Speelronde 4

De opdracht van de week is: Vandaag voel ik me vrij om te zingen en te dansen

Deze en komende weken staat de opdracht van de week in het teken van ‘zelfvertrouwen’. Door in oplossingen te denken zullen kinderen ervaren dat ze meer kunnen dan ze in eerste instantie dachten. Het kan zijn dat je verlegen bent en het lastig vindt om jezelf te presenteren. Met de kinderen wordt besproken dat het  niet erg is als je verlegen bent. Belangrijk is dat ze weten hoe zichzelf moeten presenteren op het moment dat het van ze gevraagd wordt. Thuis en op school kunt u de opdracht van de week met het kind bespreken en het kind laten vertellen op welke momenten je deze opdracht kunt toepassen. Wanneer een kind aan de opdracht van de week heeft gewerkt en doorgezet heeft, kunt u hem/haar complimenteren. Op het moment dat een kind het lastig vindt door te zetten, kunt u bespreken wat hij/zij bij Playing for Success heeft geleerd en op welke manier een opdracht aangepakt kan worden. Vervolgens kunnen er afspraken gemaakt worden en gedurende de week kunt u het kind de opdracht van de week laten herhalen.

 

In de eerste helft begonnen we met het oefenen van de lipdub.

 

De lipdub
Vandaag een bijzondere dag op het programma: De Lipdub! Met de lipdub gaan we met het team van Playing for Success en de leerlingen een muziekclip opnemen. Het bijzondere aan de lipdub (oftewel muziekclip) is dat deze met de camera wordt opgenomen in 1 lange take zonder dat de camera stopt met opnemen. Dat wil zeggen dat alles logistiek goed gepland moet worden met de kinderen. Vragen zoals: waar ga je staan, wanneer moet je opkomen voor je dansje, welke looprichting moet je nemen zonder dat je in beeld verschijnt en welke tekst moet je uitspreken worden in de planning concreet gemaakt voor de leerlingen. Voor de pauze oefenen we met de leerlingen en de muziek. Dit doen we door eerst door een voorbeeldfilm te kijken van de lipdub op YouTube. Daarna verdelen we de teksten onder de kinderen. Hierna krijgen de leerlingen een plek toegewezen waar ze moeten staan. Daarna nog een tweede, derde en sommigen zelfs een vierde! In deze fase kunnen we aanpassingen maken en samen kijken wat werkt voor onze lipdub. Volgende week gaan we deze lipdub nog een keer oefenen en opnemen. 

In de tweede helft deden we met de hele groep de opdrachten ‘Lef’, ‘Fruitmand’ en ‘Wie ben ik?’

Lef:                                                                                                                                                      Hoe stel je jezelf voor en op welke manier presenteer je jezelf aan een ander? Dat het belangrijk is dat je rechtop staat en met een duidelijke stem praat, werd met de kinderen besproken en geoefend tijdens de opdracht ‘Lef’. Je hebt er immers lef voor nodig om jezelf te laten zien.

Fruitmand:                                                                                                                                         Bij deze opdracht staan de kinderen in een kring en één kind staat in het midden. Ieder kind is dan een stuk fruit (appel, peer of banaan). Wanneer er een van deze stukken fruit genoemd wordt, bijv. ‘banaan’ dan moeten ook alle kinderen die ‘banaan’ zijn van plek wisselen. Degene die overblijft, moet dan in het midden gaan staan. Wanneer er ‘fruitmand’ geroepen wordt, is het de bedoeling dat iedereen van plek wisselt.

Op handen en voeten:                                                                                                                    Bij deze opdracht staat het samenwerken centraal. De kinderen krijgen de opdracht om met een bepaald aantal handen en/of voeten naar de overkant te lopen. Met elkaar moeten de kinderen overleggen hoe ze dat willen doen. Daarna voeren ze hun van tevoren bedachte plan samen uit. De begeleiders kijken tijdens deze opdracht of de kinderen daadwerkelijk overleggen en zich aan de taakverdeling houden.

Wist u dat?

  • Yasmeen haar lievelingskleur roze is?
  • Merel heel blij keek tijdens haar stukje van de lipdub?
  • Isa leuke bewegingen bedacht bij haar stukje tekst?
  • Arle naar Plaswijckpark is geweest?
  • Jada bij haar oma is wezen logeren?
  • Ricky achter de bar tevoorschijn sprong?
  • Magali enthousiast zwaaide naar de camera?
  • Lorddina stevig kon staan?
  • Aya afgelopen weekend naar een VIP-feest is geweest?
  • Elize zich een schildpad voelde?
  • Praises op school aan haar leerdoel heeft gewerkt?
  • Anne paarse vlechten in haar haar had?

Voor de foto’s van deze speelronde klik hier

Dit bericht is geplaatst in Cars Jeans Stadion, Het Avontuur & Prinses Ireneschool, Weblog. Bookmark de permalink.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.