Speelronde 7

Omdat we deze dag niet in het stadion terecht konden, draaiden we onze speelronde op De Kameleon.

Opdracht van de week: Vandaag zeg ik tegen mezelf: “Ik kan het”

Deze en komende weken staat de opdracht van de week in het teken van ‘zelfvertrouwen’. Zo bespreken we met de kinderen dat je bij het maken van een (moeilijke) opdracht altijd tegen jezelf kunt zeggen: “Ik ga het proberen” (i.p.v. te zeggen “Ik kan het niet). Door in oplossingen te denken zullen kinderen ervaren dat ze meer kunnen dan ze in eerste instantie dachten. Thuis en op school kunt u de opdracht van de week met het kind bespreken en het kind laten vertellen op welke momenten je deze opdracht kunt toepassen. Wanneer een kind aan de opdracht van de week heeft gewerkt en doorgezet heeft, kunt u hem/haar complimenteren. Op het moment dat een kind het lastig vindt door te zetten, kunt u bespreken wat hij/zij bij Playing for Success heeft geleerd en op welke manier een opdracht aangepakt kan worden. Vervolgens kunnen er afspraken gemaakt worden en gedurende de week kunt u het kind de opdracht van de week laten herhalen.

In de eerste helft werkten de kinderen in tweetallen aan de opdracht ‘Ren je Rot 2.0’.

Ren je Rot 2.0

Bij Ren je Rot wordt de groep verdeeld in tweetallen. Met elkaar moeten de kinderen op zoek naar vragen die verspreid in de ruimte liggen. Met elkaar wordt afgesproken wie begint. Eén persoon van het duo gaat op zoek naar de vraag. Ieder tweetal begint met een andere vraag en telt vervolgens door. Om beurten gaan de kinderen op zoek naar het nummer van hun vraag en zodra ze deze gevonden hebben, onthouden ze deze vraag en ‘nemen’ ze deze mee naar hun duo, zodat ze samen kunnen overleggen over het antwoord. Wanneer ze het antwoord op de vraag weten, ‘nemen’ ze het antwoord mee. Het andere kind mag pas rennen op het moment dat het antwoord is opgeschreven. Tijdens het zoeken naar de vraag worden de kinderen gestimuleerd om elkaar aan te moedigen. Dit versterkt het groepsgevoel en vergroot de kans dat het kind dat de vraag moet zoeken, doorzet. Bij deze opdracht staat het samenwerken, overleggen en doorzetten centraal. Gedurende de opdracht wordt door de begeleiders gekeken naar de houding van de kinderen tijdens deze opdracht: tonen ze initiatief of zijn ze juist afwachtend? Hoe verloopt de samenwerking en het overleg en wat is de rol van het individuele kind hierin?

In de tweede helft werkten de kinderen in hun vaste groepje aan een Circuit.

Circuit

Tijdens het circuit worden er verschillende spellen gespeeld die vooral te maken hebben met emoties. N.a.v. de verschillende spellen wordt door de begeleiders geprobeerd hierover met de kinderen in gesprek te gaan. Er wordt gekeken naar de mate waarin het kind een gesprek aangaat. Durft het open te zijn? Stelt het kind vragen aan de ander?

        Lekker in je vel

Bij het spel ‘Lekker in je vel’ kiest een kind een emotie om uit te beelden. Eén kind heeft zijn ogen dicht en weet dus niet welke emotie uitgebeeld gaat worden. Vervolgens moet het kind dat met zijn ogen dicht zat, raden welke emotie de andere kinderen uitbeelden. Wanneer de emotie geraden is, wordt er een gesprek gevoerd over de desbetreffende emotie. Gedurende de opdracht wordt door de begeleiders gekeken naar de houding van de kinderen tijdens deze opdracht: Laten de kinderen hun emoties zien? Hoe doen ze dat? Gaan de kinderen hierover met elkaar in gesprek en wat is hun houding tijdens dit gesprek? Mondelinge taalvaardigheid en het tonen van emoties staat tijdens dit gesprek centraal.

        Ik ben steengoed (kwartetspel)

‘Ik ben steengoed’ is een kwartetspel dat gaat over emoties. Het is de bedoeling dat kinderen een kwartet proberen te maken. Voorbeelden van onderwerpen die ter sprake komen zijn: ‘rillers’, ‘blije gevoelens’, ‘nare gevoelens’ en ‘visualiseren’. Wanneer een kind een kwartet heeft (of al eerder) wordt over de verschillende gevoelens met het groepje het gesprek aan gegaan. Tijdens deze opdracht wordt gekeken naar de interactie tussen de kinderen en de manier waarop het kind hierover in gesprek gaat.

      Swinx

Afhankelijk van de groepssamenstelling wordt er tijdens het circuit ook een bewegingsspel ingezet. Hierbij wordt gebruik gemaakt van de Swinx. Dat is een sprekende computer die de kinderen verschillende opdrachten laat kiezen. Door een begeleider wordt een opdracht gekozen waarbij de kinderen samen moeten werken en moeten overleggen.

Wist u dat?

  • Zakaria juf Francesca hielp met de Swinx?
  • Serkan een praatje maakte met juf Darshanie?
  • Eren de speelronde een negen gaf?
  • Sondos trots op zichzelf was, omdat ze haar mening had gegeven?
  • Chiara naar de kapper is geweest?
  • Aisa paarse vlechten had?
  • Ali Baran van spaghetti houdt
  • Dina vandaag ziek was?
  • Berkay alle opdrachten van vandaag leuk vond?
  • Vera graag een broertje of zusje wil?
  • Sara vandaag aan de opdracht van de week heeft gewerkt?

Voor foto’s van deze speelronde klik hier

 

Dit bericht is geplaatst in B!ngoal Stadion, Weblog. Bookmark de permalink.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.