Opdracht van de week: Vandaag zeg ik duidelijk wat ik bedoel
Ook deze week staat de opdracht van de week in het teken van ‘zelfstandigheid’. Zelfstandig werken betekent dat je zelf aan de slag gaat met een opdracht en wanneer je niet meer weet wat je moet doen, zelf nadenkt over een oplossing. Hierbij is het belangrijk dat je duidelijk aangeeft wat je lastig vindt of wat je nodig hebt om een taak/opdracht naar behoren uit te voeren. Wanneer je dat doet, kunnen anderen rekening met je houden en met jou nadenken over een (mogelijke) oplossing. Op school en thuis kunt u aandacht besteden aan de opdracht van de week, door te vragen wat er bij Playing for Success is besproken en hoe hij/zij er mee aan de slag is gegaan. Vervolgens kan besproken worden op welke manier je hier buiten PfS mee aan de slag kunt gaan. Bespreek wat de voordelen van vragen stellen zijn? Laat het kind zelf met ideeën komen. Hoe gaat hij/zij dit aanpakken en in welke situaties gaat hij/zij stappen zetten? Vervolgens kunnen er afspraken gemaakt worden en gedurende de week kunt u het kind de opdracht van de week laten herhalen.
Deze speelronde begonnen de kinderen met de opdrachten ‘Vlog’ en ‘Videostar’.
Vlog: Aan het begin van deze opdracht wordt met de kinderen besproken waar ze op moeten letten bij het maken van een vlog. Met elkaar spreken de kinderen af waar ze over willen vloggen. Nadat ze dit met elkaar afgesproken hebben, gaan ze aan de slag en maken ze hun eigen vlog over Playing for Success. Het resultaat zullen we tijdens de afsluiting laten zien.
Videostar Bij deze opdracht werken de kinderen gezamenlijk aan een videoclip. Met elkaar kiezen de kinderen eerst een liedje uit. Daarna mogen ze in en om het stadion hun videoclip gaan opnemen. De kinderen mogen zelf effecten kiezen en samen overleggen over de bewegingen die ze aan hun clip willen toevoegen. Overleggen, samenwerken, jezelf presenteren en mondelinge taalvaardigheid staan tijdens deze opdracht centraal. De begeleider kijkt bij de opdracht op welke manier er met elkaar overlegd wordt en hoe de kinderen zichzelf presenteren.
In de tweede helft werkten de kinderen aan het ‘Kikkerbecool’- spel.
Kikkerbecool –spel: Bij deze opdracht gaan de kinderen d.m.v. een bordspel met elkaar in gesprek over bepaalde situaties. Vragen als: Wat zou jij doen? Hoe zou jij reageren?, staan hierbij centraal. In sommige gevallen moet kinderen situaties een situaties naspelen en bepalen hoe ze op elkaar reageren.
Voor de foto’s klik hier