Opdracht van de week: Vandaag laat ik mijzelf zien, ook wanneer ik verlegen ben
Deze en komende weken staat de opdracht van de week in het teken van ‘zelfvertrouwen’. Zo bespreken we met de kinderen dat je bij het maken van een (moeilijke) opdracht altijd tegen jezelf kunt zeggen: “Ik ga het proberen” (i.p.v. te zeggen “Ik kan het niet). Door in oplossingen te denken zullen kinderen ervaren dat ze meer kunnen dan ze in eerste instantie dachten. Thuis en op school kunt u de opdracht van de week met het kind bespreken en het kind laten vertellen op welke momenten je deze opdracht kunt toepassen. Wanneer een kind aan de opdracht van de week heeft gewerkt en doorgezet heeft, kunt u hem/haar complimenteren. Op het moment dat een kind het lastig vindt door te zetten, kunt u bespreken wat hij/zij bij Playing for Success heeft geleerd en op welke manier een opdracht aangepakt kan worden. Vervolgens kunnen er afspraken gemaakt worden en gedurende de week kunt u het kind de opdracht van de week laten herhalen.
In de eerste akte kregen de kinderen met de hele groep een les over gastvrijheid.
Gastvrijheid
Vandaag werden de kinderen in de eerste akte meegenomen door een medewerker van het AFAS Circustheater. Zij vertelden de kinderen over wat er allemaal wel niet komt kijken om de gasten een fantastische avond te bezorgen. In een rollenspel werden de kinderen meegenomen in het traject van binnenkomst tot en met het plaatsnemen in de zaal. Twee kinderen waren portier. Twee kinderen mochten de kaartjes verkopen; zij stonden achter de kassa. Daarnaast waren er twee kinderen die de gekochte kaartjes scanden. En tot slot waren er twee kinderen die de kaartjes controleerden en de gasten naar hun plek in de zaal brachten. Degene die de rol van ‘portier’ en ‘scanner’ hadden, mochten zelfs een echt kostuum aan. De andere kinderen waren gast en brachten deze middag een bezoek aan het AFAS Circustheater. Zij hadden de rol om te letten op de gastvrijheid van het personeel. Nadat iedereen in de zaal zat, werd er gewisseld van rol. Tijdens deze opdracht wordt er door de begeleiders gekeken naar de manier waarop de kinderen met het begrip ‘gastvrijheid’ omgaan. Wat zeggen ze tegen de gasten? Hoe presenteren ze zichzelf? Op welke manier voeren ze de opdracht uit? Daarnaast wordt tijdens kopen van de kaartjes gekeken naar de rekenvaardigheden van het desbetreffende kind. Jezelf presenteren, samenwerken, overleggen, rekenen en het omgaan met elkaar (sociale vaardigheden) staan tijdens deze opdracht centraal.
In de tweede akte werkten de kinderen allemaal aan de opdracht ‘Crazy 10’.
Crazy 10:
Bij deze opdracht werken de kinderen eerst individueel aan een opdracht op taal- of rekenopdracht. Nadat de kinderen hieraan gewerkt hadden, mochten de kinderen tweetallen vormen en een sportief circuit volgen. Hiermee konden de kinderen als team punten verdienen. Het sportieve element, samenwerken en overleggen staan tijdens deze opdracht centraal.
Wist u dat?
- Givaneyo zijn rol als gastheer serieus nam?
- Sanne op de rug van haar vader ging zitten, zodat ze een opdracht kon uitvoeren?
- Cheyenne haar appeltaart lekker vond?
- Luc morgen zijn boekenbeurt heeft?
- Kevin het leuk vond om portier te zijn?
- Britney misschien een cavia krijgt?
- Carlijne gisteren jarig was?
- Kayleigh ziek was, maar toch naar Playing for Success kwam?
- Davey een talent was in scannen?
Voor foto’s van deze speelronde klik hier