Opdracht van de week: Vandaag zeg ik tegen mezelf: “Ik kan het”
Deze en komende weken staat de opdracht van de week in het teken van ‘zelfvertrouwen’. Zo bespreken we met de kinderen dat je bij het maken van een (moeilijke) opdracht altijd tegen jezelf kunt zeggen: “Ik ga het proberen” (i.p.v. te zeggen “Ik kan het niet). Door in oplossingen te denken zullen kinderen ervaren dat ze meer kunnen dan ze in eerste instantie dachten. Thuis en op school kunt u de opdracht van de week met het kind bespreken en het kind laten vertellen op welke momenten je deze opdracht kunt toepassen. Wanneer een kind aan de opdracht van de week heeft gewerkt en doorgezet heeft, kunt u hem/haar complimenteren. Op het moment dat een kind het lastig vindt door te zetten, kunt u bespreken wat hij/zij bij Playing for Success heeft geleerd en op welke manier een opdracht aangepakt kan worden. Vervolgens kunnen er afspraken gemaakt worden en gedurende de week kunt u het kind de opdracht van de week laten herhalen.
De eerste akte werd door de hele groep een les gevolgd over ‘gastvrijheid’.
Gastvrijheid
Vandaag werden de kinderen in de eerste akte meegenomen door Jeffrey. Hij werkt in het AFAS Circustheater en vertelde de kinderen over wat er allemaal wel niet komt kijken om de gasten een fantastische avond te bezorgen. In een rollenspel werden de kinderen meegenomen in het traject van binnenkomst tot en met het plaatsnemen in de zaal. Twee kinderen waren portier. Twee kinderen mochten de kaartjes verkopen; zij stonden achter de kassa. Daarnaast waren er twee kinderen die de gekochte kaartjes scanden. En tot slot waren er twee kinderen die de kaartjes controleerden en de gasten naar hun plek in de zaal brachten. Degene die de rol van ‘portier’ en ‘scanner’ hadden, mochten zelfs een echt kostuum aan. De andere kinderen waren gast en brachten deze middag een bezoek aan het AFAS Circustheater. Zij hadden de rol om te letten op de gastvrijheid van het personeel. Nadat iedereen in de zaal zat, werd er gewisseld van rol. Tijdens deze opdracht wordt er door de begeleiders gekeken naar de manier waarop de kinderen met het begrip ‘gastvrijheid’ omgaan. Wat zeggen ze tegen de gasten? Hoe presenteren ze zichzelf? Op welke manier voeren ze de opdracht uit? Daarnaast wordt tijdens kopen van de kaartjes gekeken naar de rekenvaardigheden van het desbetreffende kind. Jezelf presenteren, samenwerken, overleggen, rekenen en het omgaan met elkaar (sociale vaardigheden) staan tijdens deze opdracht centraal.
In de tweede akte werkten de kinderen aan de opdrachten ‘Crazy 10’ en ‘In de Wolken’.
Crazy 10
Bij deze opdracht werken de kinderen eerst individueel aan een opdracht op taal- of rekenopdracht. Nadat de kinderen hieraan gewerkt hadden, mochten de kinderen tweetallen vormen en een sportief circuit volgen. Hiermee konden de kinderen als team punten verdienen. Het sportieve element, samenwerken en overleggen staan tijdens deze opdracht centraal.
In de Wolken
Bij deze opdracht werken de kinderen gezamenlijk aan een stripverhaal. Met elkaar bedenken de kinderen eerst een verhaal. Het verhaal moeten ze vervolgens in zes verschillende foto’s uitbeelden. Daarna mogen ze in en om het theater hun foto’s maken. Als alle foto’s gemaakt zijn, gaat de groep terug naar het leercentrum waar ze de foto’s in een PowerPoint presentatie verwerken en er tekstballonnen aan toevoegen. Met elkaar maken de kinderen zo hun stripverhaal compleet. Overleggen, samenwerken, jezelf presenteren, computervaardigheden en de mondelinge taalvaardigheid staan tijdens deze opdracht centraal. De begeleider kijkt tijdens de opdracht op welke manier er met elkaar overlegd wordt, of de kinderen open staan voor de ideeën van de anderen en op welke manier de kinderen zichzelf presenteren.
Wist u dat?
- We deze dag veel ouders op bezoek hadden?
- Zij samen met hun kind aan een opdracht van Playing for Success werkten?
- De kinderen dit erg leuk vonden?
- Er veel gelachen werd?
- Isabel bij haar moeder op haar rug klom?
- Aleksej de ‘gasten’ op een beleefde manier naar hun plek bracht?
- Esra met zijn moeder heeft samengewerkt?
- Freija andere kinderen veel complimenten gaf tijdens ‘gastvrijheid’?
- Emma ziek was, maar wel naar Playing for Success kwam?
- Ruben vandaag een echte portier was?
- Bodhi achter de kassa mocht staan?
- Diony volgende week een lang weekend weg gaat?
- Gianluca samen met meester Dex mocht werken aan ‘Crazy 10’?
- Maite vertelde dat je vooral plezier moest maken?
- Berk een praatje maakte met de echte portier van het AFAS Circustheater?
- Ashley in het weekend de verjaardag van haar oma heeft gevierd?
- We volgende week weer een speciale dag hebben?
- Alle kinderen dan op een creatieve manier aan de slag mogen?