Speelronde 2 – De Ontmoeting

De opdracht van de week is: Vandaag ga ik niets uit de weg, ook niet de moeilijke dingen

Vandaag was alweer de tweede speelronde van Playing for Success. Deze en komende week kunnen de kinderen verder werken aan hun leerdoel(en). Het domein motivatie staat de komende weken centraal. Om hier ook thuis en op school aan te kunnen werken kunt u de opdracht van de week met het kind bespreken. Wat betekent de opdracht van de week? Waar heeft het mee te maken? (doorzetten) Op welke momenten kan je hieraan werken? Zo kan een kind, bij een moeilijke opdracht, tegen zichzelf zeggen: “Ik kan het” of: “Ik ga het proberen”. Wanneer het dan nog niet lukt, mag het kind altijd om hulp vragen. Hiermee leert het kind zijn/haar eigen verantwoordelijkheid te nemen en leert het dat het niet erg is wanneer iets moeilijk is. Een compliment geven wanneer een kind doorgezet heeft, bevordert het zelfvertrouwen en leert hem/haar om met moeilijke situaties/dingen om te gaan.

In de eerste helft werd een appeltaart gebakken.

Appeltaart

Alle kinderen mochten al direct mee met juf Joëlle en juf Hind . Zij maakten samen een appeltaart. Tijdens het bakken van de appeltaart gaat de begeleider met het kind in gesprek over het coaching kaartje. Ieder kind mag na afloop het coaching kaartje mee naar huis nemen. Zo kan het kind hier ook op school mee aan de slag.

 Denzel: Ik doe alles met aandacht!                                                                                                               Rabia: Ik mag een eigen mening hebben!                                                                                                   Amin: Ik kies mijn eigen weg!                                                                                                               Abdelgadir: Ik ben trots op mezelf!

Bij het bakken van de appeltaart staat niet alleen het proces van bakken centraal, maar zijn de kinderen ook bezig met begrijpend lezen. Met elkaar wordt de achterkant van de verpakking gelezen en bepaald wat er moet gebeuren. Daarnaast moet ieder kind uitrekenen hoeveel hij/zij van ieder ingrediënt nodig heeft. Het uitrekenen mag uit het hoofd, maar er mag ook een rekenmachine gebruikt worden. Het gaat er om dat ieder kind uiteindelijk een eigen appeltaart maakt (zijn eigen appels snijdt en zelf het deeg kneedt). Aan het eind van de speelronde neemt ieder kind zijn eigen appeltaart mee naar huis. De begeleider bekijkt tijdens de opdracht hoe het proces van overleggen verloopt en op welke manier de kinderen met de opdracht aan de slag gaan. Behalve het proces van het bakken, staat bij deze opdracht ook het rekenen, begrijpend lezen, samenwerken en overleggen centraal.

Na de pauze werkten we met de hele groep aan de opdracht ‘Even Voorstellen’.

  Even Voorstellen                                                                                                                                                      Bij Even Voorstellen, stellen de kinderen zichzelf voor aan de hand van het programma Publisher. Na een   korte instructie in de kring mogen de kinderen zelf aan de slag. Met elkaar bespreken we wat je zou   kunnen vertellen over jezelf. Daarnaast wordt er verteld waar de kinderen op moeten letten als je een  verhaal schrijft (hoofdletters, punten, enz.). Tijdens deze opdracht staat de taalvaardigheid en het werken aan de computervaardigheden centraal.

Wist je dat?

  • Rabia wel vaker in de keuken staat om cup cakes te bakken?
  • Denzel zijn lievelingsdier een hond is?
  • Abdelgadir van basketbal en trefbal houdt? 
  • Amin zijn lievelingseten baklava is?

Voor de foto’s van deze speelronde klik hier

 

Dit bericht is geplaatst in B!ngoal Stadion, Weblog. Bookmark de permalink.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.