Opdracht van de week: Vandaag laat ik mijzelf zien en horen
Deze week staat de opdracht van de week in het teken van ‘samenwerken’. Wat is samenwerken? Wanneer verloopt een samenwerking plezierig? Dit werd bij binnenkomst met de kinderen besproken. Belangrijk is dat je met elkaar in gesprek blijft, zodat andere kinderen weten wat je wil. Op school en thuis kunt u aandacht besteden aan de opdracht van de week, door te vragen wat er bij Playing for Success is besproken en hoe hij/zij er mee aan de slag is gegaan. Vervolgens kan besproken worden op welke manier je hier buiten PfS mee aan de slag kunt gaan. Bespreek wat de voordelen van vragen stellen zijn? Laat het kind zelf met ideeën komen. Hoe gaat hij/zij dit aanpakken en in welke situaties gaat hij/zij stappen zetten? Vervolgens kunnen er afspraken gemaakt worden en gedurende de week kunt u het kind de opdracht van de week laten herhalen.
We begonnen deze dag met een speurtocht in het Zuiderpark.
Letterjacht
In twee groepen gingen de kinderen het Zuiderpark in. De kinderen kregen bij de start van de opdracht een fotoblad. Met elkaar gingen ze op zoek naar verschillende locaties in het Zuiderpark. Bij iedere locatie kregen de kinderen een opdracht, waarbij ze een letter konden verdienen. De letter konden ze verdienen door samen de opdracht uit te voeren door bijv. te overleggen en naar elkaar te luisteren. De letters die de kinderen konden verdienen, vormden samen. Samenwerken, overleggen en je mening geven stonden tijdens deze opdracht centraal.
Na de pauze vulden de kinderen een vragenlijst in op papier (Oberon) en werkten de kinderen in groepjes verder aan de rondleiding.
Oberon
Oberon is een vragenlijst die de kinderen op de computer invullen. Als organisatie willen wij graag weten wat de kinderen in de periode dat ze bij Playing for Success zijn geweest, hebben geleerd. De vragenlijst bestaat uit twintig stellingen, waarbij de kinderen steeds antwoord moeten geven op de vraag: “Hoe gaat dat nu?” Zo krijgen ze bijvoorbeeld de stelling: ‘Meepraten in een discussie’. De kinderen moeten dan terugdenken aan de tijd dat ze aan Playing for Success begonnen en zichzelf vervolgens de vraag stellen: “Hoe gaat dat nu?”. Hierbij kunnen ze kiezen uit vijf verschillende antwoorden: veel slechter, slechter, hetzelfde, beter of veel beter. De antwoorden worden verzonden en de uitslagen gebruiken we als feedback voor ons programma.
Rondleiding
Met elkaar werkten de kinderen verder aan de rondleiding die de kinderen volgende week. Ze gingen met elkaar in gesprek over wat ze per ruimte wilden vertellen en bedachten vragen bij de betreffende ruimte. Deze vragen komen volgende week terug tijdens de afsluiting.
Voor foto’s van deze speelronde klik op hier