De lipdub
Opdracht van de week: Vandaag laat ik mijzelf zien, ook wanneer ik verlegen ben
Deze en komende weken staat de opdracht van de week in het teken van ‘zelfvertrouwen’. Zo bespreken we met de kinderen dat je bij het maken van een (moeilijke) opdracht altijd tegen jezelf kunt zeggen: “Ik ga het proberen” (i.p.v. te zeggen “Ik kan het niet). Door in oplossingen te denken zullen kinderen ervaren dat ze meer kunnen dan ze in eerste instantie dachten. Thuis en op school kunt u de opdracht van de week met het kind bespreken en het kind laten vertellen op welke momenten je deze opdracht kunt toepassen. Wanneer een kind aan de opdracht van de week heeft gewerkt en doorgezet heeft, kunt u hem/haar complimenteren. Op het moment dat een kind het lastig vindt door te zetten, kunt u bespreken wat hij/zij bij Playing for Success heeft geleerd en op welke manier een opdracht aangepakt kan worden. Vervolgens kunnen er afspraken gemaakt worden en gedurende de week kunt u het kind de opdracht van de week laten herhalen.
Vandaag een bijzondere dag op het programma: De Lipdub! Met de lipdub gaan we met het team van Playing for Success en de leerlingen een muziekclip opnemen. Het bijzondere aan de lipdub (oftewel muziekclip) is dat deze met de camera wordt opgenomen in 1 lange take zonder dat de camera stopt met opnemen. Dat wil zeggen dat alles logistiek goed gepland moet worden met de kinderen. Vragen zoals: waar ga je staan, wanneer moet je opkomen voor je dansje, welke looprichting moet je nemen zonder dat je in beeld verschijnt en welke tekst moet je uitspreken worden in de planning concreet gemaakt voor de leerlingen. Voor de pauze oefenen we met de leerlingen en de muziek. Dit doen we door eerst door een voorbeeldfilm te kijken van de lipdub op YouTube. Daarna verdelen we de teksten onder de kinderen. Hierna krijgen de leerlingen een plek toegewezen waar ze moeten staan. Daarna nog een tweede, derde en sommigen zelfs een vierde! In deze fase kunnen we aanpassingen maken en samen kijken wat werkt voor onze lipdub. Na de pauze gaan we met de echte camera oefenen en staat alles er meestal op na 4 keer opnemen. Het doel van de lipdub is dat we werken aan het zelfvertrouwen van de leerlingen, ze leren samenwerken en dat ze zichzelf durven te presenteren voor een camera.
Vandaag ging het goed en de lipdub staat erop. De leerlingen hadden het er warm van! Dat kan ook niet anders na alle inspanningen van het heen en weer rennen. Het was een gezellige dag en iedereen heeft zich aan de opdracht van de dag gehouden!
Wist je dat?
- Roos met een andere groep mee ging dansen?
- Fleur nu weet wat haar kwaliteiten zijn?
- Isa originele bewegingen bedacht bij haar tekst?
- Elora een tosti maakte?
- Lynn haar tekst hardop meezong?
- Colin heeft geholpen met het opruimen van de spelletjesbak?
- Lisa veel van PowerPoint weet?
- Valentijn thuis al had gegeten?
- Dani het liedje van de lipdub helemaal mee kon zingen?
- Tamara genoten heeft van de lipdub?
- Cheyenne voor het eerst zelf op de fiets naar school is gegaan?
- Jaydenson juf Willie een ‘bloemetje’ aanbood?
- Beerend iedere dag fruit eet?
- Brandon een leuke verjaardag heeft gehad?
Voor de foto’s van deze speelronde klik hier