Opdracht van de week: Vandaag geef ik het niet te snel op!
Deze week staat de opdracht van de week in het teken van ‘zelfstandigheid’. Zelfstandig werken betekent dat je zelf aan de slag gaat met een opdracht en wanneer je niet meer weet wat je moet doen, zelf nadenkt over een oplossing. Een oplossing kan zijn: ‘hulp van een ander inschakelen’. Dit kan zijn een klasgenoot, maar ook een meester of een juf. Met de kinderen is besproken wat hier de voordelen van zijn. Zo weet je beter wat je moet doen waardoor je betere resultaten kunt behalen. Op school en thuis kunt u aandacht besteden aan de opdracht van de week, door te vragen wat er bij Playing for Success is besproken en hoe hij/zij er mee aan de slag is gegaan. Vervolgens kan besproken worden op welke manier je hier buiten PfS mee aan de slag kunt gaan. Bespreek wat de voordelen van vragen stellen zijn? Laat het kind zelf met ideeën komen. Hoe gaat hij/zij dit aanpakken en in welke situaties gaat hij/zij stappen zetten? Vervolgens kunnen er afspraken gemaakt worden en gedurende de week kunt u het kind de opdracht van de week laten herhalen.
Vandaag was een bijzondere dag: Het was de laatste speelronde van Playing for Success. Deze dag zag er iets anders uit dan de andere speelrondes.
De kinderen begonnen in tweetallen aan de opdracht ‘Een ei hoort erbij!’.
Een ei hoort erbij
Bij deze opdracht werken de kinderen in tweetallen. De kinderen krijgen een ei en materialen om een constructie om het ei heen te bouwen. De bedoeling is dat de kinderen samen nadenken over een constructie waarbij het ei heel blijft als je het van een bepaalde hoogte laat vallen. Eerst werken de kinderen hun constructie uit op papier en bedenken ze welke extra materialen ze nodig hebben. Wanneer ze voor hun constructie nog extra materialen willen kopen, kan dat voor vijf euro. Van tevoren rekenen de kinderen samen uit wat ze nog willen kopen en hoeveel ze daarvoor moeten betalen. Met de materialen gaan ze aan de slag en bouwen ze hun constructie. Aan het eind van opdracht wordt de constructie getest. Welk ei zal de val overleven en welke constructie is stevig genoeg? Tijdens deze opdracht staat het samenwerken en overleggen Daarnaast wordt er gewerkt aan de rekenvaardigheid (berekenen van de prijs van de extra materialen). In de tweede helft bekeken we de filmpjes die de kinderen tijdens hun periode bij Playing for Success gemaakt hebben. Denk hierbij aan ‘videostar’ en ‘de lipdub’. Tot slot kregen de kinderen nog het e.e.a. van ons mee en was er voor iedereen nog een woord als afsluiting. We kijken met veel plezier terug op de samenwerking en hopen dat de kinderen ook na Playing for Success aan hun leerdoelen blijven werken. Het evaluatieboekje hebben de kinderen mee naar huis gekregen. Zo kunnen ze de tips nog eens teruglezen. We wensen iedereen het beste en wie weet: “Tot ziens!”
Wist u dat?
- Serkan zijn trucs thuis heeft laten zien?
- Zakaria zijn ei ‘blubkebab’ noemde?
- Dina volgende week weer naar Playing for Success wil?
- Eren veel ideeën had voor zijn constructie?
- Sondos vandaag haar boekbespreking had?
- Chiara Playing for Success gaat missen?
- Aisa al veel meer vragen stelt?
- Vera vanmiddag haar nieuwe bril gaat ophalen?
- Ali Baran veel wilde weten over Playing for Success?
- Sara een heel klein computerspelletje bij zich had?
- Berkay met satéstokjes kan drummen?
Voor de foto’s van deze laatste speelronde klik hier