De opdracht van de week is: Vandaag werk ik in goede harmonie samen
Deze week staat de opdracht van de week in het teken van ‘samenwerken’. Zo bespreken we met de kinderen wat er komt kijken bij samenwerken. Wanneer kinderen samenwerken, wordt er overlegd en is het belangrijk dat kinderen openstaan voor de ideeën van anderen. Het kan zijn dat je verschillende ideeën hebt. Dat is niet erg. De vraag is hoe je daar mee omgaat. Zo kan je hierover ook met elkaar in gesprek gaan en ideeën combineren. Thuis en op school kunt u de opdracht van de week met het kind bespreken en het kind laten vertellen op welke momenten je deze opdracht kunt toepassen. Wanneer een kind aan de opdracht van de week heeft gewerkt, kunt u hem/haar complimenteren. Op het moment dat een kind het lastig vindt om het eerste contact te leggen, kunt u bespreken wat hij/zij bij Playing for Success heeft geleerd en welke vragen er gesteld kunnen worden om het eerste contact te leggen. Vervolgens kunnen er afspraken gemaakt worden en gedurende de week kunt u het kind de opdracht van de week laten herhalen.
Drie kinderen mochten al direct mee met meester Bram. Zij maakten samen een appeltaart. Tijdens het bakken van de appeltaart kregen de kinderen een coaching kaartje. Een coaching kaartje is een kaartje dat het kind kan helpen om aan zijn/haar leerdoel te werken. Hier kunnen ze de komende week ook op school mee aan de slag.
De andere kinderen werkten in hun vaste groepje voor de laatste keer aan ‘Stop Motion’.
Stop Motion deel 4
Vorige week zijn de kinderen aan de slag gegaan met het uitwerken van hun ideeën. Ze werkten samen aan een achtergrond en maakten voorwerpen die ze nodig hadden voor hun verhaal. Vandaag werkten de kinderen hier verder aan en maakten ze hun definitieve filmpje. Samenwerken, overleggen, en planmatig werken staan tijdens deze opdracht centraal.
In de tweede akte werkten de kinderen aan de opdrachten ‘Videostar’, ‘Vlog’, ‘Marktplaats.nl’ en ‘Spektro’.
Videostar
Bij deze opdracht werken de kinderen gezamenlijk aan een videoclip. Met elkaar kiezen de kinderen eerst een liedje uit. Daarna mogen ze in het theater hun videoclip gaan opnemen. De kinderen mogen zelf effecten kiezen en samen overleggen over de bewegingen die ze aan hun clip willen toevoegen. Overleggen, samenwerken, jezelf presenteren en mondelinge taalvaardigheid staan tijdens deze opdracht centraal. De begeleider kijkt bij de opdracht op welke manier er met elkaar overlegd wordt en hoe de kinderen zichzelf presenteren.
Vlog
Twee kinderen werken samen aan het maken van een vlog. Ze spreken met elkaar af waar ze over willen vloggen. Nadat ze dit met elkaar afgesproken hebben, gaan ze aan de slag en maken ze hun eigen vlog over Playing for Success. Het resultaat zullen we tijdens de afsluiting laten zien.
Marktplaats.nl
Bij deze opdracht werken de kinderen in tweetallen. Het doel van de opdracht is om artiesten te boeken, omdat er een groot concert is in het AFAS Circustheater. Hiervoor krijgen de kinderen een budget van 1.250.000 euro. Bij deze opdracht moeten ze er voor zorgen dat ze drie groepen kiezen, drie zangers en drie zangeressen. Van alle categorieën moet er minstens één Nederlands zijn. Bij het maken van de berekeningen kunnen de kinderen gebruik maak van ‘echt’ geld of van een rekenmachine. Een combinatie van beiden mag natuurlijk ook. Het elftal dat ze uiteindelijk samenstellen verwerken ze in hun eerder gekozen opstelling. Het overleggen, samenwerken en rekenen staan tijdens deze opdracht centraal. Tijdens het werken aan de opdracht wordt door de begeleider gekeken naar de manier waarop er samengewerkt wordt en het overleg plaats vindt. Verder wordt er gekeken of de kinderen gebruik maken van het stappenplan (of ze bijv. een taakverdeling maken) en op welke manier ze de hulpmiddelen inzetten.
Spektro
In het theater wordt veel gebruik gemaakt van stroom. Zo is het belangrijk dat er genoeg frisse lucht is, het licht het doet en het alarm werkt. Bij deze opdracht werken de kinderen in tweetallen aan het bouwen van verschillende stroomkringen (licht, alarm en ventilatie). Hierbij moeten de kinderen een stappenplan volgen om de juiste stroomkring te kunnen bouwen. Een stukje techniek, samenwerken en overleggen staan tijdens deze opdracht centraal.
Wist u dat?
- Isabel hebberig werd van al het geld dat ze bij Marktplaats.nl mocht uitgeven?
- Aleksej Spektro ook thuis heeft?
- Esra veel uit zijn hoofd kon uitrekenen?
- Freija een ander kind een BRAVO gaf voor de samenwerking?
- Emma vandaag een echte videoster was?
- Ruben hoopt dat het morgen gaat sneeuwen?
- Bodhi uit zichzelf vertelde waar ze graag aan wil werken?
- Diony vandaag een echte vlogger was?
- Gianluca veel stroomkringen heeft gebouwd?
- Maite een goed gesprek had met juf Femke?
- Berk er vandaag niet was?
- Ashley hoopt dat allebei haar ouders langskomen tijdens het ouderbezoek?