De opdracht van de week is: Vandaag geef ik het niet te snel op
Vandaag was alweer de derde speelronde van Playing for Success. Deze en komende week kunnen de kinderen verder werken aan hun leerdoel(en).
Het domein motivatie staat ook deze week nog centraal. Om hier ook thuis en op school aan te kunnen werken kunt u de opdracht van de week met het kind bespreken. Wat betekent de opdracht van de week? Wat betekent het als je niet te snel opgeeft? Wat levert het je op? Hierdoor leert het kind zijn/haar verantwoordelijkheid te nemen voor opdrachten en kan het fouten schelen wanneer je aandacht hebt voor een opdracht of bijv. een instructie. Daarnaast leert een kind dat hij/zij kan kijken naar wat er lukt en op welke (andere) een opdracht aangepakt kan worden. Een compliment geven wanneer een kind met aandacht aan, bevordert het zelfvertrouwen en leert hem/haar om met moeilijke situaties/dingen om te gaan.
Twee kinderen mochten al direct mee met juf Kimberley. Zij maakten samen een appeltaart. Tijdens het bakken van de appeltaart kregen de kinderen een coaching kaartje. Een coaching kaartje is een kaartje dat het kind kan helpen om aan zijn/haar leerdoel te werken. Hier kunnen ze de komende week ook op school mee aan de slag.
Azib: “Ik zeg wat ik voel”
De andere kinderen werkten aan de opdrachten ‘Lef’ en ‘Lekker in je vel’.
Lef:
Hoe stel je jezelf voor en op welke manier presenteer je jezelf aan een ander? Dat het belangrijk is dat je rechtop staat en met een duidelijke stem praat, werd met de kinderen besproken en geoefend tijdens de opdracht ‘Lef’. Je hebt er immers lef voor nodig om jezelf te laten zien.
Lekker in je vel:
Bij het spel ‘Lekker in je vel’ kiest een kind een emotie om uit te beelden. Eén kind heeft zijn ogen dicht en weet dus niet welke emotie uitgebeeld gaat worden. Vervolgens moet het kind dat met zijn ogen dicht zat, raden welke emotie de andere kinderen uitbeelden. Wanneer de emotie geraden is, wordt er een gesprek gevoerd over de desbetreffende emotie. Gedurende de opdracht wordt door de begeleiders gekeken naar de houding van de kinderen tijdens deze opdracht: Laten de kinderen hun emoties zien? Hoe doen ze dat? Gaan de kinderen hierover met elkaar in gesprek en wat is hun houding tijdens dit gesprek? Mondelinge taalvaardigheid en het tonen van emoties staat tijdens dit gesprek centraal.
Na de pauze werkten de kinderen in hun vaste groepje aan de opdracht ‘Stop Motion’.
Groepje 1: Azib, Asmi en Nour
Groepje 2: Kuba, Alan en Abdulaziz
Groepje 3:
Stop Motion deel 2
Vorige week hebben de kinderen in hun groepje een verhaal bedacht en een taakverdeling gemaakt. Met elkaar bespraken de kinderen wat ze nodig hadden om hun verhaal verder uit te werken. Hier hebben de kinderen vandaag verder aan gewerkt. Met elkaar dachten ze na over een achtergrond een probeerden ze verschillende ‘settings’ uit. Wanneer kinderen geen materialen hadden meegenomen, mochten ze ook hun eigen fantasie gebruiken de uitwerking van hun verhaal. Samenwerken, overleggen, en planmatig werken staan tijdens deze opdracht centraal
Wist u dat?
- Nour heel stevig kan staan?
- Alan van gamen houdt?
- Asmi met haar moeder was wezen shoppen voordat ze naar PfS kwam?
- Azib doorzette tijdens het bakken van de appeltaart?
- Abdulaziz door zijn moeder naar het AFAS Circustheater werd gebracht?
Voor foto’s van deze speelronde klik hier