Speelronde 9- De Ontmoeting

Opdracht van de week: Vandaag laat ik mijzelf zien en horen

Ook deze week staat de opdracht van de week in het teken van ‘zelfstandigheid’. Zelfstandig werken betekent dat je zelf aan de slag gaat met een opdracht en wanneer je niet meer weet wat je moet doen, zelf nadenkt over een oplossing. Hierbij is het belangrijk dat je duidelijk aangeeft wat je lastig vindt of wat je nodig hebt om een taak/opdracht naar behoren uit te voeren. Wanneer je dat doet, kunnen anderen rekening met je houden en met jou nadenken over een (mogelijke) oplossing. Op school en thuis kunt u aandacht besteden aan de opdracht van de week, door te vragen wat er bij Playing for Success is besproken en hoe hij/zij er mee aan de slag is gegaan. Vervolgens kan besproken worden op welke manier je hier buiten PfS mee aan de slag kunt gaan. Bespreek wat de voordelen van vragen stellen zijn? Laat het kind zelf met ideeën komen. Hoe gaat hij/zij dit aanpakken en in welke situaties gaat hij/zij stappen zetten? Vervolgens kunnen er afspraken gemaakt worden en gedurende de week kunt u het kind de opdracht van de week laten herhalen.

In de eerste helft werkten de kinderen aan de opdrachten ‘PowerPoint’ en ‘Babbelspel’. Voordat we met de speelronde startten, vulden de kinderen nog een vragenlijst in op de computer (Oberon).

Oberon                                                                                                                                                                  Oberon is een vragenlijst die de kinderen op de computer invullen. Als organisatie willen wij graag weten wat de kinderen in de periode dat ze bij Playing for Success zijn geweest, hebben geleerd. De vragenlijst bestaat uit twintig stellingen, waarbij de kinderen steeds antwoord moeten geven op de vraag: “Hoe gaat dat nu?” Zo krijgen ze bijvoorbeeld de stelling: ‘Meepraten in een discussie’. De kinderen moeten dan terugdenken aan de tijd dat ze aan Playing for Success begonnen en zichzelf vervolgens de vraag stellen: “Hoe gaat dat nu?”. Hierbij kunnen ze kiezen uit vijf verschillende antwoorden: veel slechter, slechter, hetzelfde, beter of veel beter. De antwoorden worden verzonden en de uitslagen gebruiken we als feedback voor ons programma.

PowerPoint: Abdelgadir, Amin, Rabia, Marjely                                                                                           Bij deze opdracht maken de kinderen een presentatie over een opdracht van Playing for Success. Het onderwerp werken ze eerst uit op papier voordat ze dit in een presentatie gaan verwerken. Belangrijk is dat het verhaal in steekwoorden in de presentatie wordt verwerkt. Wanneer er nog tijd over is, kunnen de kinderen afbeeldingen invoegen en werken aan de lay-out van hun presentatie. Tijdens deze opdracht leren de kinderen werken met het programma PowerPoint aan de hand van een stappenplan. Door de begeleiders wordt gekeken of de kinderen in staat zijn om zelfstandig aan de opdracht te werken. Gebruiken ze het stappenplan? Vragen ze om hulp? Op welke manier gaan de kinderen aan de slag? Daarnaast wordt er gekeken of de kinderen in staat zijn om een verhaal in steekwoorden te noteren. Zelfstandig werken, gebruiken van computervaardigheden (werken met het programma PowerPoint) en het werken aan de taalvaardigheid (gebruik van steekwoorden) staan tijdens deze opdracht centraal.

In de Wolken: Luvena, Denzel, Tyronne, Sandra                                                                                        Bij deze opdracht werken de kinderen gezamenlijk aan een stripverhaal. Met elkaar bedenken de kinderen eerst een verhaal. Het verhaal moeten ze vervolgens in zes verschillende foto’s uitbeelden. Daarna mogen ze in en om het stadion hun foto’s maken. Als alle foto’s gemaakt zijn, gaat de groep terug naar het leercentrum waar ze de foto’s in een PowerPoint presentatie verwerken en er tekstballonnen aan toevoegen. Met elkaar maken de kinderen zo hun stripverhaal compleet. Overleggen, samenwerken, jezelf presenteren, computervaardigheden en de mondelinge taalvaardigheid staan tijdens deze opdracht centraal. De begeleider kijkt tijdens de opdracht op welke manier er met elkaar overlegd wordt, of de kinderen open staan voor de ideeën van de anderen en op welke manier de kinderen zichzelf presenteren. 

Na de pauze werkten de kinderen in tweetallen aan de opdracht ‘Sleutels’. 

Sleutels                                                                                                                                                                       Met elkaar gaan de kinderen eerst in gesprek over samenwerken en zelfvertrouwen. Wat is het? Op welke manier kun je hier aan werken als je een opdracht moet doen? Vervolgens doen de kinderen in tweetallen verschillende beweegactiviteiten doen, waarbij ze sleutels kunnen verdienen. Het tweetal met de meeste sleutels mag als eerst een rekenopdracht kiezen. Hierbij valt te denken aan het rekenen met procenten, breuken, keersommen, verhaaltjessommen, klokkijken of het rekenen met grote getallen. Daarnaast zijn de opdrachten in drie verschillende niveaus verdeeld. Door de begeleiders wordt gekeken of de kinderen hierover in gesprek gaan en kunnen toepassen wat er is besproken. Hoe verloopt de samenwerking? Wat kiezen de kinderen voor rekenopdracht (kiezen ze voor de makkelijkste opdracht? Of gaan ze juist aan de slag met een moeilijkere opdracht) en op welke manier gaan ze hier met hun tweetal mee aan de slag

Wist je dat?

  • Amin effecten toevoegde aan zijn PowerPoint? 
  • Luvena van plan is om binnenkort te gaan zwemmen? 
  • Denzel de leiding had bij In de Wolken? 
  • Tyronne het maken van de fotostrip een leuke opdracht vond? 
  • Rabia veel kwaliteiten heeft leren kennen? 
  • Abdelgadir een quiz toevoegde aan zijn presentatie? 
  • Sandra vanaf donderdag op kamp is geweest? 
  • Marjely vandaag behulpzaam was? 

Voor de foto’s van deze speelronde klik hier

Dit bericht is geplaatst in Cars Jeans Stadion, Weblog. Bookmark de permalink.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.