De opdracht van de week is: Vandaag werk ik in goede harmonie samen
Deze week staat de opdracht van de week in het teken van ‘samenwerken’. Zo bespreken we met de kinderen wat er komt kijken bij samenwerken. Wanneer kinderen samenwerken, wordt er overlegd en is het belangrijk dat kinderen openstaan voor de ideeën van anderen. Het kan zijn dat je verschillende ideeën hebt. Dat is niet erg. De vraag is hoe je daar mee omgaat. Zo kan je hierover ook met elkaar in gesprek gaan en ideeën combineren. Thuis en op school kunt u de opdracht van de week met het kind bespreken en het kind laten vertellen op welke momenten je deze opdracht kunt toepassen. Wanneer een kind aan de opdracht van de week heeft gewerkt, kunt u hem/haar complimenteren. Op het moment dat een kind het lastig vindt om het eerste contact te leggen, kunt u bespreken wat hij/zij bij Playing for Success heeft geleerd en welke vragen er gesteld kunnen worden om het eerste contact te leggen. Vervolgens kunnen er afspraken gemaakt worden en gedurende de week kunt u het kind de opdracht van de week laten herhalen.
In de eerste helft werkten de kinderen aan de opdrachten ‘PowerPoint’, ‘Vlog’ en ‘Vloertje leggen’
PowerPoint: Yven, Nikodem
Bij deze opdracht maken de kinderen een presentatie over een opdracht van Playing for Success. Het onderwerp werken ze eerst uit op papier voordat ze dit in een presentatie gaan verwerken. Belangrijk is dat het verhaal in steekwoorden in de presentatie wordt verwerkt. Wanneer er nog tijd over is, kunnen de kinderen afbeeldingen invoegen en werken aan de lay-out van hun presentatie. Tijdens deze opdracht leren de kinderen werken met het programma PowerPoint aan de hand van een stappenplan. Door de begeleiders wordt gekeken of de kinderen in staat zijn om zelfstandig aan de opdracht te werken. Gebruiken ze het stappenplan? Vragen ze om hulp? Op welke manier gaan de kinderen aan de slag? Daarnaast wordt er gekeken of de kinderen in staat zijn om een verhaal in steekwoorden te noteren. Zelfstandig werken, gebruiken van computervaardigheden (werken met het programma PowerPoint) en het werken aan de taalvaardigheid (gebruik van steekwoorden) staan tijdens deze opdracht centraal.
Vlog: Shaim
In tweetallen spreken de kinderen af waar ze over willen vloggen. Nadat ze dit met elkaar afgesproken hebben, gaan ze aan de slag en maken ze hun eigen vlog over Playing for Success. Het resultaat zullen we tijdens de afsluiting laten zien.
Vloertje leggen: Julie, Darshan, Kyano
Met Vloertje leggen gaan de kinderen in tweetallen aan de slag met het begrip vierkante meter. Door eerst een vierkante meter met vouwblaadjes neer te leggen, ontstaat het begrip van een ‘vierkante meter’ en het begrip ‘oppervlakte’. Daarna gaan ze de lengte en de breedte van de verschillende kleden in de grote ruimte (de Residentie) schatten en opmeten. Wanneer ze dat gedaan hebben, kunnen ze ook de oppervlakte berekenen. Met de kinderen wordt besproken op welke manier ze dit noteren. Tijdens deze opdracht staat het werken aan de rekenvaardigheden (metriek stelsel) centraal. Gedurende de opdracht wordt door een begeleider gekeken hoe de samenwerking en het overleg verloopt.
In de tweede helft werkten de kinderen aan de opdrachten ‘Vlog’, ‘Videostar’ en het ‘Babbelspel’
Vlog: Julie
In tweetallen spreken de kinderen af waar ze over willen vloggen. Nadat ze dit met elkaar afgesproken hebben, gaan ze aan de slag en maken ze hun eigen vlog over Playing for Success. Het resultaat zullen we tijdens de afsluiting laten zien.
Videostar: Nikodem, Yven
Bij deze opdracht werken de kinderen gezamenlijk aan een videoclip. Met elkaar kiezen de kinderen eerst een liedje uit. Daarna mogen ze in en om het stadion hun videoclip gaan opnemen. De kinderen mogen zelf effecten kiezen en samen overleggen over de bewegingen die ze aan hun clip willen toevoegen. Overleggen, samenwerken, jezelf presenteren en mondelinge taalvaardigheid staan tijdens deze opdracht centraal. De begeleider kijkt bij de opdracht op welke manier er met elkaar overlegd wordt en hoe de kinderen zichzelf presenteren.
Het Babbelspel: Darshan, Kyano, Shaim
De kinderen oefenen bij dit spel spelenderwijs hun sociale vaardigheden. Met behulp van foto’s moeten de kinderen bijvoorbeeld een verhaal vertellen of iets uitbeelden. Ook wordt er gebruik gemaakt van een rollenspel en op welke manier lossen kinderen spelenderwijs iets op. Daarnaast werden vragen gesteld als: ‘Waarom heeft een blinde een blindengeleidehond?’ of ‘Wat is een vegetariër?’
Wist u dat?
- Darshan heel hard kan rennen?
- Kyano blij was dat hij mocht beginnen bij het babbelspel?
- Nikodem in de vakantie niks bijzonders gaat doen?
- Yven leuke pasjes bedacht bij Videostar!
- Julie vandaag mocht vloggen?
- Shaim heel boos kan kijken?
Voor foto’s van deze speelronde klik hier