Speelronde 6

De opdracht van de week is: Vandaag kan ik vrienden maken

Deze week staat de opdracht van de week voor het laatst in het teken van ‘samenwerken’. Zo bespreken we met de kinderen wat er komt kijken bij het maken van het eerste contact. Wanneer kinderen contact maken, is het belangrijk dat je open staat voor een ander. Het eerste contact kun je leggen door bijv. een vraag te stellen aan een ander kind. Hierbij kun je denken aan: Wat zijn je hobby’s? Op welke school zit je? Hoe oud ben je? Op deze manier kun je ander beter leren kennen. Ook wanneer je samen aan een opdracht moet werken, kun je dit proberen toe te passen. Thuis en op school kunt u de opdracht van de week met het kind bespreken en het kind laten vertellen op welke momenten je deze opdracht kunt toepassen. Wanneer een kind aan de opdracht van de week heeft gewerkt, kunt u hem/haar complimenteren. Op het moment dat een kind het lastig vindt om het eerste contact te leggen, kunt u bespreken wat hij/zij bij Playing for Success heeft geleerd en welke vragen er gesteld kunnen worden om het eerste contact te leggen. Vervolgens kunnen er afspraken gemaakt worden en gedurende de week kunt u het kind de opdracht van de week laten herhalen.

Vier kinderen mochten al direct mee met juf Nancy. Tijdens het bakken van de appeltaart gaat de begeleider met het kind in gesprek over het coaching kaartje. Ieder kind mag na afloop het coaching kaartje mee naar huis nemen. Zo kan het kind hier ook op school mee aan de slag.

Mariam: Ik mag een eigen mening hebben!
Dania: Ik zeg wat ik voel!
Lorenzo: Ik verander wat ik anders wil
Mare: Ik denk positief!

De andere kinderen werkten in de eerste akte aan de opdrachten ‘PowerPoint’ en ‘Spektro’.

  PowerPoint: Nour, Kuba, Abdulaziz, Kate, Asmi en Azib
Bij deze opdracht maken de kinderen een presentatie over een opdracht van Playing for Success. Het onderwerp werken ze eerst uit op papier voordat ze dit in een presentatie gaan verwerken. Belangrijk is dat het verhaal in steekwoorden in de presentatie wordt verwerkt. Wanneer er nog tijd over is, kunnen de kinderen afbeeldingen invoegen en werken aan de lay-out van hun presentatie. Tijdens deze opdracht leren de kinderen werken met het programma PowerPoint aan de hand van een stappenplan. Door de begeleiders wordt gekeken of de kinderen in staat zijn om zelfstandig aan de opdracht te werken. Gebruiken ze het stappenplan? Vragen ze om hulp? Op welke manier gaan de kinderen aan de slag? Daarnaast wordt er gekeken of de kinderen in staat zijn om een verhaal in steekwoorden te noteren. Zelfstandig werken, gebruiken van computervaardigheden (werken met het programma PowerPoint) en het werken aan de taalvaardigheid (gebruik van steekwoorden) staan tijdens deze opdracht centraal.

Spektro: Alan
In het theater wordt veel gebruik gemaakt van stroom. Zo is het belangrijk dat er genoeg frisse lucht is, het licht het doet en het alarm werkt. Bij deze opdracht werken de kinderen in tweetallen aan het bouwen van verschillende stroomkringen (licht, alarm en ventilatie). Hierbij moeten de kinderen een stappenplan volgen om de juiste stroomkring te kunnen bouwen. Een stukje techniek, samenwerken en overleggen staan tijdens deze opdracht centraal.

In de tweede helft werkten de kinderen in hun vaste groepje aan ‘Stop Motion’.

Groepje 1: Asmi, Dania, Azib en Nour
Groepje 2: Kuba, Alan en Abdulaziz
Groepje 3: Mariam, Kate, Mare

    Stop Motion deel 5
Vorige week zijn de kinderen aan de slag gegaan met het uitwerken van hun ideeën. Ze werkten samen aan een achtergrond en maakten voorwerpen die ze nodig hadden voor hun verhaal.
Vandaag werkten de kinderen hier verder aan en maakten ze hun definitieve filmpje. Samenwerken, overleggen, en planmatig werken staan tijdens deze opdracht centraal.

Wist u dat?
– Lorenzo vorige week jarig was?
– Mare vandaag groen haar had?
– Kate haar appeltaart erg lekker vond?
– Nour goed is in voetballen?
– Dania van tekenen en kleuren houdt?
– Alan vaker zou willen koken?
– Asmi haar appeltaart een beetje bitter vond?
– Azib ook graag een keer naar ADO wil?
– Abdulaziz al geleerd heeft om samen te werken?
– Kuba al veel kinderen heeft leren kennen?
– Mariam het vies vond om het deeg te kneden?

Voor foto’s van deze speelronde klik hier

Dit bericht is geplaatst in Weblog. Bookmark de permalink.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.