Dag 3

De opdracht van de week is: Vandaag hoeft het niet op mijn manier

Deze week staat de opdracht van de week in het teken van ‘samenwerken’. Zo bespreken we met de kinderen wat er komt kijken bij samenwerken en wat je kunt doen om het eerste contact te leggen. Met de kinderen wordt besproken dat wat komt kijken bij een positieve samenwerking. Zo maak je een taakverdeling aan het begin van een opdracht, overleg je met elkaar, sta je open voor de ideeën van de ander en mag je ook je eigen mening geven. Thuis en op school kunt u de opdracht van de week met het kind bespreken en het kind laten vertellen op welke momenten je deze opdracht kunt toepassen. Wanneer je iets aardigs doet voor een ander, zal een ander vaak ook positief op jou reageren. Wanneer een kind aan de opdracht van de week heeft gewerkt, kunt u hem/haar complimenteren. Op het moment dat een kind het lastig vindt om het eerste contact te leggen, kunt u bespreken wat hij/zij bij Playing for Success heeft geleerd en welke vragen er gesteld kunnen worden om het eerste contact te leggen. Vervolgens kunnen er afspraken gemaakt worden en gedurende de week kunt u het kind de opdracht van de week laten herhalen.

We begonnen deze dag met het ‘Ravijnenspel’.

Ravijnenspel

Bij het ravijnenspel werken de kinderen samen in een groepje van drie of vier personen. Ze moesten met elkaar verschillende voorwerpen (o.a. een matje en een stok) naar de overkant brengen. Hierbij moesten ze een parcours afleggen. Eén belangrijke afspraak was dat ze de grond niet mochten raken.  Ook de voorwerpen die de kinderen moesten meenemen mochten niet op de grond terecht komen. Door het maken van een taakverdeling en het bedenken van een plan lukte het de kinderen de voorwerpen naar de andere kant van de zaal te brengen.

Na de pauze deden de kinderen het tribunespel.

Tribunespel

Er werden door de kinderen vier teams samengesteld; hoe doe je dat op een manier die fijn voor iedereen is? Hier hebben we over gesproken. Ieder team had een kleur: geel, blauw of groen. De kinderen kregen kaartjes met namen van sporten Elk team had een eigen vak van een stuk tribune. In dat vak moesten er kaartjes in de juiste kleur gezocht worden met de sporten erop. Om de beurt mocht er gezocht worden en moest het gevonden kaartje naar het team gebracht worden. Voordat het volgende kind mocht gaan zoeken, moest er eerst overlegd worden wat de naam van de sport was. De juiste naam moest bij het juiste plaatje gelegd worden. Er werd actief gezocht en samengewerkt; overleggen wat het antwoord kan zijn, maar ook iemand overtuigen en betrekken bij de discussie. Leuk om te zien!


Voor foto’s van deze dag klik hier

Dit bericht is geplaatst in Carolusschool & Helen Parkhurst, Sportcampus Zuiderpark, Weblog. Bookmark de permalink.