Speelronde 8

De opdracht van de week is: Vandaag stel ik een vraag aan iemand die ik nog niet zo                                                                      goed ken ook al vind ik dit lastig

Ook deze week staat de opdracht van de week in het teken van ‘zelfvertrouwen’. Door vragen te stellen (tijdens opdrachten), zullen kinderen ervaren dat hun mening er ook toe doet. Het kan je nieuwe inzichten geven en je kunt met elkaar het gesprek aangaan. Met de kinderen wordt besproken wat het je oplevert als je vragen stelt. Zo weet een ander wat jou bezighoudt en kun je een ander misschien helpen. Thuis en op school kunt u de opdracht van de week met het kind bespreken en het kind laten vertellen op welke momenten je deze opdracht kunt toepassen. Wanneer een kind aan de opdracht van de week heeft gewerkt en doorgezet heeft, kunt u hem/haar complimenteren. Op het moment dat een kind het lastig vindt door te zetten, kunt u bespreken wat hij/zij bij Playing for Success heeft geleerd en op welke manier een opdracht aangepakt kan worden. Vervolgens kunnen er afspraken gemaakt worden en gedurende de week kunt u het kind de opdracht van de week laten herhalen.

In de eerste helft begonnen we in de vaste groepen aan de opdrachten ‘Maak het maar’, ‘Het Elftal’  en ‘Marktplaats.nl’.

Maak het maar: Ricky                                                                                                                        Bij deze opdracht maken de kinderen verschillende producten voor de fanshop van hun voetbalclub om te verkopen. Zo kunnen ze kiezen uit bijv. een doosje, een sleutelhanger, een button, krimpie dimpie, strijkkralen of een tasje. Ieder kind maakt iets anders. Nadat ze het ontwerp gemaakt hebben en aan de begeleider hebben laten zien, mogen ze starten met de opdracht. Tijdens het werken aan de opdracht mogen de kinderen elkaar ook tips geven. Creatief bezig zijn, overleggen en samenwerken staan tijdens deze opdracht centraal. De begeleider bekijkt tijdens deze opdracht hoe het proces van overleggen verloopt en op welke manier de kinderen met de opdracht aan de slag gaan. Werken ze zelfstandig? Stellen ze vragen? Wat doen ze gedurende de opdracht? Hebben ze aandacht voor elkaar en voor het werk van de ander? In welke mate betrekken de kinderen elkaar bij de opdracht? Behalve het creatieve element, staat bij deze opdracht ook het samenwerken, overleggen en zelfstandig werken centraal.

Het Elftal: Magali, Elize, Praises                                                                                              Het doel van de opdracht is dat alle kinderen zelfstandig een gedicht maken, een zgn. elfje: Een gedicht dat uit elf woorden bestaat. De kinderen beginnen met het maken van een woordweb van hun eigen voetbalclub. Van dit woordweb kiezen ze één woord uit waar ze uiteindelijk hun elfje over maken. Nadat het woordweb is gemaakt, gaan de kinderen hun idee uitwerken. Dit doen ze eerst in het klad. Daarna werken ze hun idee uit op papier. Aan het eind hebben de kinderen hun eigen elfje en een bijhorende tekening. Bij deze creatieve opdracht staat het overleggen, samenwerken en het werken met taal centraal. Begeleiders letten tijdens deze opdracht op de houding van de kinderen en de manier waarop ze met een opdracht aan de slag gaan. Op welke manier wordt het stappenplan gebruikt? In welke mate werken de kinderen zelfstandig aan de opdracht en wat doen ze met de tips die ze van de begeleider krijgen?

