Vandaag was alweer de vierde bijeenkomst voor de kinderen van groep 2. Het thema waar we vandaag aan werkten, was zelfstandigheid. Met elkaar bespraken wat er allemaal hoort bij zelfstandigheid. Wat is zelfstandigheid en op welke manier kun je hieraan werken? Door aandacht te hebben voor een uitleg, je te concentreren op wat je moet doen en door hulp te vragen als je iets niet begrijpt of iets wil weten, kun je weer verder. Tijdens de verschillende opdrachten van vandaag kwam dat terug. De opdracht van de week koppelden we aan het thema van vandaag.
Opdracht van de week: Vandaag concentreer ik me op waar ik mee bezig ben
Deze week staat de opdracht van de week in het teken van ‘zelfstandigheid’. Zelfstandig werken betekent dat je zelf aan de slag gaat met een opdracht en wanneer je niet meer weet wat je moet doen, zelf nadenkt over een oplossing. Wanneer je een opdracht krijgt, is het belangrijk je weet wat je moet doen en wat je daarvoor nodig hebt. Ook je concentreren op wat je moet doen is daarbij belangrijk. Op school en thuis kunt u aandacht besteden aan de opdracht van de week, door te vragen wat er bij Playing for Success is besproken en hoe hij/zij er mee aan de slag is gegaan. Vervolgens kan besproken worden op welke manier je hier buiten PfS mee aan de slag kunt gaan. Bespreek wat de voordelen van vragen stellen zijn? Laat het kind zelf met ideeën komen. Hoe gaat hij/zij dit aanpakken en in welke situaties gaat hij/zij stappen zetten? Vervolgens kunnen er afspraken gemaakt worden en gedurende de week kunt u het kind de opdracht van de week laten herhalen.
We begonnen deze dag met de opdrachten ‘Memory’ en ‘Wat doe ik?’
Memory
Memory, maar dan anders. Ook nu in twee teams en in estafettevorm. Op welke manier kun je er voor zorgen dat je zo snel mogelijk alle kaarten gevonden hebt? Ook deze opdracht werd in wisselende samenstellingen uitgevoerd.
Wat doe ik? De kinderen krijgen een kaartje van een sport achter op hun rug. De kinderen moeten, door het stellen van gesloten vragen, er achter zien te komen welke sport ze doen.
Na de pauze gingen de kinderen aan de slag met een circuit.
Circuit
In een sportzaal stonden tien korte opdrachten klaar waarbij kinderen iets moesten doen. Denk hierbij aan het lopen over een lijn, het hooghouden van een tennisbal of het schieten met een bal tussen twee pionnen. Bij iedere opdracht lag een formulier klaar met een beschrijving van de opdracht (en een tekening). Deze moesten de kinderen eerste lezen, voordat ze aan de opdracht konden beginnen. Het aantal behaalde punten werd omgezet in een score die de kinderen moesten opschrijven. Nadat de kinderen alle onderdelen hadden gedaan, kregen ze de kans om hun eigen score te verbeteren en mochten ze één opdracht nog een keer doen.
Het was weer gezellig en leerzaam. Volgende week gaan we aan de slag met het thema zelfvertrouwen. Tot volgende week!
Voor foto’s van deze dag klik https://www.facebook.com/pfsdenhaag