De opdracht van de week is: Vandaag geef ik het niet te snel op
Vandaag was alweer de derde speelronde van Playing for Success. Deze en komende week kunnen de kinderen verder werken aan hun leerdoel(en). Het domein motivatie staat ook deze week nog centraal. Om hier ook thuis en op school aan te kunnen werken kunt u de opdracht van de week met het kind bespreken. Wat betekent de opdracht van de week? Wat betekent het als je niet te snel opgeeft? Wat levert het je op? Hierdoor leert het kind zijn/haar verantwoordelijkheid te nemen voor opdrachten en kan het fouten schelen wanneer je aandacht hebt voor een opdracht of bijv. een instructie. Daarnaast leert een kind dat hij/zij kan kijken naar wat er lukt en op welke (andere) een opdracht aangepakt kan worden. Een compliment geven wanneer een kind met aandacht aan, bevordert het zelfvertrouwen en leert hem/haar om met moeilijke situaties/dingen om te gaan.
In de eerste akte werkten de kinderen in hun vaste groepje aan Stop Motion.
Groepje 1: Luc, Givaneyo, Sanne en Cheyenne
Groepje 2: Kevin, Britney, Kayleigh en Davey
Stop Motion deel 2
Vorige speelronde hebben de kinderen in hun groepje een verhaal bedacht en een taakverdeling gemaakt. Met elkaar bespraken de kinderen wat ze nodig hadden om hun verhaal verder uit te werken. Hier hebben de kinderen vandaag verder aan gewerkt. Met elkaar dachten ze na over een achtergrond een probeerden ze verschillende ‘settings’ uit. Wanneer kinderen geen materialen hadden meegenomen, mochten ze ook hun eigen fantasie gebruiken de uitwerking van hun verhaal. Samenwerken, overleggen, en planmatig werken staan tijdens deze opdracht centraal.
In de tweede helft werkten de kinderen met elkaar aan de opdrachten ‘Lef’, GeK (Gooien en Kennismaken) en ‘Wie ben ik?’
Lef:
Hoe stel je jezelf voor en op welke manier presenteer je jezelf aan een ander? Dat het belangrijk is dat je rechtop staat en met een duidelijke stem praat, werd met de kinderen besproken en geoefend tijdens de opdracht ‘Lef’. Je hebt er immers lef voor nodig om jezelf te laten zien.
Gek (Gooien en kennisaken)
Bij dit spel is het de bedoeling dat de kinderen iets vertellen over zichzelf. De begeleider gooit een bal naar een kind. Deze vangt de bal, noemt zijn naam en vertelt vervolgens iets over zichzelf. Als iedereen geweest is wordt opnieuw de bal gegooid, maar nu wordt aan het desbetreffende kind bijv. gevraagd wat de hobby is van iemand. We gaan net zo lang door totdat iedereen geweest is.
Wie ben ik?
Aan het begin van de opdracht krijgen kinderen een post-it op hun rug geplakt met daarop de naam van een dier geschreven. Door het stellen van de juiste gesloten vragen, moeten de kinderen er achter zien te komen welk dier ze zijn.
Wist u dat?
- Givaneyo in de vakantie twee keer naar de bioscoop is geweest?
- Sanne vandaag behulpzaam was?
- Cheyenne in de vakantie een kinderfeestje had?
- Luc naar het monkeybos is geweest
- Sanne in februari gaat verhuizen?
- Kevin naar Jump XL is geweest?
- Britney van konijnen houdt?
- Carlijne vandaag ziek was?
- Kayleigh niet meer wist wat ze in de vakantie allemaal had gedaan?
- Davey naar Giethoorn is geweest?
Voor foto’s van deze speelronde klik hier