Opdracht van de week: Vandaag ga ik niet te lang door, maar stop ik als het nog leuk is
Ook deze week staat de opdracht van de week in het teken van ‘zelfstandigheid’. Zelfstandig werken betekent dat je zelf aan de slag gaat met een opdracht en wanneer je niet meer weet wat je moet doen, zelf nadenkt over een oplossing. Hierbij kun je ook nadenken wat jouw gedrag en houding t.o.v. een opdracht. Wat doe je op momenten dat iets niet meer leuk is? Hoe ga je dan om met de ander? Wat kun je doen om een opdracht voor jezelf leuk te maken. Allemaal vragen waar kinderen over na kunnen denken als ze zelfstandig (en/of samen) aan een opdracht werken. Op school en thuis kunt u aandacht besteden aan de opdracht van de week, door te vragen wat er bij Playing for Success is besproken en hoe hij/zij er mee aan de slag is gegaan. Vervolgens kan besproken worden op welke manier je hier buiten PfS mee aan de slahg kunt gaan. Bespreek wat de voordelen van vragen stellen zijn? Laat het kind zelf met ideeën komen. Hoe gaat hij/zij dit aanpakken en in welke situaties gaat hij/zij stappen zetten? Vervolgens kunnen er afspraken gemaakt worden en gedurende de week kunt u het kind de opdracht van de week laten herhalen.
In de eerste helft werkten de kinderen aan hun PowerPoint en gingen ze aan de slag met de goochelshow.
PowerPoint
Bij deze opdracht maken de kinderen een presentatie over een opdracht van Playing for Success. Het onderwerp werken ze eerst uit op papier voordat ze dit in een presentatie gaan verwerken. Belangrijk is dat het verhaal in steekwoorden in de presentatie wordt verwerkt. Wanneer er nog tijd over is, kunnen de kinderen afbeeldingen invoegen en werken aan de lay-out van hun presentatie. Tijdens deze opdracht leren de kinderen werken met het programma PowerPoint aan de hand van een stappenplan. Door de begeleiders wordt gekeken of de kinderen in staat zijn om zelfstandig aan de opdracht te werken. Gebruiken ze het stappenplan? Vragen ze om hulp? Op welke manier gaan de kinderen aan de slag? Daarnaast wordt er gekeken of de kinderen in staat zijn om een verhaal in steekwoorden te noteren. Zelfstandig werken, gebruiken van computervaardigheden (werken met het programma PowerPoint) en het werken aan de taalvaardigheid (gebruik van steekwoorden) staan tijdens deze opdracht centraal.
In de tweede helft werkten de kinderen in tweetallen aan de opdracht ‘Een ei hoort erbij’.
Een ei hoort erbij
Bij deze opdracht werken de kinderen in tweetallen. De kinderen krijgen een ei en materialen om een constructie om het ei heen te bouwen. De bedoeling is dat de kinderen samen nadenken over een constructie waarbij het ei heel blijft als je het van een bepaalde hoogte laat vallen. Eerst werken de kinderen hun constructie uit op papier en bedenken ze welke extra materialen ze nodig hebben. Wanneer ze voor hun constructie nog extra materialen willen kopen, kan dat voor vijf euro. Van tevoren rekenen de kinderen samen uit wat ze nog willen kopen en hoeveel ze daarvoor moeten betalen. Met de materialen gaan ze aan de slag en bouwen ze hun constructie. Aan het eind van opdracht wordt de constructie getest. Welk ei zal de val overleven en welke constructie is stevig genoeg? Tijdens deze opdracht staat het samenwerken en overleggen Daarnaast wordt er gewerkt aan de rekenvaardigheid (berekenen van de prijs van de extra materialen).
Wist u dat?
- Anastasia vandaag mocht vloggen?
- Sira gisteren jarig was?
- Tatika vandaag zelfstandig heeft gewerkt?
- Aylin stevig kan staan?
- Bedirhan het liefst zou verhuizen naar Engeland?
- Yasmin en Maroua hun ei heel bleef?
- Hosana doorzette bij het maken van haar PowerPoint?
- Vicky een eigen plaatje maakte op haar telefoon?
- Anastasiya de apenklop deed voordat ze haar presentatie hield?
- Safae haar ei ‘eiertje’ noemde?
Voor foto’s van deze speelronde klik hier