Speelronde 2

De opdracht van de week is: Vandaag ga ik niets uit de weg, ook niet de moeilijkere dingen.

Vandaag was de tweede speelronde van Playing for Success. Vandaag hebben de kinderen hun eerste leerdoel gekozen. Deze en komende weken gaan de kinderen hiermee aan de slag. Het domein motivatie staat de komende weken centraal. Om hier ook thuis en op school aan te kunnen werken kunt u de opdracht van de week met het kind bespreken. Wat betekent de opdracht van de week? Waar heeft het mee te maken? (doorzetten) Op welke momenten kan je hieraan werken? Zo kan een kind, bij een moeilijke opdracht, tegen zichzelf zeggen: “Ik kan het” of: “Ik ga het proberen”. Wanneer het dan nog niet lukt, mag het kind altijd om hulp vragen. Hiermee leert het kind zijn/haar eigen verantwoordelijkheid te nemen en leert het dat het niet erg is wanneer iets moeilijk is. Een compliment geven wanneer een kind doorgezet heeft, bevordert het zelfvertrouwen en leert hem/haar om met moeilijke situaties/dingen om te gaan.

Drie kinderen mochten al direct mee met juf Robine. Zij maakten samen een appeltaart. Tijdens het bakken van de appeltaart kregen de kinderen een coaching kaartje. Een coaching kaartje is een kaartje dat het kind kan helpen om aan zijn/haar leerdoel te werken. Hier kunnen ze de komende week ook op school mee aan de slag.

Taylan: Ik doe alles met aandacht
Akram: Ik kan samenwerken
Bessam: Ik doe alles met aandacht

De andere kinderen werkten in hun vaste groepje tijdens deze helft aan de opdracht “Geef het kleur”.

Geef het kleur
In hun vaste groepjes gaan de kinderen een voetbalclub oprichten. Met elkaar moeten ze nadenken over de naam, het logo en de kleuren van de verschillende tenues (uit, thuis en keeper). Nadat de kinderen dit eerst voor zichzelf hebben opgeschreven, wordt er overlegd en een voetbalclub opgericht. Vervolgens werd er een taakverdeling gemaakt en een werkt ieder kind aan een tenue of aan het logo. Het logo mocht uiteindelijk om een echt doek geschilderd worden. Wat zijn er weer originele voetbalclubs opgericht en mooie tenues ontworpen. Het resultaat wordt uiteindelijk in het leercentrum opgehangen. De begeleider bekijkt tijdens deze opdracht hoe het proces van overleggen verloopt en op welke manier de kinderen met de opdracht aan de slag gaan. Werken ze zelfstandig? Stellen ze vragen? Wat doen ze gedurende de opdracht? Hebben ze aandacht voor elkaar en voor het werk van de ander? In welke mate betrekken de kinderen elkaar bij de opdracht? Behalve het creatieve element, staat bij deze opdracht ook het samenwerken, overleggen en zelfstandig werken centraal.

Na de pauze gingen de kinderen aan de slag met de opdracht ‘Even Voorstellen’.

  Even Voorstellen
Bij Even Voorstellen, stellen de kinderen zichzelf voor aan de hand van het programma Publisher. Na een korte instructie in de kring mogen de kinderen zelf aan de slag. Met elkaar bespreken we wat je zou kunnen vertellen over jezelf. De kinderen vertellen niet alleen hoe ze heten en op welke school ze zitten, maar o.a. ook wat ze het liefst eten en wat hun hobby’s zijn. Daarnaast wordt er verteld waar de kinderen op moeten letten als je een verhaal schrijft (hoofdletters, punten, enz.). Tijdens deze opdracht staat de taalvaardigheid en het werken aan de computervaardigheden centraal.

Wist u dat?
– Joey zondag een voetbaltoernooi heeft?
– Jochem naar de wedstrijd Ajax –Juventus is geweest?
– Ashley helaas ziek was?
– Sherani haar lievelingsdier een konijn is?
– Jahmaira in het weekend naar haar tante gaat?
– Ryan veel naar de mening van anderen vroeg?
– Yuxuan het logo voor de club maakte?
– Brian er vandaag niet was?
– Taylan zelfstandig achter de computer werkte?
– Taner ADO’s in het bord wilde wisselen?
– Akram heel blij keek toen hij hoorde dat hij de appeltaart mocht maken?
– Ilyah het leuk vindt om filmpjes op YouTube te maken?
– Luciano een papegaai heeft die Pokkie heet?

Voor foto’s van deze speelronde klik hier

Dit bericht is geplaatst in Cars Jeans Stadion, Weblog. Bookmark de permalink.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.