Marktplaats.nl: Lorddina, Yasmeen, Isa, Arle en Aya                                                        Bij deze opdracht werken de kinderen in tweetallen. Het doel van de opdracht is om een spelers te kopen met een budget van 125.000.000 euro. Met elkaar kiezen de kinderen een opstelling en kopen dan hun spelers. Hierbij kunnen de kinderen kiezen uit aanvallers, middenvelders en verdedigers. Daarnaast kiezen ze nog een keeper en een trainer. Bij het maken van de berekeningen kunnen de   natuurlijk ook. Het elftal dat ze uiteindelijk samenstellen verwerken ze in hun eerder gekozen opstelling. Het overleggen, samenwerken en rekenen staan tijdens deze opdracht centraal. Tijdens het werken aan de opdracht wordt door de begeleider gekeken naar de manier waarop er samengewerkt wordt en het overleg plaats vindt. Verder wordt er gekeken of de kinderen gebruik maken van het stappenplan (of ze bijv. een taakverdeling maken) en op welke manier ze de hulpmiddelen inzetten.

Tijdens deze opdrachten waren er vier kinderen die appeltaart mochten bakken.

Appeltaart                                                                                                                                        Vier kinderen mochten al direct mee met juf Nicole. Zij maakten samen een appeltaart. Tijdens het bakken van de appeltaart gaat de begeleider met het kind in gesprek over het coaching kaartje. Ieder kind mag na afloop het coaching kaartje mee naar huis nemen. Zo kan het kind hier ook op school mee aan de slag.

Jada: Wat er ook gebeurt ik blijf waardevol!                                                                    Anne: Ik verander wat ik anders wil!

Bij het bakken van de appeltaart staat niet alleen het proces van bakken centraal, maar zijn de kinderen ook bezig met begrijpend lezen. Met elkaar wordt de achterkant van de verpakking gelezen en bepaald wat er moet gebeuren. Daarnaast moet ieder kind uitrekenen hoeveel hij/zij van ieder ingrediënt nodig heeft. Het uitrekenen mag uit het hoofd, maar er mag ook een rekenmachine gebruikt worden. Het gaat er om dat ieder kind uiteindelijk een eigen appeltaart maakt (zijn eigen appels snijdt en zelf het deeg kneedt). Aan het eind van de speelronde neemt ieder kind zijn eigen appeltaart mee naar huis. De begeleider bekijkt tijdens de opdracht hoe het proces van overleggen verloopt en op welke manier de kinderen met de opdracht aan de slag gaan. Behalve het proces van het bakken, staat bij deze opdracht ook het rekenen, begrijpend lezen, samenwerken en overleggen centraal.

In de tweede helft kwam Storky op bezoek.

Storky

Vandaag was het een speciale dag bij Playing for Success. Storky, de mascotte van ADO Den Haag kwam op bezoek. We begonnen met het bespreken wat open en gesloten vragen zijn. Dit deden we d.m.v. het spel ‘Wie ben ik?’ Hiermee oefenden de kinderen met het stellen van gesloten vragen. Door gesloten vragen te stellen, moesten de kinderen er achter komen welk dier ze waren. Daarna bedachten de kinderen samen open vragen voor Storky. Deze vraag mochten ze vervolgens aan hem stellen.  De kinderen mochten vervolgens hun eigen vraag aan Storky stellen. Hierna gingen alle kinderen op de foto met Storky.

Wist u dat?

  • Yasmeen een telefoon heeft gekregen?
  • Merel de speelronde een 10 gaf?
  • Isa twee keer naar Playing for Success kwam?
  • Arle heel mooi kan tekenen?
  • Jada blij was dat ze eindelijk taart mocht bakken?
  • Ricky de schoenmaat van Storky wilde weten?
  • Magali altijd een duimpje geeft op foto’s?
  • Lorddina veel geld uitgaf?
  • Aya doorzette bij het maken van de vragen?
  • Elize twee tassen bij zich had?
  • Praises een elfje maakte over trainers?
  • Anne heel vies keek toen ze het deeg van de appeltaart moest kneden?

Voor de foto’s van deze speelronde klik  hier

Dit bericht is geplaatst in B!ngoal Stadion, Weblog. Bookmark de permalink.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.