Dinsdag
Vandaag was het weer een fantastische dag. De dag stond in het teken van gezonde voeding in combinatie met lekker in je vel zitten.
We zijn begonnen met een weetjes quiz. Meerkeuze vragen waarbij de kinderen bij het juiste antwoord moesten gaan staan (A, B, C of D). Best lastig, want wat doe je als je een antwoord niet weet? Hoe voel je je dan? Dat is voor iedereen weer anders. Hier hebben we over gesproken. De kinderen konden daarna op een werkblad invullen wat ze al wisten en wat ze geleerd hadden.
Hierna gingen we snel door met ‘Het grote groente en fruit spel’. Er werden door de kinderen vier teams samengesteld; hoe doe je dat op een manier die fijn voor iedereen is? Hier hebben we over gesproken. Ieder team had een kleur: rood, geel, blauw of groen. De kinderen kregen kaartjes met namen van fruit en groente erop. Elk team had een eigen vak van een stuk tribune. In dat vak moesten er kaartjes in de juiste kleur gezocht worden met groente en fruit erop. Om de beurt mocht er gezocht worden en moest het gevonden kaartje naar het team gebracht worden. Voordat het volgende kind mocht gaan zoeken, moest er eerst overlegd worden wat de naam van het fruit of de groente was. De juiste naam moest bij het juiste plaatje gelegd worden. Er werd actief gezocht en samengewerkt; overleggen wat het antwoord kan zijn, maar ook iemand overtuigen en betrekken bij de discussie. Leuk om te zien!
Bij terugkomst in het leercentrum werd het werkblad ‘wat wist ik al en wat heb ik geleerd’ ingevuld en kon er even wat gedronken en wat fruit gegeten worden.
Al snel gingen we door naar het spel ‘Waar of Raar’ In circuitvorm werd dit spel gespeeld. De thema’s die op de kaarten aan bod kwamen waren:
– Tafelmanieren
– Gezond of ongezond?
– Zelf (eten) kiezen
– Waar komt het eten vandaan?
– Hygiëne en veiligheid
Bij iedere ronde kwam een andere thema aan bod en was er een andere speelwijze:
1. De speler met de kaart mocht de kaart aan een ander kind geven. Het kind dat de kaart kreeg vertelde wat er op de afbeelding te zien was.
2. De groep raadt wat er op de kaart is afgebeeld door vragen aan de speler met de kaart te stellen.
3. De speler met de kaart vertelt wat hij op de kaart ziet. Daarna is de vraag ‘Is dit waar of raar?’
4. De groep bekijkt samen de kaart en beantwoordt dat de vraag ‘is dit waar of raar?’
Nadat er op één van de bovenstaande manieren over de kaart gesproken was, werd er een koppeling naar de leefsituatie van elk individueel kind gemaakt. Wat vind je ervan, heb je weleens zoiets meegemaakt en wat zou jij in zo’n situatie doen. Op de achterkant van de kaart stonden ook nog vragen die gebruikt konden worden om het gesprek op gang te brengen. De kinderen hebben nieuwe dingen geleerd over de thema’s, maar ook geoefend met in een groep te spreken en je mening te geven.
Ook na dit spel werd het werkblad ‘wat wist ik al en wat heb ik geleerd’ ingevuld.
Nadat we dag zijn begonnen met een individuele quiz, een actief en informatief samenwerkingsspel en een praatspel aan tafel in circuitvorm, was het weer tijd om actief aan de slag te gaan. De kinderen mochten een gezonde lunch maken! Hierbij werd er zoveel mogelijk gedacht aan de schijf van 5. De volgende gerechten werden gemaakt:
– fruitstokjes
– groentestokjes
– sushi
– hartige muffins
– wraps
De kinderen hadden veel plezier in het maken van de gerechten. Er werd hard gewerkt en er werd gezellig gekletst. Daarna was het tijd voor het leukste… een gezamenlijke lunch waarbij er werd genoten van al dat lekkers.
Ten slotte werd nog één keer het werkblad ‘wat wist ik al en wat heb ik geleerd’ erbij gepakt en toen was het helaas al weer tijd om naar huis te gaan. Gelukkig zien we de kinderen morgen weer, met weer een heel leuk programma met als thema ‘sociale media’. Tot morgen!
Voor foto’s klik hier.