Speelronde 9

De opdracht van de week is: Vandaag weet ik dat ik niet in alles goed hoef te zijn. Ik ben goed genoeg.

Deze week staat de opdracht van de week in het teken van ‘zelfvertrouwen’.
Zo bespreken we met de kinderen wat er komt kijken bij zelfvertrouwen en wat je kunt doen om meer in jezelf te geloven. Hierbij valt te denken aan het trots zijn op wat je hebt gedaan of jezelf een compliment geven. Met de kinderen wordt besproken dat je niet in alles goed hoeft te zijn, maar dat je zelf het best weet of je je best hebt gedaan om iets te bereiken. Dit weet je pas achteraf. Ook dan kun je voor jezelf bedenken wat je misschien anders had kunnen doen. Wanneer dit niet het geval is, kun je ook tevreden zijn met het resultaat en trots zijn op wat je hebt bereikt. Thuis en op school kunt u de opdracht van de week met het kind bespreken en het kind laten vertellen op welke momenten je deze opdracht kunt toepassen. Wanneer een kind aan de opdracht van de week heeft gewerkt, kunt u hem/haar complimenteren. Op het moment dat een kind het lastig vindt om zichzelf een compliment te geven, kunt u bespreken wat hij/zij bij Playing for Success heeft geleerd. Vervolgens kunnen er afspraken gemaakt worden en gedurende de week kunt u het kind de opdracht van de week laten herhalen.

Twee kinderen mochten al direct mee met juf Nicole . Zij maakten samen een appeltaart. Tijdens het bakken van de appeltaart krijgen de kinderen een coaching kaartje. Een coaching kaartje is een kaartje dat het kind kan helpen om aan zijn/haar leerdoel te werken. Hier kunnen ze de komende week ook op school mee aan de slag.

Younes: STOP! Ik kan wachten.
Mohammed: Ik ben verantwoordelijk voor wat ik doe!

Bij het bakken van de appeltaart staat niet alleen het proces van bakken centraal, maar zijn de kinderen ook bezig met begrijpend lezen. Met elkaar wordt de achterkant van de verpakking gelezen en bepaald wat er moet gebeuren. Daarnaast moet ieder kind uitrekenen hoeveel hij/zij van ieder ingrediënt nodig heeft. Het uitrekenen mag uit het hoofd, maar er mag ook een rekenmachine gebruikt worden. Het gaat er om dat ieder kind uiteindelijk een eigen appeltaart maakt (zijn eigen appels snijdt en zelf het deeg kneedt). Aan het eind van de speelronde neemt ieder kind zijn eigen appeltaart mee naar huis. De begeleider bekijkt tijdens de opdracht hoe het proces van overleggen verloopt en op welke manier de kinderen met de opdracht aan de slag gaan. Behalve het proces van het bakken, staat bij deze opdracht ook het rekenen, begrijpend lezen, samenwerken en overleggen centraal.

De andere kinderen werkten aan de opdrachten ‘PowerPoint’ en ‘Vlog’.

PowerPoint: Rojina, Ali Hamza, Rishenna, Hamza, Cleyenzo en Joshua
Bij deze opdracht maken de kinderen een presentatie over een opdracht van Playing for Success. Het onderwerp werken ze eerst uit op papier voordat ze dit in een presentatie gaan verwerken. Belangrijk is dat het verhaal in steekwoorden in de presentatie wordt verwerkt. Wanneer er nog tijd over is, kunnen de kinderen afbeeldingen invoegen en werken aan de lay-out van hun presentatie. Tijdens deze opdracht leren de kinderen werken met het programma PowerPoint aan de hand van een stappenplan. Door de begeleiders wordt gekeken of de kinderen in staat zijn om zelfstandig aan de opdracht te werken. Gebruiken ze het stappenplan? Vragen ze om hulp? Op welke manier gaan de kinderen aan de slag? Daarnaast wordt er gekeken of de kinderen in staat zijn om een verhaal in steekwoorden te noteren. Zelfstandig werken, gebruiken van computervaardigheden (werken met het programma PowerPoint) en het werken aan de taalvaardigheid (gebruik van steekwoorden) staan tijdens deze opdracht centraal.

Vlog: Hejar & Brian, Safaa & Guenole, Zeena & Romano
In tweetallen spreken de kinderen af waar ze over willen vloggen en hoe ze dit willen gaan aanpakken. Nadat ze dit met elkaar afgesproken hebben, gaan ze aan de slag en maken ze hun eigen vlog over iets dat ze bij Playing for Success hebben gedaan of hebben geleerd. Het resultaat zullen we tijdens de afsluiting laten zien.

Na de pauze gingen alle kinderen aan de slag met de opdracht ‘Sleutels’.

Sleutels
Met elkaar gaan de kinderen eerst in gesprek over samenwerken. Door middel van een beweegactiviteit denken kinderen samen na over ‘samenwerken’. Wat is het? Op welke manier kun je hier aan werken als je een opdracht moet doen? Hierbij proberen ze zoveel mogelijk verschillende punten met elkaar te bedenken. Vervolgens doen de kinderen in tweetallen verschillende beweegactiviteiten doen, waarbij ze sleutels kunnen verdienen. Hoe verloopt de samenwerking? En passen ze toe wat ze van te voren bedacht hadden? Op welke manier gaan ze hier met hun tweetal mee aan de slag? Zaken waar de begeleiders tijdens de uitvoering op letten. Na afloop wordt het proces van samenwerken besproken. Waar ben je tevreden over? Wat kan beter en op welke manier zou je dat een volgende keer aanpakken?

Wist u dat?
– Hejar erg moe was?
– Brian weer beter was?
– Rojina vaker haar mening gaat geven?
– Safaa doorgezet had?
– Ali Hamza gewonnen heeft met UNO?
– Rishenna trots is op haar behulpzaamheid?
– Hamza trots is op alles wat hij heeft bereikt?
– Romano veel overlegde tijdens ‘Sleutels’?
– Cleyenzo soms een beetje eigenwijs is?
– Joshua veel kwaliteiten van zichzelf heeft leren kennen?
– Guenole zijn vlog zelf wilde opnemen?
– Younes bijna jarig is?
– Mohammed heel blij keek toen hij hoorde dat hij appeltaart mocht maken?

Voor foto’s van deze speelronde klik hier

Dit bericht is geplaatst in B!ngoal Stadion, Weblog. Bookmark de permalink.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.