Speelronde 10

Opdracht van de week: Vandaag laat ik mijzelf zien, ook wanneer ik verlegen ben

Deze en komende weken staat de opdracht van de week in het teken van ‘zelfvertrouwen’. Zo bespreken we met de kinderen dat je bij het maken van een (moeilijke) opdracht altijd tegen jezelf kunt zeggen: “Ik ga het proberen” (i.p.v. te zeggen “Ik kan het niet). Door in oplossingen te denken zullen kinderen ervaren dat ze meer kunnen dan ze in eerste instantie dachten. Thuis en op school kunt u de opdracht van de week met het kind bespreken en het kind laten vertellen op welke momenten je deze opdracht kunt toepassen. Wanneer een kind aan de opdracht van de week heeft gewerkt en doorgezet heeft, kunt u hem/haar complimenteren. Op het moment dat een kind het lastig vindt door te zetten, kunt u bespreken wat hij/zij bij Playing for Success heeft geleerd en op welke manier een opdracht aangepakt kan worden. Vervolgens kunnen er afspraken gemaakt worden en gedurende de week kunt u het kind de opdracht van de week laten herhalen.

Ook deze week ontvingen we de kinderen in twee aparte groepen. De kinderen van De Bras kwamen in de ochtend. De kinderen van De Vijver ontvingen we ’s middags.

In de eerste helft bakten drie of vier kinderen een appeltaart, terwijl de andere kinderen aan de opdracht Videostar! werkten.

Stan, Sybren, Virgill en Zakaria mochten vandaag een appeltaart bakken. Tijdens het bakken van de appeltaart gaat de begeleider met het kind in gesprek over het coaching kaartje. Ieder kind mag na afloop het coaching kaartje mee naar huis nemen. Zo kan het kind hier ook op school mee aan de slag.

Stan: Ik verander wat ik anders wil

Sybren: Ik kan praten over wat ik denk en voel

Virgill: Ik mag een eigen mening hebben

Zakaria: Ook al zit iets tegen, ik geef niet op. Ik zet door!

Bij het bakken van de appeltaart staat niet alleen het proces van bakken centraal, maar zijn de kinderen ook bezig met begrijpend lezen. Met elkaar wordt de achterkant van de verpakking gelezen en bepaald wat er moet gebeuren. Daarnaast moet ieder kind uitrekenen hoeveel hij/zij van ieder ingrediënt nodig heeft. Het uitrekenen mag uit het hoofd, maar er mag ook een rekenmachine gebruikt worden. Het gaat er om dat ieder kind uiteindelijk een eigen appeltaart maakt (zijn eigen appels snijdt en zelf het deeg kneedt). Aan het eind van de speelronde neemt ieder kind zijn eigen appeltaart mee naar huis. De begeleider bekijkt tijdens de opdracht hoe het proces van overleggen verloopt en op welke manier de kinderen met de opdracht aan de slag gaan. Behalve het proces van het bakken, staat bij deze opdracht ook het rekenen, begrijpend lezen, samenwerken en overleggen centraal.

Videostar: Maurits en Olivia (De Bras); Nienke en Kaya (De Vijver)

Bij deze opdracht werken de kinderen gezamenlijk aan een videoclip. Met elkaar kiezen de kinderen eerst een liedje uit. Daarna mogen ze in en om het stadion hun videoclip gaan opnemen. De kinderen mogen zelf effecten kiezen en samen overleggen over de bewegingen die ze aan hun clip willen toevoegen. Overleggen, samenwerken, jezelf presenteren en mondelinge taalvaardigheid staan tijdens deze opdracht centraal. De begeleider kijkt bij de opdracht op welke manier er met elkaar overlegd wordt en hoe de kinderen zichzelf presenteren.

Na de pauze leerden de kinderen trucjes en presenteerden ze deze voor de groep tijdens de goochelshow.  

Goochelshow

Vandaag was het een bijzondere en speciale dag. De juffen verzorgden een goochelshow. Ze lieten hun trucjes aan de groep zien en bespraken met de kinderen wat er komt kijken bij het ‘presenteren voor een groep’. Dit sluit mooi aan bij het thema van deze week: zelfvertrouwen. Dit doen ze door middel van verschillende tips over zelfvertrouwen, die de kinderen zelf een aantal keer oefenen. Voorbeelden hiervan zijn “de Apenklop” (jezelf op borst om je moed in te boezemen) en “de Boom” (zo stevig staan als een boom als je een grote groep moet toespreken). De kinderen hebben met open mond gekeken! De kinderen leerden zelf trucs, die ze in tweetallen oefenden. Aan het eind van de dag presenteerden ze dit aan de rest van de groep. Hierbij mocht één kind de truc de truc laten zien en kondigde de ander zijn/haar duo aan. Tijdens deze speelronde wordt door de begeleiders gekeken naar de betrokkenheid van de kinderen en hoe ze op de goochelaars reageren. Vervolgens wordt gekeken naar hun houding tijdens het presenteren. Doen de kinderen wat met de tips die ze van de goochelaars krijgen? Hoe staan ze? Op welke manier presenteren ze zichzelf en hoe is hun stemgebruik daarbij? Aan het eind van de dag mochten de kinderen hun goocheldoosje mee naar huis nemen. Met elkaar kijken we terug op een geslaagde, magische dag!

 Wist je dat?

  • Stan blij was dat hij appeltaart mocht maken?
  • Sybren meer kwaliteiten heeft leren kennen?
  • Olivia wel eens op een olifant heeft gezeten?
  • Maurits los ging tijdens Videostar?
  • Gijs ziek was?
  • Mart vandaag uit Rusland kwam?
  • Kaya veel ideeën had bij Videostar?
  • Nienke haar appeltaart met haar broer heeft gedeeld?
  • Zakaria naar de kapper is geweest?
  • Virgill doorzette tijdens de goochelshow?

Klik voor de foto’s van deze speelronde hier

Dit bericht is geplaatst in B!ngoal Stadion, Weblog. Bookmark de permalink.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.