Speelronde 2

De opdracht van de week is: Vandaag doe ik alles met aandacht

Vandaag was alweer de tweede speelronde van Playing for Success. Deze en komende week kunnen de kinderen verder werken aan hun leerdoel(en). Het domein motivatie staat ook deze week nog centraal. Om hier ook thuis en op school aan te kunnen werken kunt u de opdracht van de week met het kind bespreken. Wat betekent de opdracht van de week? Wat betekent het dat je ‘iets met zorg en aandacht’ doet? Wat levert het je op? Hierdoor leert het kind zijn/haar verantwoordelijkheid te nemen voor opdrachten en kan het fouten schelen wanneer je aandacht hebt voor een opdracht of bijv. een instructie. Daarnaast ziet het werk er vaak netter uit. Een compliment geven wanneer een kind met aandacht aan, bevordert het zelfvertrouwen en leert hem/haar om met moeilijke situaties/dingen om te gaan.

  Appeltaart

Vier kinderen van De Wissel begonnen de speelronde met het bakken van een appeltaart.  Van De Fontein mochten er later deze dag drie kinderen mee. Tijdens het bakken van de appeltaart gaat de begeleider met het kind in gesprek over het coaching kaartje. Ieder kind mag na afloop het coaching kaartje mee naar huis nemen. Zo kan het kind hier ook op school mee aan de slag.

Heureux: Ik ben trots op mezelf!

Ki’shainy: Ik ben oké en jij bent oké!

Sami: Ik mag een eigen mening hebben

Aiman: Ik kan rekening houden met een ander

Caithlyn: Ik leer door te oefenen en te oefenen

Jayden: Ik verander wat ik anders wil

Bij het bakken van de appeltaart staat niet alleen het proces van bakken centraal, maar zijn de kinderen ook bezig met begrijpend lezen. Met elkaar wordt de achterkant van de verpakking gelezen en bepaald wat er moet gebeuren. Daarnaast moet ieder kind uitrekenen hoeveel hij/zij van ieder ingrediënt nodig heeft. Het uitrekenen mag uit het hoofd, maar er mag ook een rekenmachine gebruikt worden. Het gaat er om dat ieder kind uiteindelijk een eigen appeltaart maakt (zijn eigen appels snijdt en zelf het deeg kneedt). Aan het eind van de speelronde neemt ieder kind zijn eigen appeltaart mee naar huis. De begeleider bekijkt tijdens de opdracht hoe het proces van overleggen verloopt en op welke manier de kinderen met de opdracht aan de slag gaan. Behalve het proces van het bakken, staat bij deze opdracht ook het rekenen, begrijpend lezen, samenwerken en overleggen centraal.

De andere kinderen werkten in de eerste helft aan de opdracht ‘Vloertje leggen’.

Vloertje leggen

  De Wissel: Reyhan & Rouz, Yman & Chaine                                                                  De Fontein: Keano & Arum, Dani & Yumna, Jeremy & Tura

Met Vloertje leggen gaan de kinderen in tweetallen aan de slag met het begrip vierkante meter. Door eerst een vierkante meter met vouwblaadjes neer te leggen, ontstaat het begrip van een ‘vierkante meter’ en het begrip ‘oppervlakte’. Daarna gaan ze de lengte en de breedte van de verschillende kleden in de grote ruimte (de Residentie) schatten en opmeten. Wanneer ze dat gedaan hebben, kunnen ze ook de oppervlakte berekenen. Met de kinderen wordt besproken op welke manier ze dit noteren. Tijdens deze opdracht staat het werken aan de rekenvaardigheden (metriek stelsel) centraal. Gedurende de opdracht wordt door een begeleider gekeken hoe de samenwerking en het overleg verloopt.

Na de pauze deden we met de hele groep de opdracht ‘Even Voorstellen’.

Even Voorstellen                                                                                                   Bij Even Voorstellen, stellen de kinderen zichzelf voor aan de hand van het programma Publisher. Na een korte instructie in de kring mogen de kinderen zelf aan de slag. Met elkaar bespreken we wat je zou kunnen vertellen over jezelf. Daarnaast wordt er verteld waar de kinderen op moeten letten als je een verhaal schrijft (hoofdletters, punten, enz.). Tijdens deze opdracht staat de taalvaardigheid en het werken aan de computervaardigheden centraal.

Wist je dat?

  • Ki’shainy zandkoekjes met haar oma heeft gebakken?
  • Reyhan een meter met zijn voeten kon aangeven?
  • Chaine graag spelletjes op de computer speelt?
  • Yman naar de kapper is geweest
  • Heureux sommen bij de appeltaart snel kon uitrekenen?
  • Rouz van patat en kip nuggets houdt?
  • Sami meteen met zijn leerdoel aan de slag ging?
  • Jayden op boksen zit?
  • Caithlyn wakker gemaakt mag worden voor pasta?
  • Arum zijn lievelingsdier een konijn is?
  • Dani een hond heeft die DJ heet?
  • Aiman van slapen houdt?
  • Tura hielp met het uitdelen van de ADO’s?
  • Keano zijn lievelingsdier een lynx is?
  • Jeremy thuis eigen kuikens heeft?
  • Yumna zelf op de fiets naar het stadion kwam?

Voor de foto’s van deze speelronde klik hier

Dit bericht is geplaatst in Cars Jeans Stadion, Weblog. Bookmark de permalink.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.