Speelronde 5

De opdracht van de week is: Vandaag hoeft het niet op mijn manier

Deze week staat de opdracht van de week in het teken van ‘samenwerken’. Zo bespreken we met de kinderen wat er komt kijken bij samenwerken en wat je kunt doen om het eerste contact te leggen. Met de kinderen wordt besproken dat wat komt kijken bij een positieve samenwerking. Zo maak je een taakverdeling aan het begin van een opdracht, overleg je met elkaar, sta je open voor de ideeën van de ander en mag je ook je eigen mening geven. Thuis en op school kunt u de opdracht van de week met het kind bespreken en het kind laten vertellen op welke momenten je deze opdracht kunt toepassen. Wanneer je iets aardigs doet voor een ander, zal een ander vaak ook positief op jou reageren. Wanneer een kind aan de opdracht van de week heeft gewerkt, kunt u hem/haar complimenteren. Op het moment dat een kind het lastig vindt om het eerste contact te leggen, kunt u bespreken wat hij/zij bij Playing for Success heeft geleerd en welke vragen er gesteld kunnen worden om het eerste contact te leggen. Vervolgens kunnen er afspraken gemaakt worden en gedurende de week kunt u het kind de opdracht van de week laten herhalen.

In de eerste helft werkten de kinderen aan de opdrachten ‘Marktplaats.nl’ en ‘Het Elftal’.

Marktplaats.nl: Deniz en Reyhan                                                                                                                      Bij deze opdracht werken de kinderen in tweetallen. Het doel van de opdracht is om een spelers te kopen met een budget van 125.000.000 euro. Met elkaar kiezen de kinderen een opstelling en kopen dan hun spelers. Hierbij kunnen de kinderen kiezen uit aanvallers, middenvelders en verdedigers. Daarnaast kiezen ze nog een keeper en een trainer. Bij het maken van de berekeningen kunnen de kinderen gebruik maak van ‘echt’ geld of van een rekenmachine. Een combinatie van beiden mag natuurlijk ook. Het elftal dat ze uiteindelijk samenstellen verwerken ze in hun eerder gekozen opstelling. Het overleggen, samenwerken en rekenen staan tijdens deze opdracht centraal. Tijdens het werken aan de opdracht wordt door de begeleider gekeken naar de manier waarop er samengewerkt wordt en het overleg plaats vindt. Verder wordt er gekeken of de kinderen gebruik maken van het stappenplan (of ze bijv. een taakverdeling maken) en op welke manier ze de hulpmiddelen inzetten.

Het Elftal: Rouz, Ki’shainy en Chaine                                                                                                             Het doel van de opdracht is dat alle kinderen zelfstandig een gedicht maken, een zgn. elfje: Een gedicht dat uit elf woorden bestaat. De kinderen beginnen met het maken van een woordweb van hun eigen voetbalclub. Van dit woordweb kiezen ze één woord uit waar ze uiteindelijk hun elfje over maken. Nadat het woordweb is gemaakt, gaan de kinderen hun idee uitwerken. Dit doen ze eerst in het klad. Daarna werken ze hun idee uit op papier. Aan het eind hebben de kinderen hun eigen elfje en een bijhorende tekening. Bij deze creatieve opdracht staat het overleggen, samenwerken en het werken met taal centraal. Begeleiders letten tijdens deze opdracht op de houding van de kinderen en de manier waarop ze met een opdracht aan de slag gaan. Op welke manier wordt het stappenplan gebruikt? In welke mate werken de kinderen zelfstandig aan de opdracht en wat doen ze met de tips die ze van de begeleider krijgen?

Na de pauze deden we met alle kinderen de opdracht ‘Walkie Talkie’.

Walkie Talkie: Reyhan, Rouz, Chaine, Deniz en Ki’shainy                                                                      Bij deze opdracht werken de kinderen in tweetallen en maken ze per duo gebruik van een walkie talkie. Eén duo blijft in de persruimte en geeft het andere duo aanwijzingen. Het andere duo mag het stadion door en moet opdrachten maken die horen bij een bepaalde plaats in het stadion. Als iedere opdracht gedaan is, kunnen de kinderen een letter verdienen. Alle letters vormen samen een woord. Halverwege wordt er van taak gewisseld. Het eerste duo gaat nu het duo het stadion door en het tweede duo zit in de ruimte van Playing for Success. Aan het eind van de opdracht moeten de kinderen proberen met de verdiende letters de naam van de dader te maken. Samenwerken, overleggen en doorzetten staat tijdens deze opdracht centraal.

Wist je dat?

  • Ki’shainy in de vakantie bij een vriendin heeft gelogeerd? 
  • Reyhan in de vakantie met zijn oom heeft gegamed? 
  • Chaine bij zijn oma heeft gelogeerd? 
  • Rouz binnenkort een spreekbeurt heeft? 
  • Deniz drie keer naar het strand is geweest?

Voor de foto’s van deze speelronde klik hier

Dit bericht is geplaatst in Cars Jeans Stadion, Weblog. Bookmark de permalink.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.