Dag 7

De bijeenkomst van vandaag stond in het teken van samenwerken. Hoe werk je samen? Wat kun je doen om beter samen te werken? Wat doe je als iemand iets anders wil? Allemaal punten die terugkwamen in de opdrachten die we vandaag deden.

De opdracht van de week is: Vandaag werk ik in goede harmonie samen                        Deze week staat de opdracht van de week in het teken van ‘samenwerken’. Zo bespreken we met de kinderen wat er komt kijken bij samenwerken. Wanneer kinderen samenwerken, wordt er overlegd en is het belangrijk dat kinderen openstaan voor de ideeën van anderen. Het kan zijn dat je verschillende ideeën hebt. Dat is niet erg. De vraag is hoe je daar mee omgaat. Zo kan je hierover ook met elkaar in gesprek gaan en ideeën combineren. Thuis en op school kunt u de opdracht van de week met het kind bespreken en het kind laten vertellen op welke momenten je deze opdracht kunt toepassen. Wanneer een kind aan de opdracht van de week heeft gewerkt, kunt u hem/haar complimenteren. Op het moment dat een kind het lastig vindt om het eerste contact te leggen, kunt u bespreken wat hij/zij bij Playing for Success heeft geleerd en welke vragen er gesteld kunnen worden om het eerste contact te leggen. Vervolgens kunnen er afspraken gemaakt worden en gedurende de week kunt u het kind de opdracht van de week laten herhalen.

Deze dag begonnen we in de gymzaal met het ravijnenspel.

Ravijnenspel                                                                                                                                       Bij het ravijnenspel werken de kinderen samen in een groepje van drie of vier personen. Ze moesten met elkaar verschillende voorwerpen (o.a. een matje en een stok) naar de overkant brengen. Hierbij moesten ze een parcours afleggen. Eén belangrijke afspraak was dat ze de grond niet mochten raken.  Ook de voorwerpen die de kinderen moesten meenemen mochten niet op de grond terecht komen. Door het maken van een taakverdeling en het bedenken van een plan lukte het de kinderen de voorwerpen naar de andere kant van de zaal te brengen.

Na de pauze werden de opdrachten ‘Lego’ en ‘Back to Back’ gedaan.

Lego                                                                                                                                                       Bij deze opdracht werken de kinderen in twee teams. Beide teams werken in een verschillende ruimte. Het is de bedoeling dat het ene team doorgeeft aan het andere team wat er gebouwd moet worden. Samenwerken en overleggen staat bij deze opdracht centraal.

Back to back                                                                                                                                       Bij deze opdracht moeten de kinderen iets tekenen op de rug van de ander. Ze mogen zelf bedenken wat dat is. Als geraden is wat er getekend is, wordt er gewisseld. Je mening geven en naar elkaar luisteren stonden tijdens deze opdracht centraal.

Het was weer een gezellige en leerzame dag. Volgende week is het vakantie. Daarna gaan we aan de slag met het thema zelfstandigheid.                                    

Voor foto’s van deze dag klik hier

 

Dit bericht is geplaatst in Sportcampus Zuiderpark, Weblog. Bookmark de permalink.