De opdracht van de week is: Vandaag weet ik dat ik niet in alles goed hoef te zijn. Ik ben goed genoeg.
Deze week staat de opdracht van de week voor het laatst in het teken van ‘zelfvertrouwen’. Zo bespreken we met de kinderen wat er komt kijken bij zelfvertrouwen en wat je kunt doen om meer in jezelf te geloven. Hierbij valt te denken aan het trots zijn op wat je hebt gedaan of jezelf een compliment geven. Met de kinderen wordt besproken dat je niet in alles goed hoeft te zijn, maar dat je zelf het best weet of je je best hebt gedaan om iets te bereiken. Dit weet je pas achteraf. Ook dan kun je voor jezelf bedenken wat je misschien anders had kunnen doen. Wanneer dit niet het geval is, kun je ook tevreden zijn met het resultaat en trots zijn op wat je hebt bereikt. Thuis en op school kunt u de opdracht van de week met het kind bespreken en het kind laten vertellen op welke momenten je deze opdracht kunt toepassen. Wanneer een kind aan de opdracht van de week heeft gewerkt, kunt u hem/haar complimenteren. Op het moment dat een kind het lastig vindt om zichzelf een compliment te geven, kunt u bespreken wat hij/zij bij Playing for Success heeft geleerd. Vervolgens kunnen er afspraken gemaakt worden en gedurende de week kunt u het kind de opdracht van de week laten herhalen.
De hele dag stond in het teken van verschillende kunst. In groepjes gingen de kinderen aan de slag met fotografie en schilderen.
Schilderen
Britney, Kevin en Cheyenne begonnen met een speurtocht door het theater. Ieder kind kreeg een foto van een deel van een schilderij. Dit schilderij is ergens in het AFAS Circustheater te vinden. Nadat het schilderij gevonden was, moesten er verschillende vragen over gemaakt worden. Daarna liepen de kinderen met elkaar de verschillende schilderijen langs en mocht ieder kind hier iets over vertellen. Tot slot werd de kinderen meegenomen naar twee echte schilderijen van Karel Appel. Hier werd iets over verteld, waarna de kinderen zelf een echte Karel Appel (abstract schilderij) mochten maken. Dat gebeurde in de tweede akte. De kinderen werkten volgens een stappenplan en mochten alleen gebruik maken van de kleuren van Karel Appel: groen, rood, blauw, zwart en geel. Er mochten geen kleuren gemengd worden en dat bleek nog best lastig te zijn. De resultaten zijn super geworden.
Fotografie
Luc, Kayleigh, Sanne, Davey en Givaneyo leerden vandaag wat meer over fotografie. Ze kregen eerst een korte inleiding over de verschillende perspectieven. Na een korte uitleg over het gebruik van de digitale spiegelreflexcamera gingen de kinderen met een Ipad en de digitale camera naar de boulevard. In tweetallen maakten de kinderen foto’s vanuit verschillende perspectieven. Dit oefenden ze eerst met de Ipad. Van tevoren kregen de kinderen tips over een de compositie van de foto. Eenmaal terug in het leercentrum werden de foto’s, met behulp van het programma Picasa verwerkt in een collage.
Wist u dat?
- Givaneyo van verschillende standpunten fotografeerde?
- Sanne druk bezig is met verhuizen?
- Cheyenne veel tips vroeg om haar schilderij te verbeteren?
- Luc een ‘goed’ had voor zijn boekbespreking?
- Kevin naar de kapper was geweest?
- Britney vandaag behulpzaam was?
- Carlijne vandaag ziek was?
- Kayleigh wel vaker foto’s maakt met haar nichtje?
- Davey zijn trucjes thuis heeft laten zien?
Voor foto’s van deze speelronde klik hier