De opdracht van de week is: Vandaag geef ik iemand tijdens het samenwerken een compliment
Deze week staat de opdracht van de week in het teken van ‘samenwerken’. Zo bespreken we met de kinderen wat er komt kijken bij samenwerken en wat je kunt doen om het eerste contact te leggen. Met de kinderen wordt besproken dat wat komt kijken bij een positieve samenwerking. Zo maak je een taakverdeling aan het begin van een opdracht, overleg je met elkaar, sta je open voor de ideeën van de ander en mag je ook je eigen mening geven. Om de samenwerking positief te laten verlopen, is het fijn om tijdens het werken aan een opdracht een compliment te geven aan een ander. Wanneer je een compliment geeft, geeft dit de ander een fijn gevoel. Zo kan je iemand een compliment geven over iets wat hij/zij kan of over iets wat je in de ander waardeert. Thuis en op school kunt u de opdracht van de week met het kind bespreken en het kind laten vertellen op welke momenten je deze opdracht kunt toepassen. Wanneer je iets aardigs doet voor een ander, zal een ander vaak ook positief op jou reageren. Wanneer een kind aan de opdracht van de week heeft gewerkt, kunt u hem/haar complimenteren. Op het moment dat een kind het lastig vindt om het eerste contact te leggen, kunt u bespreken wat hij/zij bij Playing for Success heeft geleerd en welke vragen er gesteld kunnen worden om het eerste contact te leggen. Vervolgens kunnen er afspraken gemaakt worden en gedurende de week kunt u het kind de opdracht van de week laten herhalen.
Vandaag stond de hele dag in het teken van samenwerken. Meester Bram en meester Dex hadden speciaal voor deze dag een programma samengesteld. De dag heette “Together for Success”. Aan het begin van de speelronde werd met de kinderen wat er bij samenwerken komt kijken en op welke manier ze dit tijdens de speelronde kunnen toepassen. Gedurende de dag werden verschillende activiteiten gedaan. Deze activiteiten deden de kinderen in hun vast groepje met een vaste begeleider.
Bal en spel
Tijdens deze activiteit werden verschillende opdrachten gedaan met een bal. Zo moesten de kinderen onder andere met elkaar voordelen van samenwerken benoemen. Deze voordelen moesten ze noemen terwijl ze een bal naar de overkant moesten stuiten (in een ander vak). Hier stond dan een ander kind die dan vervolgens ook een voordeel moest noemen. Deze opdracht werd herhaald met o.a. het uitbeelden van emoties.
Wie A zegt moet B zeggen
De kinderen zitten met elkaar in de kring en moeten om de beurt een letter van het alfabet noemen. Dit moeten ze doen zonder dat ze dit van tevoren afgesproken hebben. Later doen ze dit met cijfers en moeten de kinderen hun ogen dicht doen.
Balcours
In tweetallen leggen de kinderen met verschillende attributen een parcours af. Dit mogen ze eerst oefenen. Daarna doen ze het op tijd en mogen ze proberen hun eigen tijd te verbeteren.
Zeil vouwen
Met elkaar staan de kinderen op een doek. Deze moeten ze omdraaien zonder met hun voeten de grond te raken. Daarna moeten de kinderen met elkaar het doek opvouwen zonder de grond te raken.
Wist u dat?
– Annika nu weet hoe een pinguïn loopt?
– Yassine graag het spel met de bal wilde doen?
– Issam gisteren een neefje heeft gekregen?
– Ariel wist te vertellen wat belangrijk is bij samenwerken?
– Thalyon zijn kaartje met tips mee naar school gaat nemen?
– Dean zijn kaartje meer wil gaan gebruiken?
– Xin Yi een speciaal zakje heeft waar ze haar kaartjes in bewaart?
– Adam zijn teamgenoot aanmoedigde?
– Haron vond dat er goede tips op zijn coaching kaartje stonden?