Speelronde 10

Opdracht van de week: Vandaag doe ik één ding tegelijk en maak af waaraan ik ben begonnen

Deze week staat de opdracht van de week in het teken van ‘zelfstandigheid’. Zelfstandig werken betekent dat je zelf aan de slag gaat met een opdracht en wanneer je niet meer weet wat je moet doen, zelf nadenkt over een oplossing. Wanneer je een opdracht krijgt, is het belangrijk je weet wat je moet doen en wat je daarvoor nodig hebt. Ook het werken in een bepaalde volgorde is iets waar je aan moet denken. Hierdoor houd je het overzicht en voorkom je dat je dingen vergeet

Op school en thuis kunt u aandacht besteden aan de opdracht van de week, door te vragen wat er bij Playing for Success is besproken en hoe hij/zij er mee aan de slag is gegaan. Vervolgens kan besproken worden op welke manier je hier buiten PfS mee aan de slag kunt gaan. Bespreek wat de voordelen van vragen stellen zijn? Laat het kind zelf met ideeën komen. Hoe gaat hij/zij dit aanpakken en in welke situaties gaat hij/zij stappen zetten? Vervolgens kunnen er afspraken gemaakt worden en gedurende de week kunt u het kind de opdracht van de week laten herhalen.

De kinderen werkten in de eerste helft aan de opdrachten ‘PowerPoint’ en ‘Goochelshow’.

      PowerPoint

Bij deze opdracht maken de kinderen een presentatie over een opdracht van Playing for Success. Het onderwerp werken ze eerst uit op papier voordat ze dit in een presentatie gaan verwerken. Belangrijk is dat het verhaal in steekwoorden in de presentatie wordt verwerkt. Wanneer er nog tijd over is, kunnen de kinderen afbeeldingen invoegen en werken aan de lay-out van hun presentatie. Tijdens deze opdracht leren de kinderen werken met het programma PowerPoint aan de hand van een stappenplan. Door de begeleiders wordt gekeken of de kinderen in staat zijn om zelfstandig aan de opdracht te werken. Gebruiken ze het stappenplan? Vragen ze om hulp? Op welke manier gaan de kinderen aan de slag? Daarnaast wordt er gekeken of de kinderen in staat zijn om een verhaal in steekwoorden te noteren. Zelfstandig werken, gebruiken van computervaardigheden (werken met het programma PowerPoint) en het werken aan de taalvaardigheid (gebruik van steekwoorden) staan tijdens deze opdracht centraal.

        Goochelshow

Tijdens deze opdracht leren de kinderen een aantal trucs die ze in tweetallen gaan oefenen. Het resultaat laten we u tijdens de afsluiting zien.

Na de pauze gingen de kinderen aan de slag met de opdrachten ‘Sleutels’

Sleutels

Met elkaar gaan de kinderen eerst in gesprek over samenwerken. Door middel van een beweegactiviteit denken kinderen samen na over ‘samenwerken’. Wat is het? Op welke manier kun je hier aan werken als je een opdracht moet doen? Hierbij proberen ze zoveel mogelijk verschillende punten met elkaar te bedenken. Vervolgens doen de kinderen in tweetallen verschillende beweegactiviteiten doen, waarbij ze sleutels kunnen verdienen. Hoe verloopt de samenwerking? En passen ze toe wat ze van te voren bedacht hadden? Op welke manier gaan ze hier met hun tweetal mee aan de slag? Zaken waar de begeleiders tijdens de uitvoering op letten. Na afloop wordt het proces van samenwerken besproken. Waar ben je tevreden over? Wat kan beter en op welke manier zou je dat een volgende keer aanpakken? 

Wist je dat?

  • Imane haar boekje van Playing for Success helemaal uit heeft?
  • Jens samen met juf Nicole een bladzijde uit Het Kletsboek heeft gemaakt?
  • Femke andere kinderen hielp met hun PowerPoint?
  • Soufyane met alle juffen op de foto mocht?
  • Nika graag op paardrijden wil?
  • Dahlia het bakken van de appeltaart de leukste opdracht vond?
  • Lucia gezellige praatjes over de manege had?
  • Nathan vandaag een echte vlogger was?
  • Deniz hard kan praten?
  • Lilia veel aandacht besteedde aan de goochelshow?
  • Esra vandaag ziek was?
  • Micah wist uit te leggen wat ‘respect hebben’ betekent?
  • Eline graag fotograaf wil worden?

 

 

 

 

Dit bericht is geplaatst in Cars Jeans Stadion, Weblog. Bookmark de permalink.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *