Speelronde 4

De opdracht van de week is: Vandaag hoeft het niet op mijn manier

Deze week staat de opdracht van de week in het teken van ‘samenwerken’. Zo bespreken we met de kinderen wat er komt kijken bij samenwerken en wat je kunt doen om het eerste contact te leggen. Met de kinderen wordt besproken dat wat komt kijken bij een positieve samenwerking. Zo maak je een taakverdeling aan het begin van een opdracht, overleg je met elkaar, sta je open voor de ideeën van de ander en mag je ook je eigen mening geven. Thuis en op school kunt u de opdracht van de week met het kind bespreken en het kind laten vertellen op welke momenten je deze opdracht kunt toepassen. Wanneer je iets aardigs doet voor een ander, zal een ander vaak ook positief op jou reageren. Wanneer een kind aan de opdracht van de week heeft gewerkt, kunt u hem/haar complimenteren. Op het moment dat een kind het lastig vindt om het eerste contact te leggen, kunt u bespreken wat hij/zij bij Playing for Success heeft geleerd en welke vragen er gesteld kunnen worden om het eerste contact te leggen. Vervolgens kunnen er afspraken gemaakt worden en gedurende de week kunt u het kind de opdracht van de week laten herhalen.

Drie kinderen mochten al direct mee met juf Kimberley. Tijdens het bakken van de appeltaart gaat de begeleider met het kind in gesprek over het coaching kaartje. Ieder kind mag na afloop het coaching kaartje mee naar huis nemen. Zo kan het kind hier ook op school mee aan de slag.

Nour: Ik durf het ook al voel ik mijzelf verlegen!

Alan: Ik mag nee zeggen!                                    

De andere kinderen werkten in de eerste akte aan de opdrachten ‘In de Wolken’ en ‘Spektro’.

In de Wolken: Mariam, Kate, Lorenzo, Kuba en Asmi

Bij deze opdracht werken de kinderen gezamenlijk aan een stripverhaal. Met elkaar bedenken de kinderen eerst een verhaal. Het verhaal moeten ze vervolgens in zes verschillende foto’s uitbeelden. Daarna mogen ze in en om het theater  hun foto’s maken. Als alle foto’s gemaakt zijn, gaat de groep terug naar het leercentrum waar ze de foto’s in een PowerPoint presentatie verwerken en er tekstballonnen aan toevoegen. Met elkaar maken de kinderen zo hun stripverhaal compleet. Overleggen, samenwerken, jezelf presenteren, computervaardigheden en de mondelinge taalvaardigheid staan tijdens deze opdracht centraal. De begeleider kijkt tijdens de opdracht op welke manier er met elkaar overlegd wordt, of de kinderen open staan voor de ideeën van de anderen en op welke manier de kinderen zichzelf presenteren.

 Spektro: Dania & Abdulaziz

In het theater wordt veel gebruik gemaakt van stroom. Zo is het belangrijk dat er genoeg frisse lucht is, het licht het doet en het alarm werkt. Bij deze opdracht werken de kinderen in tweetallen aan het bouwen van verschillende stroomkringen (licht, alarm en ventilatie). Hierbij moeten de kinderen een stappenplan volgen om de juiste stroomkring te kunnen bouwen. Een stukje techniek, samenwerken en overleggen staan tijdens deze opdracht centraal.

Vlog: Azib

In tweetallen spreken de kinderen af waar ze over willen vloggen en hoe ze dit willen gaan aanpakken. Nadat ze dit met elkaar afgesproken hebben, gaan ze aan de slag en maken ze hun eigen vlog over iets dat ze bij Playing for Success hebben gedaan of hebben geleerd. Het resultaat zullen we tijdens de afsluiting laten zien. 

In de tweede helft werkten de kinderen in hun vaste groepje aan ‘Stop Motion’.

Groepje 1: Azib, Asmi, Dania en Nour

Groepje 2: Kuba, Alan, Lorenzo en Abdulaziz

Groepje 3: Mariam, Kate

   Stop Motion deel 3

Vorige week zijn de kinderen aan de slag gegaan met het uitwerken van hun ideeën. Ze gingen aan de slag met de app ‘Stop Motion’ en zijn vooral bezig geweest met het maken van de foto’s van het verhaal. Hierdoor kwamen de kinderen er achter dat er voor een kort stukje film veel foto’s nodig zijn. Met elkaar kozen ze een achtergrond en pasten dit toe op het verhaal dat ze zelf hadden gemaakt. Wanneer kinderen geen materialen hadden meegenomen, mochten ze ook hun eigen fantasie gebruiken bij de uitwerking van hun verhaal. Wanneer dit nodig was, maakten de kinderen nog eigen poppetjes of attributen van klei of papier. Samenwerken, overleggen, en planmatig werken staan tijdens deze opdracht centraal.

Wist u dat?

  • Lorenzo vandaag heel even een dief was?
  • Mare er vandaag niet was?
  • Kate nieuwe rode schoenen aan had?
  • Nour in het weekend veel heeft buiten gespeeld?
  • Dania de kinderen uit haar groepje hielp tijdens ‘Stop Motion’?
  • Alan geconcentreerd aan zijn appeltaart werkte?
  • Asmi op school heeft geoefend met ‘stevig staan’?
  • Azib zijn appeltaart heeft gedeeld met zijn familie?
  • Abdulaziz Spektro volgende week graag nog een keer wil doen?
  • Kuba veel ideeën had tijdens ‘In de Wolken’?
  • Mariam het vandaag een gezellige dag vond?

Voor foto’s van deze speelronde klik hier

 

Dit bericht is geplaatst in Weblog. Bookmark de permalink.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.