De opdracht van de week is: Vandaag weet ik dat ik niet in alles goed hoef te zijn. Ik ben goed genoeg.
Deze week staat de opdracht van de week in het teken van ‘zelfvertrouwen’.
Zo bespreken we met de kinderen wat er komt kijken bij zelfvertrouwen en wat je kunt doen om meer in jezelf te geloven. Hierbij valt te denken aan het trots zijn op wat je hebt gedaan of jezelf een compliment geven. Met de kinderen wordt besproken dat je niet in alles goed hoeft te zijn, maar dat je zelf het best weet of je je best hebt gedaan om iets te bereiken. Dit weet je pas achteraf. Ook dan kun je voor jezelf bedenken wat je misschien anders had kunnen doen. Wanneer dit niet het geval is, kun je ook tevreden zijn met het resultaat en trots zijn op wat je hebt bereikt. Thuis en op school kunt u de opdracht van de week met het kind bespreken en het kind laten vertellen op welke momenten je deze opdracht kunt toepassen. Wanneer een kind aan de opdracht van de week heeft gewerkt, kunt u hem/haar complimenteren. Op het moment dat een kind het lastig vindt om zichzelf een compliment te geven, kunt u bespreken wat hij/zij bij Playing for Success heeft geleerd. Vervolgens kunnen er afspraken gemaakt worden en gedurende de week kunt u het kind de opdracht van de week laten herhalen.
We begonnen deze dag met de opdracht ‘Think positive’.
Think Positive
Bij deze opdracht werd eerst besproken wat een ‘vaste mindset’ en een ‘groei mindset’ is. Een vaste mindset houdt in dat je niet in oplossingen denkt, maar vooral denkt aan wat er niet lukt en wat jou tegenhoudt om dingen wel aan te gaan. Een groei mindset betekent dat je positief probeert te denken en kijkt naar wat jou verder gaat helpen, zodat je kunt ‘groeien’.
Nadat we dit besproken hadden, werden er groepjes gemaakt. In hun groepje moesten de kinderen eerst een parcours afleggen en vervolgens op zoek gaan naar een kaartje van de kleur van hun groepje. Dit kaartje werd besproken in het groepje en vervolgens werd per groepje bepaald of het een uitspraak was die hoort bij ‘vaste mindset’ of ‘groei mindset’. Daarna werd hier per groepje met de kinderen over gesproken. Centraal stond hierbij de vraag: ‘Hoe kun je van een vaste mindset een groei mindset maken?’
Na de pauze gingen de kinderen aan de slag met ‘Doe het zelf!’
Doe het zelf!
In een sportzaal stonden tien korte opdrachten klaar waarbij kinderen iets moesten doen. Denk hierbij aan het lopen over een lijn, het hooghouden van een tennisbal of het schieten met een bal tussen twee pionnen. Bij iedere opdracht lag een formulier klaar met een beschrijving van de opdracht (en een tekening). Deze moesten de kinderen eerste lezen, voordat ze aan de opdracht konden beginnen. Het aantal behaalde punten werd omgezet in een score die de kinderen moesten opschrijven. Nadat de kinderen alle onderdelen hadden gedaan, kregen ze de kans om hun eigen score te verbeteren en mochten ze één opdracht nog een keer doen.
Voor foto’s van deze dag klik hier