Week 3

Vandaag was de derde bijeenkomst voor de kinderen van groep 3. Het thema waar we vandaag aan werkten, was zelfvertrouwen. Met elkaar bespraken wat er allemaal hoort bij zelfvertrouwen. Wat is zelfvertrouwen en op welke manier kun je hieraan werken? Door positief te denken en tegen jezelf te zeggen dat je iets kunt, kan helpen. Ook kan het soms zijn dat je iets spannend vindt. Dat mag. Belangrijk is dan om te weten wat je kunt doen als dat het geval is. Tijdens de verschillende opdrachten van vandaag kwam dat terug. De opdracht van de week koppelden we aan het thema van vandaag.

 

Opdracht van de week: Vandaag laat ik mijzelf zien, ook wanneer ik verlegen ben

Deze en komende weken staat de opdracht van de week in het teken van ‘zelfvertrouwen’. Zo bespreken we met de kinderen dat je bij het maken van een (moeilijke) opdracht altijd tegen jezelf kunt zeggen: “Ik ga het proberen” (i.p.v. te zeggen “Ik kan het niet). Door in oplossingen te denken zullen kinderen ervaren dat ze meer kunnen dan ze in eerste instantie dachten. Thuis en op school kunt u de opdracht van de week met het kind bespreken en het kind laten vertellen op welke momenten je deze opdracht kunt toepassen.

We begonnen deze dag met turnen. 

Turnen                                                                                                                                                  In een gymzaal stonden verschillende opstellingen met trampolines en matten. De kinderen kregen uitleg over hoe ze streksprong konden maken en een koprol op de mat. Dit mochten de kinderen vervolgens gaan oefenen. Iedereen ging de verschillende onderdelen af. Wat was het leuk om te zien hoe iedereen vorderingen maakte. Van een streksprong, ging het door naar een halve draai om uiteindelijk ook de hele draai te oefenen. Ook de koprol op de mat (met aanloop en sprong op de trampoline) is uiteindelijk iedereen gelukt. Tot slot mochten de kinderen een salto proberen te maken. Met juf Anouk en juf Gigi die de kinderen opvingen. Doordat de juffen klaarstonden om de kinderen op te vangen, heeft iedereen geprobeerd om een salto te maken. 

Tot slot deden we met de kinderen in de zaal nog dansmemory. 

Dansmemory                                                                                                                                      In twee- of drietallen moesten de kinderen een dansbeweging bedenken die ze vervolgens aan de rest moesten laten zien. Eén iemand moest raden wie bij wie hoorde. Later werd er een heuse wedstrijd van gemaakt en moesten kinderen het tegen elkaar opnemen.

Na de pauze werkten we met de kinderen aan een circuit. 

Circuit                                                                                                                                            Tijdens het circuit worden er verschillende opdrachten gedaan die vooral te maken hebben met zelfvertrouwen. De eerste opdracht deden we met de hele groep. De andere twee opdrachten deden we in twee aparte groepen.  

Lekker in je vel                                                                                                                                  Bij het spel ‘Lekker in je vel’ kiest een kind een emotie om uit te beelden. Eén kind heeft zijn ogen dicht en weet dus niet welke emotie uitgebeeld gaat worden. Vervolgens moet het kind dat met zijn ogen dicht zat, raden welke emotie de andere kinderen uitbeelden. Wanneer de emotie geraden is, wordt er een gesprek gevoerd over de desbetreffende emotie. Gedurende de opdracht wordt door de begeleiders gekeken naar de houding van de kinderen tijdens deze opdracht: Laten de kinderen hun emoties zien? Hoe doen ze dat? Gaan de kinderen hierover met elkaar in gesprek en wat is hun houding tijdens dit gesprek? Mondelinge taalvaardigheid en het tonen van emoties staat tijdens dit gesprek centraal.

Dobbel en vertel                                                                                                                                Bij het ‘Dobbel en Vertel’ rollen de kinderen met een grote dobbelsteen (met vragen). Vervolgens gaan ze met elkaar over de vraag in gesprek.

Swinx                                                                                                                                      Afhankelijk van de groepssamenstelling wordt er tijdens het circuit ook een bewegingsspel ingezet. Hierbij wordt gebruik gemaakt van de Swinx. Dat is een sprekende computer die de kinderen verschillende opdrachten laat kiezen. Door een begeleider wordt een opdracht gekozen waarbij de kinderen samen moeten werken en moeten overleggen. 

Na de pauze gingen we met de kinderen naar de gymzaal. Hier gingen de kinderen turnen.

Het was weer gezellig en leerzaam. Volgende week gaan we aan de slag met het thema samenwerken. Tot volgende week!  

Voor foto’s van deze dag klik hier

Dit bericht is geplaatst in Sportcampus Zuiderpark, Weblog. Bookmark de permalink.