is. Een compliment geven wanneer een kind doorgezet heeft, bevordert het zelfvertrouwen en leert hem/haar om met moeilijke situaties/dingen om te gaan.

Drie kinderen mochten al direct mee met meester Bram. Zij maakten samen een appeltaart. Tijdens het bakken van de appeltaart kregen de kinderen een coaching kaartje. Een coaching kaartje is een kaartje dat het kind kan helpen om aan zijn/haar leerdoel te werken. Hier kunnen ze de komende week ook op school mee aan de slag.

De andere kinderen werkten in hun vaste groepje tijdens deze akte aan de opdracht “Stop Motion”.

        Stop Motion deel 1

Bij de opdracht Stop Motion bedenken de kinderen samen een verhaal. Dit verhaal wordt in foto’s en een filmpje vastgelegd. Hier werken de kinderen vier speelrondes aan. In deze speelronde bedenken de kinderen het verhaal. Hierbij mogen ze gebruik maken van verschillende materialen, waaronder dobbelstenen of een kaartspel, om het verhaal vorm te geven. Voorafgaand aan de opdracht bekijken de kinderen een voorbeeld van een ‘stop motion filmpje’. Daarna wordt in het groepje besproken hoe een verhaal in elkaar zit: begin, kern en afsluiting. Nadat het verhaal vorm gekregen heeft, gaan de kinderen in tweetallen het verhaal verwerken in een storyboard en overleggen ze met elkaar welke materialen ze nodig hebben, welke achtergrond(en) ze willen maken en bespreken ze wie wat gaat doen. Eenmaal thuis kunnen ze hun materialen verzamelen en deze volgende week meenemen. Hierbij valt te denken aan lego-poppetjes, Playmobil of eigen materialen. De kinderen mogen natuurlijk ook zelf hun poppetjes knutselen.  e volgende week werken ze hier verder aan. Tijdens deze opdracht staat overleggen, samenwerken en het werken aan de taalvaardigheid en computervaardigheden centraal.

Na de pauze werkten alle kinderen aan de opdracht ‘Even Voorstellen’.

Even Voorstellen

Bij Even Voorstellen, stellen de kinderen zichzelf voor aan de hand van het programma Publisher. Na een korte instructie in de kring mogen de kinderen zelf aan de slag. Met elkaar bespreken we wat je zou kunnen vertellen over jezelf. Daarnaast wordt er verteld waar de kinderen op moeten letten als je een verhaal schrijft (hoofdletters, punten, enz.). Tijdens deze opdracht staat de taalvaardigheid en het werken aan de computervaardigheden centraal.

Wist u dat?

  • Isabel zelf Stop Motion spullen thuis heeft?
  • Aleksej van tomatensoep houdt?
  • Esra van Sachertorte houdt?
  • Freija de leiding nam tijdens het bedenken van het verhaal van Stop Motion?
  • Emma zelfstandig werkte aan ‘Even Voorstellen’?
  • Ruben een boekje meegekregen heeft?
  • Bodhi een hond heeft die Ado heet?
  • Diony van knutselen houdt?
  • Gianluca de zitzakken testte?
  • Berk heel blij keek toen hij hoorde dat hij appeltaart mocht maken?
  • Ashley direct met haar leerdoel aan de slag ging?
Dit bericht is geplaatst in AFAS Circustheater, Cars Jeans Stadion, Weblog. Bookmark de permalink.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.