Opdracht van de week: Vandaag geef ik het niet te snel op
Ook deze week staat de opdracht van de week in het teken van ‘zelfstandigheid’. Zelfstandig werken betekent dat je zelf aan de slag gaat met een opdracht en wanneer je niet meer weet wat je moet doen, zelf nadenkt over een oplossing. Een oplossing kan zijn: ‘hulp van een ander inschakelen’. Dit kan zijn een klasgenoot, maar ook een meester of een juf. Met de kinderen is besproken wat hier de voordelen van zijn. Zo weet je beter wat je moet doen waardoor je betere resultaten kunt behalen. Op school en thuis kunt u aandacht besteden aan de opdracht van de week, door te vragen wat er bij Playing for Success is besproken en hoe hij/zij er mee aan de slag is gegaan. Vervolgens kan besproken worden op welke manier je hier buiten PfS mee aan de slag kunt gaan. Bespreek wat de voordelen van vragen stellen zijn? Laat het kind zelf met ideeën komen. Hoe gaat hij/zij dit aanpakken en in welke situaties gaat hij/zij stappen zetten? Vervolgens kunnen er afspraken gemaakt worden en gedurende de week kunt u het kind de opdracht van de week laten herhalen.
Speelsters op bezoek
Vandaag zijn er twee speelsters op bezoek geweest! Dat waren: Shanique Dessing en Priscilla Mesker. Voordat de speelsters komen, wordt met de kinderen besproken wat open en gesloten vragen zijn. Daarna gaan de kinderen in twee groepen uiteen en zit ieder kind achter een computer. Vervolgens bedenkt iedereen om de beurt een vraag. Ieder kind typt vervolgens de vraag in een Word-document dat aan het eind van de eerste helft wordt geprint. Dit blad ligt wordt alvast klaargelegd voor het moment dat de speler bij het groepje aansluit. Als de speelsters komen, nemen zij plaats achter de desk en hebben voor ieder kind een vraag. Het kind voor wie de vraag is, moet dan naar voren komen en deze beantwoorden. Hierbij maken ze gebruik van de microfoon. De begeleiders kijken ondertussen naar hoe het kind zichzelf presenteert. Kijkt het kind de speler aan? Hoe staat het kind? Op welke manier wordt er een antwoord gegeven? En wanneer het kind antwoord geeft, wat is dan de houding van het kind? Daarna mag ieder kind met beide speelsters op de foto en wordt er ook nog een groepsfoto gemaakt. Na de vragen van de speelsters, worden de kinderen verdeeld over twee groepen. Iedere groep gaat bij een speler aan tafel zitten. De vragen die de kinderen in de eerste helft hadden gemaakt, mochten ze nu eindelijk stellen aan de speelsters! De antwoorden verwerkten ze op hun eigen vragenblad. Daarnaast krijgen de kinderen ook nog de gelegenheid om hun eigen vragen aan de speler te stellen. Tijdens het interview wordt door de begeleiders bekeken of de kinderen uit zichzelf het gesprek aangaan met de speler. Tonen ze belangstelling? En geven ze een ander kind ook de ruimte om zijn/haar vraag te stellen? Bij deze opdracht wordt aandacht besteed aan de mondelinge en schriftelijke taalvaardigheid: het stellen van open en gesloten vragen en het samenvatten van gesproken teksten. Ook het samenwerken, overleggen, het werken aan de computervaardigheden en jezelf presenteren staan tijdens deze opdracht centraal.
Wist u dat?
- Pepijn zijn favoriete speler Tom Beugelsdijk is?
- Saar een TikTok filmpje maakte met Shanique?
- Sophie het liefst drie keer per week gaat trainen?
- Sanne alles van musicalles leuk vindt?
- Ryan graag naar vliegtuigen kijkt?
- Jelle aan boulderen doet?
- Bas zijn lievelingsdier een tijgerhaai is?
- Jers graag met zijn vrienden voetbalt?
- Roberto nog op zoek is naar een andere voetbalclub?
- Nynke in Wassenaar op tennis zit?
- Maryam er vandaag niet was?
- Mees van pizza houdt?
- Julian ‘snelheid’ als kwaliteit heeft bij het voetballen?
- Stig gamen en tekenen even leuk vindt?
- Noëlle het leuk vond om appeltaart te bakken?
Voor foto’s van deze speelronde klik hier