Vandaag was de tweede ronde van Playing for Success voor de kinderen van De Leyenburgschool. Ook sloten er kinderen aan van Willemspark.
Deze speelronde begonnen we met de opdracht ‘parachute’.
De Parachute
De Parachute is een groot rond doek waarmee je allerlei leuke oefeningen kunt doen. Bij deze oefening staan de kinderen in een kring en houden het doek vast. Vervolgens wordt met de kinderen besproken welke windkracht er is en moeten de kinderen luisteren naar de windkracht die genoemd wordt. Hoe hoger de windkracht, hoe harder het doek gaat wapperen. Behalve het wapperen moesten de kinderen ook nog opletten of hun kleur genoemd werd. Wanneer dit het geval was, moest je onder het doek naar de overkant kruipen. Met de kinderen wordt daarna ook een “tent” gemaakt. Er wordt afgeteld van drie naar een en dan zetten de kinderen een grote stap naar voren en trekken het doek over zich heen en gaan er vervolgens op zitten. Als iedereen mee werkt, is er van de buitenkant een tent te zien. Tot slot wordt met de kinderen linksom en rechtsom een rondje gerend, waarbij de kinderen wisselend alleen rechts of links het doek vast houden. Het kennismaken en samenwerken staan tijdens deze opdracht centraal. Gedurende de opdracht wordt door de begeleiders gekeken naar de houding van de kinderen tijdens deze opdracht: tonen ze initiatief of zijn ze juist afwachtend? Wat is het stemvolume van het kind bij het noemen van de windkracht? Welke houding neemt het kind aan op het moment dat hij/zij de opdracht uit moet voeren?
Na de opdracht met de parachute kregen de kinderen die vandaag voor het eerst waren een rondleiding door de Sportcampus. Deze werd gegeven door de kinderen die de eerste bijeenkomst de rondleiding hadden gekregen. Zo namen we een kijkje achter in de verschillende zalen. Zo zagen we de turnzaal, het volleybalveld en o.a. de topsporthal.
Na de pauze gingen we naar de gymzaal en werkten de kinderen aan een circuit. Dit deden ze individueel. Op deze manier werkten ze aan het thema motivatie en zelfstandigheid.
Circuit met ballen
In een sportzaal stonden tien korte opdrachten klaar waarbij kinderen iets met een bal moesten doen. Denk hierbij aan het dribbelen met een basketbal, het gooien met een bal tegen de muur of het schieten met een bal tegen twee matjes. Bij iedere opdracht lag een formulier klaar met een beschrijving van de opdracht (en een tekening). Deze moesten de kinderen eerste lezen, voordat ze aan de opdracht konden beginnen. Het aantal behaalde punten werd omgezet in een score die de kinderen moesten opschrijven. Nadat de kinderen alle onderdelen hadden gedaan, kregen ze de kans om hun eigen score te verbeteren en werden alle opdrachten nog een keer gedaan.
Als afsluiting deden we nog een gezamenlijk spel ‘GeK’.
Gek (Gooien en kennisaken)
Bij dit spel is het de bedoeling dat de kinderen iets vertellen over zichzelf. De begeleider gooit een bal naar een kind. Deze vangt de bal, noemt zijn naam en vertelt vervolgens iets over zichzelf. Als iedereen geweest is wordt opnieuw de bal gegooid, maar nu wordt aan het desbetreffende kind bijv. gevraagd wat de hobby is van iemand. We gaan net zo lang door totdat iedereen geweest is.
Het was een gezellige eerst bijeenkomst en kijken al uit naar volgende week!
Voor foto’s van deze dag klik hier