De opdracht van de week is: Vandaag voel ik me vrij om te zingen en te dansen
Deze en komende weken staat de opdracht van de week in het teken van ‘zelfvertrouwen’. Door in oplossingen te denken zullen kinderen ervaren dat ze meer kunnen dan ze in eerste instantie dachten. Het kan zijn dat je verlegen bent en het lastig vindt om jezelf te presenteren. Met de kinderen wordt besproken dat het niet erg is als je verlegen bent. Belangrijk is dat ze weten hoe zichzelf moeten presenteren op het moment dat het van ze gevraagd wordt. Thuis en op school kunt u de opdracht van de week met het kind bespreken en het kind laten vertellen op welke momenten je deze opdracht kunt toepassen. Wanneer een kind aan de opdracht van de week heeft gewerkt en doorgezet heeft, kunt u hem/haar complimenteren. Op het moment dat een kind het lastig vindt door te zetten, kunt u bespreken wat hij/zij bij Playing for Success heeft geleerd en op welke manier een opdracht aangepakt kan worden. Vervolgens kunnen er afspraken gemaakt worden en gedurende de week kunt u het kind de opdracht van de week laten herhalen.
In de eerste helft werkten de kinderen met de hele groep aan de lipdub.
De lipdub
Vandaag een bijzondere dag op het programma: De Lipdub! Met de lipdub gaan we met het team van Playing for Success en de leerlingen een muziekclip opnemen. Het bijzondere aan de lipdub (oftewel muziekclip) is dat deze met de camera wordt opgenomen in 1 lange take zonder dat de camera stopt met opnemen. Dat wil zeggen dat alles logistiek goed gepland moet worden met de kinderen. Vragen zoals: waar ga je staan, wanneer moet je opkomen voor je dansje, welke looprichting moet je nemen zonder dat je in beeld verschijnt en welke tekst moet je uitspreken worden in de planning concreet gemaakt voor de leerlingen. Voor de pauze oefenen we met de leerlingen en de muziek. Dit doen we door eerst door een voorbeeldfilm te kijken van de lipdub op YouTube. Daarna verdelen we de teksten onder de kinderen. Hierna krijgen de leerlingen een plek toegewezen waar ze moeten staan. Daarna nog een tweede, derde en sommigen zelfs een vierde! In deze fase kunnen we aanpassingen maken en samen kijken wat werkt voor onze lipdub. Na de pauze gaan we met de echte camera oefenen en staat alles er meestal op na 4 keer opnemen. Het doel van de lipdub is dat we werken aan het zelfvertrouwen van de leerlingen, ze leren samenwerken en dat ze zichzelf durven te presenteren voor een camera. Vandaag ging het goed en de lipdub staat erop. De leerlingen hadden het er warm van! Dat kan ook niet anders na alle inspanningen van het heen en weer rennen. Het was een gezellige dag en iedereen heeft zich aan de opdracht van de dag gehouden!
Na de pauze werd er met de hele groep gewerkt aan een goochelshow.
Goochelshow
Vandaag was het een bijzondere en speciale dag. De juffen verzorgden een goochelshow. Ze lieten hun trucjes aan de groep zien en bespraken met de kinderen wat er komt kijken bij het ‘presenteren voor een groep’. Dit sluit mooi aan bij het thema van deze week: zelfvertrouwen. Dit doen ze door middel van verschillende tips over zelfvertrouwen, die de kinderen zelf een aantal keer oefenen. Voorbeelden hiervan zijn “de Apenklop” (jezelf op borst om je moed in te boezemen) en “de Boom” (zo stevig staan als een boom als je een grote groep moet toespreken). Verder leerden de kinderen trucs, die ze in tweetallen oefenden. Aan het eind van de dag presenteerden ze dit aan de rest van de groep. Hierbij mocht één kind de truc de truc laten zien en kondigde de ander zijn/haar duo aan. Tijdens deze speelronde wordt door de begeleiders gekeken naar de betrokkenheid van de kinderen en hoe ze op de goochelaars reageren. Vervolgens wordt gekeken naar hun houding tijdens het presenteren. Doen de kinderen wat met de tips die ze van de goochelaars krijgen? Hoe staan ze? Op welke manier presenteren ze zichzelf en hoe is hun stemgebruik daarbij?
Wist je dat?
- Ki’shainy naar de kapper is geweest?
- Reyhan Videostar een leuke opdracht vond?
- Deniz graag ook nog andere taarten wil bakken bij PfS?
- Chaine het leuk vond om een appeltaart te bakken?
- Yman foto’s kreeg van Anton?
- Heureux achter de bar tevoorschijn sprong?
- Rouz geleerd heeft om samen te werken?
- Sami het meest geleerd heeft van vloggen?
Voor de foto’s van deze speelronde klik hier