Week 4

De opdracht van de week is: Vandaag werk ik in goede harmonie samen

Deze week staat de opdracht van de week in het teken van ‘samenwerken’. Zo bespreken we met de kinderen wat er komt kijken bij samenwerken. Wanneer kinderen samenwerken, wordt er overlegd en is het belangrijk dat kinderen openstaan voor de ideeën van anderen. Het kan zijn dat je verschillende ideeën hebt. Dat is niet erg. De vraag is hoe je daar mee omgaat. Zo kan je hierover ook met elkaar in gesprek gaan en ideeën combineren. Thuis en op school kunt u de opdracht van de week met het kind bespreken en het kind laten vertellen op welke momenten je deze opdracht kunt toepassen. Wanneer een kind aan de opdracht van de week heeft gewerkt, kunt u hem/haar complimenteren. Op het moment dat een kind het lastig vindt om het eerste contact te leggen, kunt u bespreken wat hij/zij bij Playing for Success heeft geleerd en welke vragen er gesteld kunnen worden om het eerste contact te leggen. Vervolgens kunnen er afspraken gemaakt worden en gedurende de week kunt u het kind de opdracht van de week laten herhalen.

Deze week startten we de bijeenkomst met het ‘Ravijnenspel’.

Ravijnenspel

Bij het ravijnenspel werken de kinderen samen in een groepje van drie of vier personen. Ze moesten met elkaar verschillende voorwerpen (o.a. een matje en een stok) naar de overkant brengen. Hierbij moesten ze een parcours afleggen. Eén belangrijke afspraak was dat ze de grond niet mochten raken.  Ook de voorwerpen die de kinderen moesten meenemen mochten niet op de grond terecht komen. Door het maken van een taakverdeling en het bedenken van een plan lukte het de kinderen de voorwerpen naar de andere kant van de zaal te brengen.

Na de pauze gingen de kinderen in groepjes aan de slag met de opdrachten ‘Hit ‘m!’ of een werkten ze in een Circuit.

Hit ‘m: 

Bij deze opdracht werken de kinderen in tweetallen. In hun tweetal werken ze drie verschillende onderdelen van een circuit af: gooien, schieten en rollen. Voordat ze hiermee gaan beginnen, wordt er onderling afgesproken wat ‘raak’, ‘bijna raak’ en ‘mis’ is. Per onderdeel krijgt het tweetal tien minuten de tijd om hun opdracht wisselend uit te voeren. Wanneer de een aan de beurt is, is het aan de ander van het tweetal om de score bij te houden d.m.v. turven.
Als alle opdrachten door alle tweetallen zijn gedaan, berekent ieder kind (met hulp van een begeleider) van één onderdeel zijn/haar percentages ‘raak’, ‘bijna raak’ en ‘mis’. Behalve de rekenvaardigheid (het omzetten van een score naar een percentage), staan bij deze opdracht ook het overleggen en samenwerken centraal.

Circuit

Tijdens het circuit worden er verschillende spellen gespeeld die vooral te maken hebben met samenwerken. N.a.v. de verschillende spellen wordt door de begeleiders geprobeerd hierover met de kinderen in gesprek te gaan. Er wordt gekeken naar de mate waarin het kind een gesprek aangaat. Durft het open te zijn? Stelt het kind vragen aan de ander?

Memory

Memory, maar dan anders. Ook nu in twee teams en in estafettevom. Op welke manier kun je er voor zorgen dat je zo snel mogelijk alle kaarten gevonden hebt? Ook deze opdracht werd in wisselende samenstellingen uitgevoerd.

Op handen en voeten:

Bij deze opdracht staat het samenwerken centraal. De kinderen krijgen de opdracht om met een bepaald aantal handen en/of voeten naar de overkant te lopen. Met elkaar moeten de kinderen overleggen hoe ze dat willen doen. Daarna voeren ze hun van tevoren bedachte plan samen uit. De begeleiders kijken tijdens deze opdracht of de kinderen daadwerkelijk overleggen en zich aan de taakverdeling houden.

Boter kaas en eieren

In twee teams moeten de kinderen proberen zo snel mogelijk een rij van drie ballen te maken.

Voor foto’s van deze dag klik https://www.facebook.com/pfsdenhaag

Dit bericht is geplaatst in Leyenburgschool & Helen Parkhurst, Sportcampus Zuiderpark, Weblog. Bookmark de permalink.