Speelronde 3

De opdracht van de week is: Vandaag geef ik het niet te snel op!

Vandaag was alweer de derde speelronde van Playing for Success. Deze en komende week kunnen de kinderen verder werken aan hun leerdoel(en). Het domein motivatie staat de komende weken centraal. Om hier ook thuis en op school aan te kunnen werken kunt u de opdracht van de week met het kind bespreken. Wat betekent de opdracht van de week? Waar heeft het mee te maken? (doorzetten) Op welke momenten kan je hieraan werken? Zo kan een kind, bij een moeilijke opdracht, tegen zichzelf zeggen: “Ik kan het” of: “Ik ga het proberen”. Wanneer het dan nog niet lukt, mag het kind altijd om hulp vragen. Hiermee leert het kind zijn/haar eigen verantwoordelijkheid te nemen en leert het dat het niet erg is wanneer iets moeilijk is. Een compliment geven wanneer een kind doorgezet heeft, bevordert het zelfvertrouwen en leert hem/haar om met moeilijke situaties/dingen om te gaan.

Deze speelronde begonnen de kinderen in hun vaste groepje met de opdracht ‘Geef het kleur’.

Geef het kleur

In hun vaste groepjes gaan de kinderen een voetbalclub oprichten. Met elkaar moeten ze nadenken over de naam, het logo en de kleuren van de verschillende tenues (uit, thuis en keeper).  Nadat de kinderen dit eerst voor zichzelf hebben opgeschreven, wordt er overlegd en een voetbalclub opgericht. Vervolgens werd er een taakverdeling gemaakt en een werkt ieder kind aan een tenue of aan het logo. Het logo mocht uiteindelijk om een echt doek geschilderd worden. Wat zijn er weer originele voetbalclubs opgericht en mooie tenues ontworpen. Het resultaat wordt uiteindelijk in het leercentrum opgehangen. De begeleider bekijkt tijdens deze opdracht hoe het proces van overleggen verloopt en op welke manier de kinderen met de opdracht aan de slag gaan. Werken ze zelfstandig? Stellen ze vragen? Wat doen ze gedurende de opdracht? Hebben ze aandacht voor elkaar en voor het werk van de ander? In welke mate betrekken de kinderen elkaar bij de opdracht? Behalve het creatieve element, staat bij deze opdracht ook het samenwerken, overleggen en zelfstandig werken centraal.

Groepje 1: Nick, Kyra, Mason                                                                                                                    Groepje 2: Luna, Pien, Djustin                                                                                                        Groepje 3: Noëlle, Mina en Sjors

Tijdens deze opdracht waren er vier kinderen die een appeltaart mochten bakken.

Appeltaart

Vier kinderen mochten al direct mee met juf Willie. Zij maakten samen een appeltaart. Tijdens het bakken van de appeltaart gaat de begeleider met het kind in gesprek over het coaching kaartje. Ieder kind mag na afloop het coaching kaartje mee naar huis nemen. Zo kan het kind hier ook op school mee aan de slag.

  • Jayh: Ik denk positief!
  • Floriene: Ik mag fouten maken!
  • Hind: Ik kom voor mezelf op!

Bij het bakken van de appeltaart staat niet alleen het proces van bakken centraal, maar zijn de kinderen ook bezig met begrijpend lezen. Met elkaar wordt de achterkant van de verpakking gelezen en bepaald wat er moet gebeuren. Daarnaast moet ieder kind uitrekenen hoeveel hij/zij van ieder ingrediënt nodig heeft. Het uitrekenen mag uit het hoofd, maar er mag ook een rekenmachine gebruikt worden. Het gaat er om dat ieder kind uiteindelijk een eigen appeltaart maakt (zijn eigen appels snijdt en zelf het deeg kneedt). Aan het eind van de speelronde neemt ieder kind zijn eigen appeltaart mee naar huis. De begeleider bekijkt tijdens de opdracht hoe het proces van overleggen verloopt en op welke manier de kinderen met de opdracht aan de slag gaan. Behalve het proces van het bakken, staat bij deze opdracht ook het rekenen, begrijpend lezen, samenwerken en overleggen centraal.

Even Voorstellen

Bij Even Voorstellen, stellen de kinderen een ander voor. Na een korte instructie in de kring mogen de kinderen zelf aan de slag. Het doel van deze opdracht is dat kinderen open vragen aan elkaar stellen om op deze manier wat meer van elkaar te weten te komen. Met elkaar bespreken we welke vragen je zou kunnen stellen. Tijdens deze opdracht staat de taalvaardigheid en het praten in de groep centraal. Nadat de kinderen elkaar vragen hadden gesteld, mochten ze elkaar voor de groep voorstellen. Dat deden de kinderen achter de desk met een microfoon.

Wist u dat?

  • Noëlle op school aan haar leerdoel heeft gewerkt?
  • Floriene in het weekend naar de film is geweest?
  • Djustin weer beter was?
  • Pien later kapster wil worden?
  • Mason bij binnenkomst een spelletje speelde?
  • Luna heel hard kan praten?
  • Nick graag naar Australië en Griekenland gaat?
  • Jayh heel blij was dat hij appeltaart mocht maken?
  • Hind lila/paars als favoriete kleur heeft?
  • Kyra behulpzaam was?
  • Mina naar de kermis is geweest?
  • Sjors wist hoe ze stevig moest staan?

Voor de foto’s van deze speelronde klik hier

Dit bericht is geplaatst in B!ngoal Stadion, Weblog. Bookmark de permalink.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.