De opdracht van de week is: Vandaag hoeft het niet op mijn manier
Deze week staat de opdracht van de week in het teken van ‘samenwerken’. Zo bespreken we met de kinderen wat er komt kijken bij samenwerken en wat je kunt doen om het eerste contact te leggen. Met de kinderen wordt besproken dat wat komt kijken bij een positieve samenwerking. Zo maak je een taakverdeling aan het begin van een opdracht, overleg je met elkaar, sta je open voor de ideeën van de ander en mag je ook je eigen mening geven. Thuis en op school kunt u de opdracht van de week met het kind bespreken en het kind laten vertellen op welke momenten je deze opdracht kunt toepassen. Wanneer je iets aardigs doet voor een ander, zal een ander vaak ook positief op jou reageren. Wanneer een kind aan de opdracht van de week heeft gewerkt, kunt u hem/haar complimenteren. Op het moment dat een kind het lastig vindt om het eerste contact te leggen, kunt u bespreken wat hij/zij bij Playing for Success heeft geleerd en welke vragen er gesteld kunnen worden om het eerste contact te leggen. Vervolgens kunnen er afspraken gemaakt worden en gedurende de week kunt u het kind de opdracht van de week laten herhalen.
Vier kinderen mochten al direct mee met juf Willie. Tijdens het bakken van de appeltaart gaat de begeleider met het kind in gesprek over het coaching kaartje. Ieder kind mag na afloop het coaching kaartje mee naar huis nemen. Zo kan het kind hier ook op school mee aan de slag.
Carlijne: Ik kan het, ik wil het, ik doe het!
Givaneyo: Ik kan praten over wat ik denk en wat ik voel.
Sanne: Ik weet wat ik wil, ik maak een plan, ik voer het uit!
De andere kinderen werkten in de eerste akte aan de opdracht ‘Spektro’.
Spektro: Britney & Cheyenne; Luc & Davey
In het theater wordt veel gebruik gemaakt van stroom. Zo is het belangrijk dat er genoeg frisse lucht is, het licht het doet en het alarm werkt. Bij deze opdracht werken de kinderen in tweetallen aan het bouwen van verschillende stroomkringen (licht, alarm en ventilatie). Hierbij moeten de kinderen een stappenplan volgen om de juiste stroomkring te kunnen bouwen. Een stukje techniek, samenwerken en overleggen staan tijdens deze opdracht centraal.
In de tweede helft werkten de kinderen in hun vaste groepje aan ‘Stop Motion’.
Groepje 1: Luc, Givaneyo, Sanne en Cheyenne
Groepje 2: Britney, Carlijne en Davey
Stop Motion deel 3
Vorige week zijn de kinderen aan de slag gegaan met het uitwerken van hun ideeën. Ze gingen aan de slag met de app ‘Stop Motion’ en zijn vooral bezig geweest met het maken van de foto’s van het verhaal. Hierdoor kwamen de kinderen er achter dat er voor een kort stukje film veel foto’s nodig zijn. Met elkaar kozen ze een achtergrond en pasten dit toe op het verhaal dat ze zelf hadden gemaakt. Wanneer kinderen geen materialen hadden meegenomen, mochten ze ook hun eigen fantasie gebruiken bij de uitwerking van hun verhaal. Wanneer dit nodig was, maakten de kinderen nog eigen poppetjes of attributen van klei of papier. Samenwerken, overleggen, en planmatig werken staan tijdens deze opdracht centraal.
Wist u dat?
- Givaneyo eigen liedjes maakt?
- Sanne heel blij keek toen ze hoorde dat ze appeltaart mocht maken?
- Cheyenne al vaker hulp vraagt?
- Luc Spektro ook graag thuis wil hebben?
- Kevin deze week op kamp is?
- Britney roze haar had?
- Carlijne later een bakkerij wil beginnen?
- Kayleigh deze week ook op kamp is?
- Davey vandaag behulpzaam was?
Voor foto’s van deze speelronde klik hier