De opdracht van de week is: Vandaag ga ik niets uit de weg, ook niet de moeilijkere dingen
Vandaag was de tweede speelronde van Playing for Success. Vandaag hebben de kinderen hun eerste leerdoel gekozen. Deze en komende weken gaan de kinderen hiermee aan de slag. Het domein motivatie staat de komende weken centraal. Om hier ook thuis en op school aan te kunnen werken kunt u de opdracht van de week met het kind bespreken. Wat betekent de opdracht van de week? Waar heeft het mee te maken? (doorzetten) Op welke momenten kan je hieraan werken? Zo kan een kind, bij een moeilijke opdracht, tegen zichzelf zeggen: “Ik kan het” of: “Ik ga het proberen”. Wanneer het dan nog niet lukt, mag het kind altijd om hulp vragen. Hiermee leert het kind zijn/haar eigen verantwoordelijkheid te nemen en leert het dat het niet erg is wanneer iets moeilijk is. Een compliment geven wanneer een kind doorgezet heeft, bevordert het zelfvertrouwen en leert hem/haar om met moeilijke situaties/dingen om te gaan.
Drie kinderen mochten al direct mee met juf Nicole. Zij maakten samen een appeltaart. Tijdens het bakken van de appeltaart kregen de kinderen een coaching kaartje. Een coaching kaartje is een kaartje dat het kind kan helpen om aan zijn/haar leerdoel te werken. Hier kunnen ze de komende week ook op school mee aan de slag.
Safaa: Ik kan helpen
Brian: Ik kom voor mezelf op
Zeena: Ik durf het ook al voel ik mijzelf verlegen
De andere kinderen werkten in hun vaste groepje tijdens deze helft aan de opdracht “Geef het kleur”.
Geef het kleur
In hun vaste groepjes gaan de kinderen een voetbalclub oprichten. Met elkaar moeten ze nadenken over de naam, het logo en de kleuren van de verschillende tenues (uit, thuis en keeper). Nadat de kinderen dit eerst voor zichzelf hebben opgeschreven, wordt er overlegd en een voetbalclub opgericht. Vervolgens werd er een taakverdeling gemaakt en een werkt ieder kind aan een tenue of aan het logo. Het logo mocht uiteindelijk om een echt doek geschilderd worden. Wat zijn er weer originele voetbalclubs opgericht en mooie tenues ontworpen. Het resultaat wordt uiteindelijk in het leercentrum opgehangen.
De begeleider bekijkt tijdens deze opdracht hoe het proces van overleggen verloopt en op welke manier de kinderen met de opdracht aan de slag gaan. Werken ze zelfstandig? Stellen ze vragen? Wat doen ze gedurende de opdracht? Hebben ze aandacht voor elkaar en voor het werk van de ander? In welke mate betrekken de kinderen elkaar bij de opdracht? Behalve het creatieve element, staat bij deze opdracht ook het samenwerken, overleggen en zelfstandig werken centraal.
Na de pauze gingen de kinderen aan de slag met de opdracht ‘Even Voorstellen’.
Even Voorstellen
Bij Even Voorstellen, stellen de kinderen zichzelf voor aan de hand van het programma Publisher. Na een korte instructie in de kring mogen de kinderen zelf aan de slag. Met elkaar bespreken we wat je zou kunnen vertellen over jezelf. De kinderen vertellen niet alleen hoe ze heten en op welke school ze zitten, maar o.a. ook wat ze het liefst eten en wat hun hobby’s zijn. Daarnaast wordt er verteld waar de kinderen op moeten letten als je een verhaal schrijft (hoofdletters, punten, enz.). Tijdens deze opdracht staat de taalvaardigheid en het werken aan de computervaardigheden centraal
Wist u dat?
– Hejar haar lievelingsdier een puppy is?
– Brian nog nooit eerder een taart heeft gebakken?
– Rojina op veel sporten zit?
– Safaa heel behulpzaam was?
– Ali Hamza zich afvroeg of hij vandaag mocht parachutespringen?
– Rishenna het logo maakte voor de voetbalclub?
– Hamza een computerexpert is?
– Anastasiya een groene koptelefoon had?
– Romano de opdracht van de week van vorige week nog wist?
– Cleyenzo later zwemmeester wil worden?
– Joshua een kunstwerk maakte van zijn voetbalshirt?
– Guenole naar de kapper was geweest?
– Younes tijdens kickboksen heeft doorgezet?
– Mohammed een origineel tenue had gemaakt?
Voor foto’s van deze speelronde klik hier