Speelronde 5

De opdracht van de week is: Vandaag hoeft het niet op mijn manier

Deze week staat de opdracht van de week in het teken van ‘samenwerken’. Zo bespreken we met de kinderen wat er komt kijken bij samenwerken en wat je kunt doen om het eerste contact te leggen. Met de kinderen wordt besproken dat wat komt kijken bij een positieve samenwerking. Zo maak je een taakverdeling aan het begin van een opdracht, overleg je met elkaar, sta je open voor de ideeën van de ander en mag je ook je eigen mening geven. Thuis en op school kunt u de opdracht van de week met het kind bespreken en het kind laten vertellen op welke momenten je deze opdracht kunt toepassen. Wanneer je iets aardigs doet voor een ander, zal een ander vaak ook positief op jou reageren. Wanneer een kind aan de opdracht van de week heeft gewerkt, kunt u hem/haar complimenteren. Op het moment dat een kind het lastig vindt om het eerste contact te leggen, kunt u bespreken wat hij/zij bij Playing for Success heeft geleerd en welke vragen er gesteld kunnen worden om het eerste contact te leggen. Vervolgens kunnen er afspraken gemaakt worden en gedurende de week kunt u het kind de opdracht van de week laten herhalen.

Deze speelronde begonnen de kinderen in hun vaste groepje met de opdrachten ‘Het Elftal’ en ‘Marktplaats.nl’.

Het Elftal: Liam, Nithin en Dewran; Efsa, Asra, Kerim en Sevval

Het doel van de opdracht is dat alle kinderen zelfstandig een gedicht maken, een zgn. elfje: Een gedicht dat uit elf woorden bestaat. De kinderen beginnen met het maken van een woordweb van hun eigen voetbalclub. Van dit woordweb kiezen ze één woord uit waar ze uiteindelijk hun elfje over maken. Nadat het woordweb is gemaakt, gaan de kinderen hun idee uitwerken. Dit doen ze eerst in het klad. Daarna werken ze hun idee uit op papier. Aan het eind hebben de kinderen hun eigen elfje en een bijhorende tekening. Bij deze creatieve opdracht staat het overleggen, samenwerken en het werken met taal centraal. Begeleiders letten tijdens deze opdracht op de houding van de kinderen en de manier waarop ze met een opdracht aan de slag gaan. Op welke manier wordt het stappenplan gebruikt? In welke mate werken de kinderen zelfstandig aan de opdracht en wat doen ze met de tips die ze van de begeleider krijgen?

Marktplaats.nl:  Noah, Santi en Ecesu

Bij deze opdracht werken de kinderen in tweetallen. Het doel van de opdracht is om een spelers te kopen met een budget van 125.000.000 euro. Met elkaar kiezen de kinderen een opstelling en kopen dan hun spelers. Hierbij kunnen de kinderen kiezen uit aanvallers, middenvelders en verdedigers. Daarnaast kiezen ze nog een keeper en een trainer. Bij het maken van de berekeningen kunnen de kinderen gebruik maak van ‘echt’ geld of van een rekenmachine. Een combinatie van beiden mag natuurlijk ook. Het elftal dat ze uiteindelijk samenstellen verwerken ze in hun eerder gekozen opstelling. Het overleggen, samenwerken en rekenen staan tijdens deze opdracht centraal. Tijdens het werken aan de opdracht wordt door de begeleider gekeken naar de manier waarop er samengewerkt wordt en het overleg plaats vindt. Verder wordt er gekeken of de kinderen gebruik maken van het stappenplan (of ze bijv. een taakverdeling maken) en op welke manier ze de hulpmiddelen inzetten.

Tijdens deze opdracht waren er drie kinderen die een appeltaart mochten bakken.

Appeltaart                                                                                                                                                                 Drie kinderen mochten al direct mee met juf Nicole. Zij maakten samen een appeltaart. Tijdens het bakken van de appeltaart gaat de begeleider met het kind in gesprek over het coaching kaartje. Ieder kind mag na afloop het coaching kaartje mee naar huis nemen. Zo kan het kind hier ook op school mee aan de slag.

Dewran: Ik kom voor mezelf op!                                                                                                                              Perle: Ik ken mijn sterke eigenschappen!

Bij het bakken van de appeltaart staat niet alleen het proces van bakken centraal, maar zijn de kinderen ook bezig met begrijpend lezen. Met elkaar wordt de achterkant van de verpakking gelezen en bepaald wat er moet gebeuren. Daarnaast moet ieder kind uitrekenen hoeveel hij/zij van ieder ingrediënt nodig heeft. Het uitrekenen mag uit het hoofd, maar er mag ook een rekenmachine gebruikt worden. Het gaat er om dat ieder kind uiteindelijk een eigen appeltaart maakt (zijn eigen appels snijdt en zelf het deeg kneedt). Aan het eind van de speelronde neemt ieder kind zijn eigen appeltaart mee naar huis. De begeleider bekijkt tijdens de opdracht hoe het proces van overleggen verloopt en op welke manier de kinderen met de opdracht aan de slag gaan. Behalve het proces van het bakken, staat bij deze opdracht ook het rekenen, begrijpend lezen, samenwerken en overleggen centraal.

In de tweede helft mochten de kinderen twee spelers van ADO Den Haag interviewen. Vanwege het drukke trainingsprogramma deden we dit online. Twee spelers schoven aan en beantwoordden vragen van de kinderen. Dat waren Sacha Komljenovic en Hugo Wentges. Wat was het leuk om op deze manier de spelers te leren kennen.

Na het interview met de spelers was er nog tijd voor de opdracht ‘Dobbel en Vertel’, waarbij de kinderen met elkaar over verschillende stellingen in discussie gingen.

Wist u dat?

  • Santi genoten heeft van de wedstrijd tegen Utrecht?
  • Liam veel feestjes had in de vakantie en hij hier nog van moet bijkomen?
  • Abigail in de vakantie naar het zwembad is geweest?
  • Perle verstoppertje wilde spelen in het stadion?
  • Efsa naar België is geweest?
  • Noah hoopt dat hij zaterdag naar de wedstrijd van ADO Den Haag kan?
  • Asra doorzette bij het maken van haar elfje?
  • Kerim een extra vraag aan de spelers stelde?
  • Nithin een speciaal woordweb maakte?
  • Dewran niet eerder heeft gebakken, maar dit niet te merken was?
  • Ecesu naar haar nichtje is geweest?
  • Yunus er vandaag niet was?
  • Sevval de discussie aanging?

Voor de foto’s van deze speelronde klik  hier

Dit bericht is geplaatst in Cars Jeans Stadion, De Fontein & De Triangel & De Vlieger, Weblog. Bookmark de permalink.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.