Speelronde 4

De opdracht van de week is: Vandaag hoeft het niet op mijn manier

Deze week staat de opdracht van de week in het teken van ‘samenwerken’. Zo bespreken we met de kinderen wat er komt kijken bij samenwerken en wat je kunt doen om het eerste contact te leggen. Met de kinderen wordt besproken dat wat komt kijken bij een positieve samenwerking. Zo maak je een taakverdeling aan het begin van een opdracht, overleg je met elkaar, sta je open voor de ideeën van de ander en mag je ook je eigen mening geven. Thuis en op school kunt u de opdracht van de week met het kind bespreken en het kind laten vertellen op welke momenten je deze opdracht kunt toepassen. Wanneer je iets aardigs doet voor een ander, zal een ander vaak ook positief op jou reageren. Wanneer een kind aan de opdracht van de week heeft gewerkt, kunt u hem/haar complimenteren. Op het moment dat een kind het lastig vindt om het eerste contact te leggen, kunt u bespreken wat hij/zij bij Playing for Success heeft geleerd en welke vragen er gesteld kunnen worden om het eerste contact te leggen. Vervolgens kunnen er afspraken gemaakt worden en gedurende de week kunt u het kind de opdracht van de week laten herhalen.

Drie kinderen mochten al direct mee met meester Bram. Zij maakten samen een appeltaart. Dat waren: Julian, Steffie en Jason. Tijdens het bakken van de appeltaart gaat de begeleider met het kind in gesprek over het coaching kaartje. Ieder kind mag na afloop het coaching kaartje mee naar huis nemen. Zo kan het kind hier ook op school mee aan de slag.

Julian: Ik kan het!                                                                                                                                              Steffie: Ik zie het goede in mensen!                                                                                                             Jason: Ik ben precies goed zoals ik ben!             

 

De andere kinderen werkten in de eerste akte aan de opdrachten ‘In de Wolken’ en ‘Videostar’.

       In de Wolken : Jayden H, Brian, Kiki, Anita en Jayden B

Bij deze opdracht werken de kinderen gezamenlijk aan een stripverhaal. Met elkaar bedenken de kinderen eerst een verhaal. Het verhaal moeten ze vervolgens in zes verschillende foto’s uitbeelden. Daarna mogen ze in en om het theater  hun foto’s maken. Als alle foto’s gemaakt zijn, gaat de groep terug naar het leercentrum waar ze de foto’s in een PowerPoint presentatie verwerken en er tekstballonnen aan toevoegen. Met elkaar maken de kinderen zo hun stripverhaal compleet. Overleggen, samenwerken, jezelf presenteren, computervaardigheden en de mondelinge taalvaardigheid staan tijdens deze opdracht centraal. De begeleider kijkt tijdens de opdracht op welke manier er met elkaar overlegd wordt, of de kinderen open staan voor de ideeën van de anderen en op welke manier de kinderen zichzelf presenteren.

      Videostar: Noah, Sophronia, Sep, Nathan en Yvaine

Bij deze opdracht werken de kinderen gezamenlijk aan een videoclip. Met elkaar kiezen de kinderen eerst een liedje uit. Daarna mogen ze in het theater hun videoclip gaan opnemen. De kinderen mogen zelf effecten kiezen en samen overleggen over de bewegingen die ze aan hun clip willen toevoegen. Overleggen, samenwerken, jezelf presenteren en mondelinge taalvaardigheid staan tijdens deze opdracht centraal. De begeleider kijkt bij de opdracht op welke manier er met elkaar overlegd wordt en hoe de kinderen zichzelf presenteren.

Na de pauze werkten de kinderen in hun vaste groepje aan de opdracht ‘Stop Motion’.  

Groepje 1: Yvaine, Kiki, Jason en Jayden B                                                                                    Groepje 2: Noah, Sep, Nathan en Julian                                                                                          Groepje 3: Sophronia, Steffie, Jayden H, Brian en Anita

 

       Stop Motion deel 3

Vorige week zijn de kinderen aan de slag gegaan met het uitwerken van hun ideeën. Ze gingen aan de slag met de app ‘Stop Motion’ en zijn vooral bezig geweest met het maken van de foto’s van het verhaal. Hierdoor kwamen de kinderen er achter dat er voor een kort stukje film veel foto’s nodig zijn. Met elkaar kozen ze een achtergrond en pasten dit toe op het verhaal dat ze zelf hadden gemaakt. Wanneer kinderen geen materialen hadden meegenomen, mochten ze ook hun eigen fantasie gebruiken bij de uitwerking van hun verhaal. Wanneer dit nodig was, maakten de kinderen nog eigen poppetjes of attributen van klei of papier. Samenwerken, overleggen, en planmatig werken staan tijdens deze opdracht centraal.

Wist u dat?

  • Sophronia veel ideeën had tijdens ‘Videostar’?
  • Noah in de vakantie aan zijn leerdoel heeft gewerkt?
  • Kiki heeft geholpen met het presenteren van het dagprogramma?
  • Steffie naar Storky’s verjaardag is geweest?
  • Yvaine op zoek ging naar achtergronden voor Stop Motion?
  • Sep in de vakantie veel ijs heeft gegeten?
  • Jason heel blij keek toen hij hoorde dat hij appeltaart mocht maken?
  • Anita vaker haar vinger wil gaan opsteken?
  • Jayden H. naar de bioscoop is geweest?
  • Brian in de vakantie lekker heeft uitgeslapen?
  • Jayden B. vandaag vaak zijn mening heeft gegeven?
  • Nathan uitlegde hoe je op een positieve manier kunt samenwerken?
  • Julian in de vakantie naar de camping is geweest?
  • Roman er vandaag niet was?

Voor foto’s van deze speelronde klik hier

Dit bericht is geplaatst in AFAS Circustheater, Weblog. Bookmark de permalink.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.