De opdracht van de week is: Vandaag ga ik niets uit de weg, ook niet de moeilijkere dingen
Vandaag was alweer de derde speelronde van Playing for Success. Deze en komende week kunnen de kinderen verder werken aan hun leerdoel. Het domein motivatie staat de komende weken centraal. Om hier ook thuis en op school aan te kunnen werken kunt u de opdracht van de week met het kind bespreken. Wat betekent de opdracht van de week? Waar heeft het mee te maken? (doorzetten) Op welke momenten kan je hieraan werken? Zo kan een kind, bij een moeilijke opdracht, tegen zichzelf zeggen: “Ik kan het” of: “Ik ga het proberen”. Wanneer het dan nog niet lukt, mag het kind altijd om hulp vragen. Hiermee leert het kind zijn/haar eigen verantwoordelijkheid te nemen en leert het dat het niet erg is wanneer iets moeilijk is. Een compliment geven wanneer een kind doorgezet heeft, bevordert het zelfvertrouwen en leert hem/haar om met moeilijke situaties/dingen om te gaan.
In de eerste helft werd er door vier kinderen gestart met het bakken van een appeltaart.
Appeltaart Vier kinderen mochten mee met juf Manou en juf Haza . Zij maakten samen een appeltaart. Tijdens het bakken van de appeltaart gaat de begeleider met het kind in gesprek over het coaching kaartje. Ieder kind mag na afloop het coaching kaartje mee naar huis nemen. Zo kan het kind hier ook op school mee aan de slag.
Nienke: Ik durf het, ook al voel ik mijzelf verlegen Zakaria: Ik ken mijn sterke eigenschappen Virgill: Ik kan een eigen mening geven
Bij het bakken van de appeltaart staat niet alleen het proces van bakken centraal, maar zijn de kinderen ook bezig met begrijpend lezen. Met elkaar wordt de achterkant van de verpakking gelezen en bepaald wat er moet gebeuren. Daarnaast moet ieder kind uitrekenen hoeveel hij/zij van ieder ingrediënt nodig heeft. Het uitrekenen mag uit het hoofd, maar er mag ook een rekenmachine gebruikt worden. Het gaat er om dat ieder kind uiteindelijk een eigen appeltaart maakt (zijn eigen appels snijdt en zelf het deeg kneedt). Aan het eind van de speelronde neemt ieder kind zijn eigen appeltaart mee naar huis. De begeleider bekijkt tijdens de opdracht hoe het proces van overleggen verloopt en op welke manier de kinderen met de opdracht aan de slag gaan. Behalve het proces van het bakken, staat bij deze opdracht ook het rekenen, begrijpend lezen, samenwerken en overleggen centraal.
De andere kinderen werkten in de eerste helft aan de opdracht ‘Walkie Talkie’.
Walkie Talkie Bij deze opdracht werken de kinderen in tweetallen en maken ze per duo gebruik van een walkie talkie. Eén duo blijft in de ruimte en geeft het andere duo aanwijzingen. Het andere duo mag het stadion door en moet opdrachten maken die horen bij een bepaalde plaats in het stadion. Als iedere opdracht gedaan is, kunnen de kinderen een letter verdienen. Alle letters vormen samen een woord. Halverwege wordt er van taak gewisseld. Het eerste duo gaat nu het duo het stadion door en het tweede duo zit in de ruimte van Playing for Success. Aan het eind van de opdracht moeten de kinderen proberen met de verdiende letters de naam van de dader te maken. Samenwerken, overleggen en doorzetten staat tijdens deze opdracht centraal.
In de tweede helft werkten we met de hele groep aan de opdracht ‘Geef het kleur’.
Geef het kleur Groep 1: Maria, Virgill en Shervin Groep 2: Zakaria, Nienke, Kaya
In hun vaste groepjes gaan de kinderen een voetbalclub oprichten. Met elkaar moeten ze nadenken over de naam, het logo en de kleuren van de verschillende tenues (uit, thuis en keeper). Nadat de kinderen dit eerst voor zichzelf hebben opgeschreven, wordt er overlegd en een voetbalclub opgericht. Vervolgens werd er een taakverdeling gemaakt en een werkt ieder kind aan een tenue of aan het logo. Het logo mocht uiteindelijk om een echt doek geschilderd worden. Wat zijn er weer originele voetbalclubs opgericht en mooie tenues ontworpen. Het resultaat wordt uiteindelijk in het leercentrum opgehangen. De begeleider bekijkt tijdens deze opdracht hoe het proces van overleggen verloopt en op welke manier de kinderen met de opdracht aan de slag gaan. Werken ze zelfstandig? Stellen ze vragen? Wat doen ze gedurende de opdracht? Hebben ze aandacht voor elkaar en voor het werk van de ander? In welke mate betrekken de kinderen elkaar bij de opdracht? Behalve het creatieve element, staat bij deze opdracht ook het samenwerken, overleggen en zelfstandig werken centraal.
Wist je dat?
- Kaya in de vakantie naar Limburg is geweest?
- Nienke naar de camping is geweest?
- Virgill zijn nichtje in Spijkenisse heeft bezocht?
- Zakaria in de vakantie koeien heeft gevoerd?
- Maria de verjaardag van haar broer heeft gevierd?
- Shervin er vandaag niet was?
Voor de foto’s van deze speelronde klik hier