Speelronde 4

De opdracht van de week is:

Vandaag geef ik iemand tijdens het samenwerken een compliment

Deze week staat de opdracht van de week in het teken van ‘samenwerken’. Zo bespreken we met de kinderen wat er komt kijken bij samenwerken en wat je kunt doen om het eerste contact te leggen. Met de kinderen wordt besproken dat wat komt kijken bij een positieve samenwerking. Zo maak je een taakverdeling aan het begin van een opdracht, overleg je met elkaar, sta je open voor de ideeën van de ander en mag je ook je eigen mening geven. Om de samenwerking positief te laten verlopen, is het fijn om tijdens het werken aan een opdracht een compliment te geven aan een ander. Wanneer je een compliment geeft, geeft dit de ander een fijn gevoel. Zo kan je iemand een compliment geven over iets wat hij/zij kan of over iets wat je in de ander waardeert. Thuis en op school kunt u de opdracht van de week met het kind bespreken en het kind laten vertellen op welke momenten je deze opdracht kunt toepassen. Wanneer je iets aardigs doet voor een ander, zal een ander vaak ook positief op jou reageren. Wanneer een kind aan de opdracht van de week heeft gewerkt, kunt u hem/haar complimenteren. Op het moment dat een kind het lastig vindt om het eerste contact te leggen, kunt u bespreken wat hij/zij bij Playing for Success heeft geleerd en welke vragen er gesteld kunnen worden om het eerste contact te leggen. Vervolgens kunnen er afspraken gemaakt worden en gedurende de week kunt u het kind de opdracht van de week laten herhalen.

Drie kinderen mochten al direct mee met meester Bram. Zij maakten samen een appeltaart. Tijdens het bakken van de appeltaart kregen de kinderen een coaching kaartje. Een coaching kaartje is een kaartje dat het kind kan helpen om aan zijn/haar leerdoel te werken. Hier kunnen ze de komende week ook op school mee aan de slag.

De andere kinderen werkten in hun vaste groepje tijdens deze akte aan de opdracht “Stop Motion”.

     Stop Motion deel 3

Vorige week zijn de kinderen aan de slag gegaan met het uitwerken van hun ideeën. Ze gingen aan de slag met de app ‘Stop Motion’ en zijn vooral bezig geweest met het maken van de foto’s van het verhaal. Hierdoor kwamen de kinderen er achter dat er voor een kort stukje film veel foto’s nodig zijn. Met elkaar kozen ze een achtergrond en pasten dit toe op het verhaal dat ze zelf hadden gemaakt. Wanneer kinderen geen materialen hadden meegenomen, mochten ze ook hun eigen fantasie gebruiken bij de uitwerking van hun verhaal. Wanneer dit nodig was, maakten de kinderen nog eigen poppetjes of attributen van klei of papier. Samenwerken, overleggen, en planmatig werken staan tijdens deze opdracht centraal.

In de tweede akte werkten de kinderen aan de opdrachten ‘Sleutels’.

Sleutels

Met elkaar gaan de kinderen eerst in gesprek over samenwerken. Door middel van een beweegactiviteit denken kinderen samen na over ‘samenwerken’. Wat is het? Op welke manier kun je hier aan werken als je een opdracht moet doen? Hierbij proberen ze zoveel mogelijk verschillende punten met elkaar te bedenken. Vervolgens doen de kinderen in tweetallen verschillende beweegactiviteiten doen, waarbij ze sleutels kunnen verdienen. Hoe verloopt de samenwerking? En passen ze toe wat ze van te voren bedacht hadden? Op welke manier gaan ze hier met hun tweetal mee aan de slag? Zaken waar de begeleiders tijdens de uitvoering op letten. Na afloop wordt het proces van samenwerken besproken. Waar ben je tevreden over? Wat kan beter en op welke manier zou je dat een volgende keer aanpakken?

Wist u dat?

  • Isabel de foto’s maakte voor Stop Motion?
  • Aleksej groen haar had?
  • Esra een mooie voorleesstem heeft?
  • Freija alle Harry Potterboeken heeft gelezen?
  • Emma haar appeltaart lekker vond?
  • Ruben heel ver moest rennen?
  • Bodhi de verjaardag van haar broer in het weekend heeft gevierd?
  • Diony op kraamvisite is geweest?
  • Gianluca blij was toen hij hoorde dat hij appeltaart mocht maken?
  • Berk gaat doen waar hij goed in is?
  • Ashley tijdens Stop Motion aan haar leerdoel heeft gewerkt?
Dit bericht is geplaatst in Weblog. Bookmark de permalink.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.