Speelronde 8

De opdracht van de week is: Vandaag voel ik me vrij om te zingen en te dansen.

Deze en komende weken staat de opdracht van de week in het teken van ‘zelfvertrouwen’. Door in oplossingen te denken zullen kinderen ervaren dat ze meer kunnen dan ze in eerste instantie dachten. Het kan zijn dat je verlegen bent en het lastig vindt om jezelf te presenteren. Met de kinderen wordt besproken dat het  niet erg is als je verlegen bent. Belangrijk is dat ze weten hoe zichzelf moeten presenteren op het moment dat het van ze gevraagd wordt. Thuis en op school kunt u de opdracht van de week met het kind bespreken en het kind laten vertellen op welke momenten je deze opdracht kunt toepassen. Wanneer een kind aan de opdracht van de week heeft gewerkt en doorgezet heeft, kunt u hem/haar complimenteren. Op het moment dat een kind het lastig vindt door te zetten, kunt u bespreken wat hij/zij bij Playing for Success heeft geleerd en op welke manier een opdracht aangepakt kan worden. Vervolgens kunnen er afspraken gemaakt worden en gedurende de week kunt u het kind de opdracht van de week laten herhalen.

De kinderen van Balans begonnen deze speelronde met de opdrachten ‘Find it!’ en ‘Coole Kikker’.  

Find it!: Jaydey en Milou                                                                                                                                       Bij deze opdracht werken de kinderen eerst individueel aan een opdracht op taal- of rekenopdracht. Voor iedere twee minuten dat de kinderen geconcentreerd aan de opdracht werken, kunnen ze foto’s verdienen. Deze foto’s zijn in en om het stadion genomen. Met elkaar gaan de kinderen daarna op zoek naar de plekken waar de foto’s genomen zijn. Wanneer ze de plek gevonden hebben, moeten ze overleggen op welke manier ze op een zo origineel mogelijke manier op de foto gaan. Tijdens het werken aan de opdracht mogen de kinderen elkaar ook tips geven. Creatief bezig zijn, overleggen, samenwerken en jezelf presenteren, staan tijdens deze opdracht centraal. De begeleider bekijkt tijdens deze opdracht hoe het proces van overleggen verloopt en op welke manier de kinderen met de opdracht aan de slag gaan. Werken ze zelfstandig? Stellen ze vragen? Op welke manier gaan ze met de opdracht aan de slag? Behalve het taal- en/of rekenelement staat bij deze opdracht ook het samenwerken, overleggen en zelfstandig werken centraal.

Coole Kikker: Anouk en Jeroen                                                                                                                          Bij deze opdracht gaan de kinderen aan de hand van een kaartspel met elkaar in gesprek. Op de kaarten staan situaties beschreven. Over deze situaties worden vragen gesteld. Denk hierbij aan: ‘Wat zou jij doen?’ of: ‘Hoe voel je je?’. Over de beschreven situaties gaan de kinderen met elkaar in gesprek. De begeleider let tijdens deze opdracht op of de kinderen hun mening geven, of ze deze kunnen onderbouwen en of ze aandacht hebben voor wat de andere kinderen uit het groepje vertellen.

Na deze opdrachten sloten de kinderen van De Zonnestraal aan. Met elkaar werkten de kinderen aan de lipdub.

De lipdub
Met de lipdub gaan we met het team van Playing for Success en de leerlingen een muziekclip opnemen. Het bijzondere aan de lipdub (oftewel muziekclip) is dat deze met de camera wordt opgenomen in 1 lange take zonder dat de camera stopt met opnemen. Dat wil zeggen dat alles logistiek goed gepland moet worden met de kinderen. Vragen zoals: waar ga je staan, wanneer moet je opkomen voor je dansje, welke looprichting moet je nemen zonder dat je in beeld verschijnt en welke tekst moet je uitspreken worden in de planning concreet gemaakt voor de leerlingen. Voor de pauze oefenen we met de leerlingen en de muziek. Dit doen we door eerst door een voorbeeldfilm te kijken van de lipdub op YouTube. Daarna verdelen we de teksten onder de kinderen. Hierna krijgen de leerlingen een plek toegewezen waar ze moeten staan. Daarna nog een tweede, derde en sommigen zelfs een vierde! In deze fase kunnen we aanpassingen maken en samen kijken wat werkt voor onze lipdub. Na de pauze gaan we met de echte camera oefenen en staat alles er meestal op na 4 keer opnemen. Het doel van de lipdub is dat we werken aan het zelfvertrouwen van de leerlingen, ze leren samenwerken en dat ze zichzelf durven te presenteren voor een camera.

Na deze opdrachten sloten de kinderen van Balans deze speelronde af. De kinderen van De Zonnestraal werkten vervolgens nog aan de opdracht ‘Spektro’

Spektro: Mika                                                                                                                                                                Bij deze opdracht werken de kinderen in tweetallen aan het bouwen van verschillende stroomkringen (licht, alarm en ventilatie). Hierbij moeten de kinderen een stappenplan volgen om de juiste stroomkring te kunnen bouwen. Een stukje techniek, samenwerken en overleggen staan tijdens deze opdracht centraal.

Wist je dat?

  • Mika is wezen lasergamen met zijn vader?
  • Anouk als clown verkleed was tijdens Halloween?
  • Jaydey in een groeispurt zit?
  • Milou afgelopen weekend is wezen klimmen?
  • Jeroen in het weekend in de botsauto’s is geweest?

Voor de foto’s van deze speelronde klik hier

Dit bericht is geplaatst in B!ngoal Stadion, Weblog. Bookmark de permalink.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.