Week 3

De opdracht van de week is: Vandaag werk ik in goede  harmonie samen

Deze week staat de opdracht van de week in het teken van ‘samenwerken’. Zo bespreken we met de kinderen wat er komt kijken bij samenwerken. Wanneer kinderen samenwerken, wordt er overlegd en is het belangrijk dat kinderen openstaan voor de ideeën van anderen. Het kan zijn dat je verschillende ideeën hebt. Dat is niet erg. De vraag is hoe je daar mee omgaat. Zo kan je hierover ook met elkaar in gesprek gaan en ideeën combineren. Thuis en op school kunt u de opdracht van de week met het kind bespreken en het kind laten vertellen op welke momenten je deze opdracht kunt toepassen. Wanneer een kind aan de opdracht van de week heeft gewerkt, kunt u hem/haar complimenteren. Op het moment dat een kind het lastig vindt om het eerste contact te leggen, kunt u bespreken wat hij/zij bij Playing for Success heeft geleerd en welke vragen er gesteld kunnen worden om het eerste contact te leggen. Vervolgens kunnen er afspraken gemaakt worden en gedurende de week kunt u het kind de opdracht van de week laten herhalen.

Deze week startten we de bijeenkomst met de opdracht ‘Sleutels’.

Sleutels

Met elkaar gaan de kinderen eerst in gesprek over samenwerken en zelfvertrouwen. Wat is het? Op welke manier kun je hier aan werken als je een opdracht moet doen? Vervolgens doen de kinderen in tweetallen verschillende beweegactiviteiten doen, waarbij ze sleutels kunnen verdienen. Het tweetal met de meeste sleutels mag als eerst een rekenopdracht kiezen. Hierbij valt te denken aan het rekenen met procenten, breuken, keersommen, verhaaltjessommen, klokkijken of het rekenen met grote getallen. Daarnaast zijn de opdrachten in drie verschillende niveaus verdeeld. Door de begeleiders wordt gekeken of de kinderen hierover in gesprek gaan en kunnen toepassen wat er is besproken. Hoe verloopt de samenwerking? Wat kiezen de kinderen voor rekenopdracht (kiezen ze voor de makkelijkste opdracht? Of gaan ze juist aan de slag met een moeilijkere opdracht) en op welke manier gaan ze hier met hun tweetal mee aan de slag?

Na de pauze gingen de kinderen in groepjes aan de slag met de opdracht ‘Zoek het uit!’

Zoek het uit!

In een sportzaal stonden tien korte opdrachten klaar waarbij kinderen iets moesten doen. Denk hierbij aan het lopen over een lijn, het hooghouden van een tennisbal of het schieten met een bal tussen twee pionnen. Bij iedere opdracht lag een formulier klaar met een beschrijving van de opdracht (en een tekening). Deze moesten de kinderen eerste lezen, voordat ze aan de opdracht konden beginnen. Het aantal behaalde punten werd omgezet in een score die de kinderen moesten opschrijven. Nadat de kinderen alle onderdelen hadden gedaan, kregen ze de kans om hun eigen score te verbeteren en mochten ze één opdracht nog een keer doen. 

Voor foto’s van deze dag klik hier

Dit bericht is geplaatst in Leyenburgschool & Helen Parkhurst, Sportcampus Zuiderpark, Weblog. Bookmark de permalink.