Speelronde 3

De opdracht van de week is: Vandaag geef ik het niet te snel op

Vandaag was alweer de derde speelronde van Playing for Success. Deze en komende week kunnen de kinderen verder werken aan hun leerdoel(en). Het domein motivatie staat ook deze week nog centraal. Om hier ook thuis en op school aan te kunnen werken kunt u de opdracht van de week met het kind bespreken. Wat betekent de opdracht van de week? Wat betekent het als je niet te snel opgeeft? Wat levert het je op? Hierdoor leert het kind zijn/haar verantwoordelijkheid te nemen voor opdrachten en kan het fouten schelen wanneer je aandacht hebt voor een opdracht of bijv. een instructie. Daarnaast leert een kind dat hij/zij kan kijken naar wat er lukt en op welke (andere) een opdracht aangepakt kan worden. Een compliment geven wanneer een kind met aandacht aan de opdracht van de week heeft gewerkt, bevordert het zelfvertrouwen en leert hem/haar om met moeilijke situaties/dingen om te gaan.

Drie kinderen mochten al direct mee met juf Francesca. Zij maakten samen een appeltaart. Tijdens het bakken van de appeltaart kregen de kinderen een coaching kaartje. Een coaching kaartje is een kaartje dat het kind kan helpen om aan zijn/haar leerdoel te werken. Hier kunnen ze de komende week ook op school mee aan de slag.

Colin: Ik verander wat ik anders wil!
Cheyenne: Ik mag fouten maken!
Roos: Ik kan duidelijk mijn grens aangeven
Jaydenson: Ik zeg duidelijk wat ik bedoel!

De andere kinderen werkten in hun vaste groepje tijdens deze helft aan de opdrachten “Maak het maar” en “Marktplaats.nl”

Marktplaats.nl: Fleur, Beerend, Dani en Isa
Bij deze opdracht werken de kinderen in tweetallen. Het doel van de opdracht is om een spelers te kopen met een budget van 125.000.000 euro. Met elkaar kiezen de kinderen een opstelling en kopen dan hun spelers. Hierbij kunnen de kinderen kiezen uit aanvallers, middenvelders en verdedigers. Daarnaast kiezen ze nog een keeper en een trainer. Bij het maken van de berekeningen kunnen de kinderen gebruik maak van ‘echt’ geld of van een rekenmachine. Een combinatie van beiden mag natuurlijk ook. Het elftal dat ze uiteindelijk samenstellen verwerken ze in hun eerder gekozen opstelling. Het overleggen, samenwerken en rekenen staan tijdens deze opdracht centraal. Tijdens het werken aan de opdracht wordt door de begeleider gekeken naar de manier waarop er samengewerkt wordt en het overleg plaats vindt. Verder wordt er gekeken of de kinderen gebruik maken van het stappenplan (of ze bijv. een taakverdeling maken) en op welke manier ze de hulpmiddelen inzetten.

Maak het maar : Valentijn, Lisa en Tamara; Lynn en Elora
Bij deze opdracht maken de kinderen verschillende producten voor de fan shop van hun voetbalclub om te verkopen. Na het bekijken van een filmpje over de opdracht en het lezen van het stappenplan, overleggen de kinderen over wie wat gaat maken. Zo kunnen ze kiezen uit bijv. een doosje, een sleutelhanger, een button, krimpie dimpie, strijkkralen of een tasje. Ieder kind maakt iets anders. Nadat ze het ontwerp gemaakt hebben en aan de begeleider hebben laten zien, mogen ze starten met de opdracht. Tijdens het werken aan de opdracht mogen de kinderen elkaar ook tips geven. Creatief bezig zijn, overleggen en samenwerken staan tijdens deze opdracht centraal.
De begeleider bekijkt tijdens deze opdracht hoe het proces van overleggen verloopt en op welke manier de kinderen met de opdracht aan de slag gaan. Werken ze zelfstandig? Stellen ze vragen? Wat doen ze gedurende de opdracht? Hebben ze aandacht voor elkaar en voor het werk van de ander? In welke mate betrekken de kinderen elkaar bij de opdracht? Behalve het creatieve element, staat bij deze opdracht ook het samenwerken, overleggen en zelfstandig werken centraal.In de tweede helft werkten de kinderen aan de opdracht ‘PowerPoint’ of ‘Lef, Dobbel & Vertel & Wie ben ik?’

PowerPoint: Beerend, Roos, Tamara en Lisa
Bij deze opdracht maken de kinderen een presentatie over een opdracht van Playing for Success. Het onderwerp werken ze eerst uit op papier voordat ze dit in een presentatie gaan verwerken. Belangrijk is dat het verhaal in steekwoorden in de presentatie wordt verwerkt. Wanneer er nog tijd over is, kunnen de kinderen afbeeldingen invoegen en werken aan de lay-out van hun presentatie. Tijdens deze opdracht leren de kinderen werken met het programma PowerPoint aan de hand van een stappenplan. Door de begeleiders wordt gekeken of de kinderen in staat zijn om zelfstandig aan de opdracht te werken. Gebruiken ze het stappenplan? Vragen ze om hulp? Op welke manier gaan de kinderen aan de slag? Daarnaast wordt er gekeken of de kinderen in staat zijn om een verhaal in steekwoorden te noteren. Zelfstandig werken, gebruiken van computervaardigheden (werken met het programma PowerPoint) en het werken aan de taalvaardigheid (gebruik van steekwoorden) staan tijdens deze opdracht centraal.

Lef: Dani, Jaydenson, Cheyenne, Isa, Fleur, Valentijn, Elora, Lynn en Colin
Hoe stel je jezelf voor en op welke manier presenteer je jezelf aan een ander? Dat het belangrijk is dat je rechtop staat en met een duidelijke stem praat, werd met de kinderen besproken en geoefend tijdens de opdracht ‘Lef’. Je hebt er immers lef voor nodig om jezelf te laten zien.

Dobbel en vertel
Bij het ‘Dobbel en Vertel’ rollen de kinderen met een grote dobbelsteen (met stellingen). Vervolgens gaan ze met elkaar over de vraag in gesprek.

Wie ben ik?
Aan het begin van de opdracht krijgen kinderen een post-it op hun rug geplakt met daarop de naam van een dier geschreven. Door het stellen van de juiste gesloten vragen, moeten de kinderen er achter zien te komen welk dier ze zijn.

Wist u dat?
– Roos het fruit heeft gesneden?
– Fleur trots was op zichzelf na haar spreekbeurt?
– Isa te veel geld uitgaf bij ‘Marktplaats.nl’?
– Elora een boekje mee naar huis gekregen heeft?
– Lynn haar tasje mooi versierde?
– Colin het leuk vond om het deeg te kneden?
– Lisa haar vader afgelopen weekend jarig was?
– Valentijn zijn taart heel lekker vond?
– Dani thuis gesproken heeft over zijn leerdoel?
– Tamara heel creatief is?
– Cheyenne wel vaker in de keuken heeft gestaan?
– Jaydenson geen appeltaart lust, maar het wel leuk vindt om taart te bakken?
– Beerend gisteren naar de bioscoop is geweest?
– Brandon er vandaag niet was?

Voor foto’s van deze speelronde klik hier

Dit bericht is geplaatst in Cars Jeans Stadion, Weblog. Bookmark de permalink.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.