Speelronde 2

De opdracht van de week is: Vandaag doe ik alles met aandacht

Vandaag was de tweede speelronde van Playing for Success. Deze week kozen de kinderen hun eerste leerdoel. De komende weken kunnen de kinderen hier op school en thuis verder aan werken.  De opdracht van de week staat in het teken van motivatie en staat de komende weken centraal. Om hier ook thuis en op school aan te kunnen werken kunt u de opdracht van de week met het kind bespreken. Wat betekent de opdracht van de week? Wat betekent het dat je ‘iets met zorg en aandacht’ doet? Wat levert het je op? Hierdoor leert het kind zijn/haar verantwoordelijkheid te nemen voor opdrachten en kan het fouten schelen wanneer je aandacht hebt voor een opdracht of bijv. een instructie. Daarnaast ziet het werk er vaak netter uit. Een compliment geven wanneer een kind met aandacht aan, bevordert het zelfvertrouwen en leert hem/haar om met moeilijke situaties/dingen om te gaan.

Deze speelronde begonnen de kinderen in hun vaste groepje met de opdracht ‘Geef het kleur’.

Geef het kleur

In hun vaste groepjes gaan de kinderen een voetbalclub oprichten. Met elkaar moeten ze nadenken over de naam, het logo en de kleuren van de verschillende tenues (uit, thuis en keeper).  Nadat de kinderen dit eerst voor zichzelf hebben opgeschreven, wordt er overlegd en een voetbalclub opgericht. Vervolgens werd er een taakverdeling gemaakt en een werkt ieder kind aan een tenue of aan het logo. Het logo mocht uiteindelijk om een echt doek geschilderd worden. Wat zijn er weer originele voetbalclubs opgericht en mooie tenues ontworpen. Het resultaat wordt uiteindelijk in het leercentrum opgehangen. De begeleider bekijkt tijdens deze opdracht hoe het proces van overleggen verloopt en op welke manier de kinderen met de opdracht aan de slag gaan. Werken ze zelfstandig? Stellen ze vragen? Wat doen ze gedurende de opdracht? Hebben ze aandacht voor elkaar en voor het werk van de ander? In welke mate betrekken de kinderen elkaar bij de opdracht? Behalve het creatieve element, staat bij deze opdracht ook het samenwerken, overleggen en zelfstandig werken centraal.

 Groep 1: Amalia, Romeo, Shaevah, Zakaria                                                                                       Groep 2: Celeste, Irem, Dean, Luna en Patriks                                                                                 Groep 3: Amaara, Ryiëndri, Asra, Mohamed

Tijdens deze opdracht waren er drie kinderen die een appeltaart mochten bakken.

Appeltaart

Drie kinderen mochten al direct mee met juf Nicole. Zij maakten samen een appeltaart. Dat waren: Dean en Ryiëndri. Tijdens het bakken van de appeltaart gaat de begeleider met het kind in gesprek over het coaching kaartje. Ieder kind mag na afloop het coaching kaartje mee naar huis nemen. Zo kan het kind hier ook op school mee aan de slag.

Dean: Ik denk positief!                                                                                                                                        Ryiëndri: Ik doe alles met aandacht!

Bij het bakken van de appeltaart staat niet alleen het proces van bakken centraal, maar zijn de kinderen ook bezig met begrijpend lezen. Met elkaar wordt de achterkant van de verpakking gelezen en bepaald wat er moet gebeuren. Daarnaast moet ieder kind uitrekenen hoeveel hij/zij van ieder ingrediënt nodig heeft. Het uitrekenen mag uit het hoofd, maar er mag ook een rekenmachine gebruikt worden. Het gaat er om dat ieder kind uiteindelijk een eigen appeltaart maakt (zijn eigen appels snijdt en zelf het deeg kneedt). Aan het eind van de speelronde neemt ieder kind zijn eigen appeltaart mee naar huis. De begeleider bekijkt tijdens de opdracht hoe het proces van overleggen verloopt en op welke manier de kinderen met de opdracht aan de slag gaan. Behalve het proces van het bakken, staat bij deze opdracht ook het rekenen, begrijpend lezen, samenwerken en overleggen centraal.

Even Voorstellen

Bij Even Voorstellen, stellen de kinderen zichzelf voor aan de hand van het programma Publisher. Na een korte instructie in de kring mogen de kinderen zelf aan de slag. Met elkaar bespreken we wat je zou kunnen vertellen over jezelf. Daarnaast wordt er verteld waar de kinderen op moeten letten als je een verhaal schrijft (hoofdletters, punten, enz.). Tijdens deze opdracht staat de taalvaardigheid en het werken aan de computervaardigheden centraal.

Wist u dat?

  • Ryiëndri hielp met lamineren?
  • Amaara haar lievelingsdier een tijger is?
  • Celeste een huisdier heeft dat Wollie heet?
  • Emman heel vrolijk binnenkwam?
  • Amalia van tekenen houdt?
  • Irem kapster wil worden?
  • Luna een beetje Spaans spreekt?
  • Romeo slapen als hobby heeft?
  • Dean vandaag alles positief bekeek?
  • Patriks volgende week een taart mag bakken?
  • Asra op hockey zit?
  • Zakaria een logo heeft gemaakt?
  • Mohamed gek is op kapsalon?

Voor de foto’s van deze speelronde klik hier

Dit bericht is geplaatst in Cars Jeans Stadion 2019/2020, OBS Ypenburg & Leeuwerikhoeve, Weblog. Bookmark de permalink.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *